رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 631001

ولادیمیر پوتین : نخستین مسبب کشتار تروریستی مسکو؟

ساعت 4 - دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهوری روسیه، دوشنبه ۲۵ مارس گفت : مادام که تحقیق درباره عملیات تروریستی حومه مسکو خاتمه نیافته، رئیس جمهوری این کشور درباره منشاء آن اظهار نظر نخواهد کرد. با این حال، هم ولادیمیر پوتین هم رسانه‌های رسمی روسیه تلویحاً و بعضاً صریحاً از آغاز اوکراین و کشورهای غربی را مسئول عملیات تروریستی حومه مسکو معرفی کردند که در نتیجه آن ۱۴۴ نفر کشته و صدها نفر دیگر زخمی شدند.

در واقع، مقامات روسیه و در راس شان ولادیمیر پوتین همچنان از پذیرش نقش داعش در عملیات تروریستی حومه مسکو خودداری می‌ورزند، هر چند خود داعش رسماً مسئولیت این عملیات را پذیرفته و قریب به اتفاق کارشناسان و نشانه‌ها همگی مسئولیت داعش را در وقوع این جنایت تائید می‌کنند. یکشنبه ۲۴ مارس، وزیر امور خارجه اوکراین، دمیترو کولبا، رئیس جمهوری روسیه را دروغگوی بیمار توصیف کرد که می‌کوشد بدون هیچ سند و مدرکی اوکراین و کشورهای غربی را مسئول کشتار مسکو جلوه دهد. وی همچنین گفت که هدف پوتین از این کار تحریک مردم روسیه به شرکت در جنگی ابلهانه و جنایتکارانه علیه اوکراین و مُردن در چنین جنگی است.

گزارشگر روزنامه لوموند در مسکو در مطلبی در شماره امروز این نشریه نوشت که هیچکس در روسیه نمی‌تواند از ولادیمیر پوتین درباره کشتار صورت گرفته در مسکو پرسش کند هر چند خود او به تنهایی مسبب نقائص و شکاف‌هایی در قدرت است که همگی بستر عملیات تروریستی ۲۲ مارس را فراهم کردند. گزارشگر لوموند افزوده است که سه روز پیش از این کشتار رئیس جمهوری روسیه در ملاقات با مقامات سرویس‌های اطلاعاتی این کشور بدون کمترین اعتنایی به هشدارهای سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا درباره خطر عملیات تروریستی قریب الوقوع در روسیه آن‌ها را بی اساس و نوعی "باجگیری برای بی ثبات کردن و ترساندن جامعه روسیه" توصیف کرد.

با این حال، لوموند می‌نویسد که پنج ساعت پس از وقوع خونین‌ترین ترور دو دهه گذشته در روسیه، پلیس این کشور یازده تاجیک را به اتهام دست داشتن در این ترور دستگیر و جهت اعتراف‌گیری تحت شکنجه قرار داد، در حالی که احیای مجازات اعدام در کشور و تشدید تدابیر امنیتی علیه مهاجران از نو به موضوع‌های مرکزی مباحث عمومی تبدیل شده‌اند.

روزنامه لوموند در سرمقاله خود درباره عملیات خونین تروریستی ۲۲ مارس در مسکو نوشته است که این کشتار بیش از همه روایت رسمی دولت روسیه را زیر سئوال برده که مقابله با غرب را تنها دارو حیاتی روسیه اعلام کرده است.

لوموند عملیات تروریستی مسکو را تحقیری سخت برای شخص پوتین دانسته به ویژه این که او به هشدارهای آمریکا در مورد وقوع یک حادثه تروریستی خونین در روسیه بی اعتناء ماند. لوموند در پایان نوشته است که سال‌هاست آزادی‌های اساسی مردم روسیه به بهانه احیای نظم توسط ولادیمیر پوتین پایمال شده است. مهمترین درس کشتار تروریستی ۲۲ مارس این است که پوتین قادر به تامین نظم نیست، زیرا، او در درجه اول ناقض همه حقوق و آزادی‌های اساسی مردم روسیه است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها