رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 630634

لحظه‌به‌لحظه با بار‌ش‌های ‌لرستان/ فقط طغیان و انسداد!

ساعت 24 - برخی از روستاهای لرستان در پی بارش‌های سیل‌آسا تخلیه شد و رانش زمین در این مناطق دور از انتظار نیست.به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، سامانه بارشی‌ای که از 28 اسفند به کشور وارد شد، دره‌ها و مسیل‌های فصلی را پرآب کرد و هشدار قرمز هواشناسی برای 5 استان و هشدار نارنجی برای 24استان صادر شد.

چهارمحال‌وبختیاری، ایلام، لرستان، کهگیلویه‌وبویراحمد و خوزستان در معرض خطر سیل است و ستاد مدیریت بحران در این استان‌ها در حالت آماده‌باش است.

مناطق پلدختر، شول‌آباد، رومشکان، سپیددشت، جنوب خرم‌آباد و کوهدشت در لرستان با صدور هشدار قرمز هواشناسی در معرض شدّت نوسانات جوی برآمده از تغییرات جوی در روز پایانی اسفند است و طغیان رودخانه‌ها در این استان پیش‌بینی شده‌است.

محور برخی از مناطق لرستان با آغاز فعالیت سامانه بارشی جدید به‌دلیل پیشگیری از خطرات احتمالی سیل مسدود شده‌است، اما آب‌گرفتگی، اختلال در تردد و ایجاد رواناب‌های سطحی در برخی از مناطق این استان مشهود است.

بارش متناوب باران در روزهای 28 و 29 اسفند در مناطق جنوبی لرستان به‌میزان بیش از 150میلی‌متر پیش‌بینی شده‌است و تاب‌آوری زیرساخت‌های این استان را در هراس سیل 1398 برده‌است.

بارش‌های 12 فروردین1398 سیل در شهرهای کوهدشت، معمولان، خرم‌آباد، پلدختر، نورآباد و ویسیان را شدت داد، به‌طوری‌که معادل 3میلیارد و 100 میلیون مترمکعب حجم سیلاب‌های ششم و دوازدهم فروردین‌ماهِ همان سال گزارش شد.

سیل بهار 1398 ارتفاع آب در پلدختر و معمولان را به پشت‌بام‌ خانه‌ها رساند و راه‌های زمینی، ارتباطات مخابراتی و راه هوایی لرستان با سایر نقاط را قطع کرد. حجم گل‌ولای ناشی از سیل در پلدختر به ارتفاع سه متر رسید و خانه‌ها مدفون در انباشت خاک و گِل شد.

حالا پس از چهار سال از سیل ویرانگر لرستان بارش‌های سیل‌آسا بار دیگر این استان را در معرض خطر رانش زمین، هشدار سیل، ریزش سنگ، آب‌گرفتگی گسترده معابر و تخلیه روستاها قرار داده‌است.

خرم‌رود لرستان جان تازه گرفت

رودخانه خرمردود که از وسط شهر خرم آباد عبور می‌کند پس از بارش‌های 24 ساعت اخیر جان تازه گرفته است.

تردد از پل جهادگران خرم‌آباد غیرممکن شد

بر اثر بارندگی‌های 24 ساعت اخیر پل جهادگران خرم‌آباد به طور کامل زیر آب رفت‌ و تردد در آن امکان‌پذیر نیست.

جزئیات بارش‌های لرستان

بهروز مرادپور، مدیرکل هواشناسی لرستان، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اعلام آخرین وضعیت بارش‌های این استان در 27ساعت گذشته، گفت: میزان این بارش‌ها در خرم‌آباد 32میلی‌متر، بروجرد 29میلی‌متر، کوهدشت 48 میلی‌متر و الیگودرز 10.2میلی‌متر است.

او اضافه کرد: میزان بارش در پلدختر 35 میلی‌متر، دورود 32.4میلی‌متر، الشتر 41میلی‌متر، نورآباد 60.2میلی‌متر، ازنا 16میلی‌متر و رومشکان 45 میلی‌متر است.

مدیرکل هواشناسی لرستان یادآور شد: میزان بارش در سراب دوره 43.2میلی‌متر، سیلاخور 18.4 میلی‌متر، ایمان‌آباد 47.4میلی‌متر، سپیددشت 34 میلی‌متر، ریمله 38.3میلی‌متر و شول آباد 47میلی‌متر است.

او بیان کرد: میانگین بارندگی‌های لرستان در سامانه بارشی اخیر تا ساعت 12:30 دقیقه ظهر امروز 29 اسفند 36 میلی‌متر است.

پرواز خرم‌آباد - تهران لغو شد

پرواز ساعت 12 و 55 دقیقه امروز سه‌شنبه مورخ 29 اسفند به شماره‌پروازی 320 شرکت هواپیمایی ایران‌ایر در مسیر خرم‌آباد - تهران به‌علت شرایط جوی باطل اعلام شد.

پل جهادگران خرم‌آباد به زیر آب رفت

داریوش بارانی‌بیرانوند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد با اعلام آماده‌باش شهرداری این شهر برای مقابله با خطرات ناشی از سیل احتمالی، گفت: بیش از 24 دستگاه ماشین‌آلات راهداری در نقاط مختلف خرم‌آباد مستقر شده‌است.

او اضافه کرد: 160نیروی شهرداری خرم‌آباد با 30 خودروی آتش‌نشانی و 700 نیروی خدماتی در مناطق سه‌گانه این شهر هم‌اکنون در حال آماده‌باش هستند.

شهردار خرم‌آباد با تاکید به آب‌گرفتگی در مناطقی از این شهر، اعلام کرد: مسیر پل‌ جهادگران در صبح امروز به‌دلیل پایین‌بودن تراز این پل از سطح طبیعی رودخانه خرم‌رود مسدود شده‌است.

بارانی با ابراز آب‌گرفتگی جزئی در سایر مناطق خرم‌آباد، گفت: هیچ‌گونه مشکل حادی اکنون در سطح این شهر وجود ندارد و خسات جدی‌ای گزارش نشده‌است.

شهردار خرم‌آباد تاکید کرد: احتمال طغیان رودخانه خرم‌‌رود به‌دلیل ادامه بارش‌ها وجود دارد و شهروندان از تردد غیرضروری در معابر خودداری کنند.

مسیر امامزاده محمدبن‌حسن الیگودرز مسدود شد

مهدی پازوکی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان، در جمع خبرنگاران، گفت: مسیر امامزاده محمدبن‌حسن الیگودرز به‌دلیل بارش شدید باران و بالاآمدن سطح آب منطقه سه‌پلان مسدود شد.

او اضافه کرد: مردم از تردد غیرضروری در شهرهای لرستان و به‌ویژه راه‌های روستایی این استان خودداری کنند.

جاده گردشگری ونایی بروجرد مسدود شد

امیر دبیری‌فر، شهردار ونایی، با بیان ریزش سنگ در این منطقه گردشگری، اعلام کرد: جاده ونایی مسدود شده‌است و مسافران و گردشگران به‌دلیل بارش شدید باران و اعلام هشدار قرمز هواشناسی از ورود به این شهر خودداری کنند.

شهردار ونایی با بیان لایروبی رودخانه این شهر متذّکر شد: سطح آب رودخانه ونایی که از داخل این شهر عبور می‌کند بالا آمده‌است.

10درصد ظرفیت رودخانه کشکان در شهر پلدختر پر شد

حسن مهدوی، شهردار پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به ادامه بارش‌ها در این شهر اعلام کرد: آب‌گرفتگی در دو نقطه در داخل شهر پلدختر مانند سازمانی‌ها و دردیا رخ داده‌ است.

او با بیان اینکه آب‌گرفتگی مشکل همیشگی در منطقه دردیا است که با هر بار بارش باران رخ می‌دهد، متذّکر شد: تردد خودروهای سبک در این منطقه به‌سختی انجام می‌شود.

شهردار پلدختر ضمن تاکید به اینکه حجم بارندگی‌ها تاکنون در این شهر زیاد نیست، خاطرنشان کرد: ماشین‌آلات شهرداری پس از فروکش‌کردن بارش‌ها لایروبی سطح جاده پلدختر به روستاهای میدان بزرگ و چم‌گردله را انجام می‌دهند.

مهدوی با اعلام اینکه تاب‌آوری رودخانه کشکان در داخل شهر پلدختر 4000 مترمکعب است، گفت: دبی این رودخانه در این منطقه هم‌اکنون 300مترمکعب است که کمتر از 10درصد ظرفیت کشکان پر شده‌است و جای نگرانی وجود ندارد.

طغیان رودخانه چولهول در معمولان

محمد ناظری، سرپرست فرمانداری معمولان، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به طغیان رودخانه چولهول در این شهرستان گفت: دبی این رودخانه در محل آبشار افرینه به‌دلیل بارندگی‌های شبانه‌روز گذشته بالا آمده‌است و این روخانه طغیان کرده‌است.

او با تذکّر اینکه طغیان رودخانه چولهول شدید نیست و تا این لحظه مشکل حادی در این منطقه وجود ندارد، اضافه کرد: سطح آب رودخانه‌ها و رواناب‌ها در معمولان بالا آمده‌است.

سرپرست فرمانداری معمولان اعلام کرد: راه ارتباطی پنج روستای این شهرستان مانند چغادرمیان چولهول و چهار روستای سرنجه زیودار به‌دلیل بالاآمدن سطح آب به‌صورت موقت مسدود شده‌است.

او با اشاره به بازدید میدانی از مناطق معمولان، بیان کرد: مشکلی حادی در نقاط حادثه‌خیز این شهرستان مانند خیابان‌های انقلاب وجود ندارد.

قطع آب 5 روستای معمولان

مهدی پازوکی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان، صبح امروز، سه‌شنبه، در جمع خبرنگاران با اشاره به بارش شدید باران در لرستان، گفت: بالا آمدن آب رودخانه کشکان باعث مسدودشدن راه ارتباطی و قطع آب آشامیدنی 5 روستای معمولان شد.

او با اعلام آماده‌باش نیروهای خدمات‌رسان در لرستان، اضافه کرد: تلاش نیروهای عملیاتی برای وصل آب در روستاهای معمولان ادامه دارد و نیروهای راهداری در حال بازگشایی محورهای مسدودی این شهرستان هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان، تاکید کرد: مردم ضمن اجتناب از سفرهای بین‌شهری، از هرگونه توقف در مناطق پرخطر، بستر رودخانه‌ها، حاشیه پل‌ها و مسیل‌ها جداً خودداری کنند.

طغیان روخانه کشکان در لرستان

کشکان سیل‌خیزترین رودخانه لرستان است که با وسعت 9502.7 کیلومترمربع حدود 1.3 از خاک این استان و 18.5درصد از مساحت حوضه آبریز کرخه را در برمی‌گیرد.

بزرگ‌ترین سیل ثبت‌شده در رودخانه کشکان در 12 فروردین 1398 رخ داد و و آبدهی این رودخانه به 6500مترمکعب در ثانیه رسید.

تاب‌آوری رودخانه کشکان در بارش‌های سیل‌آسای اخیر موردتوجه قرار گرفته‌است.

تخلیه روستای کمپ گنج‌علی کوهدشت

محمد مرادی کفراج، فرماندار کوهدشت، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: روستای کمپ گنج‌علی با جمعیتی حدود 100 نفر به‌دلیل احتمال رانش زمین تخلیه شد.

او اضافه کرد: ساکنان روستای کمپ گنج‌علی در زائرسرای امامزاده محمد اسکان یافتند و واحدهای مسکونی استاندارد برای 17خانوار این منطقه احداث می‌شود.

فرماندار کوهدشت با تاکید به مسدودشدن گردنه پای آستان، اعلام کرد: این گردنه به‌دلیل پیشگیری از هرگونه حادثه احتمالی ناشی از سیل احتمالی مسدود شد و محور جایگزین سمت «گراب به جاده کت‌کن، کوهنانی، جاده کارخانه گچ تعیین شده‌است.

افزایش سطح آب سد سیمره

مرادی ضمن اشاره به پیش‌بینی افزایش تراز آب ذخیره‌شده و دبی ورودی آب در دریاچه سد سیمره گفت: تزار آب سد سیمره تا حدود 710 متر افزایش می‌یابد.

او هشدار داد: کشاورزان و روستاییان منطقه رودبار کوهدشت از هرگونه توقف در حاشیه سد سیمره، مناطق پرخطر، حاشیه پل‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها