رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 631065

جادوگرها صنعت اتومبیل در ایران را کنترل می کنند

ساعت 24 - ساختارصنعت اتومبیل سازی ایران برپایه سحرو جادو بنا نهاده شده است. این میزان جادوگری دریک صنعت که می‌توان هم رشد تولید را شاهد بود و هم دید که چگونه خودروهای بی کیفیت چینی وارد بازار ایران می شوند و هم خودروساز زیان می‌کند و هم مصرف کننده با قیمت بالا خودروی بی کیفیت خریداری میکند از عجایب روزگار است. گویی جادوگرها صنعت اتومبیل را کنترل می‌کنند.

دلیل این شعبده بازی ملی چیست؟ راز بزرگ این است که گروهی بسیار نیرومند به منافع خودروسازی گره خورده وسیاستگرزاری‌ها دراین صنعت را گونه‌ای ارایش می‌دهند که درنهایت سود باد آورده کلان نامریی به جیب می‌ریزند. اگر چنین نبود باید سالها پیش صنعت اتومبیل سازی ایران تکلیفش روشن می شد و رقابت واقعی در بالاترین سطح شکل می‌گرفت اما امروز چنین نیست و البته تحریم آمریکا نیز گره‌ها را کورتر کرده است. مگر می‌شود باورکرد تولید وفروش هردستگاه اتومبیل پژو پارس برای ایران‌خودرو که تولید کننده آن است ۵۰ میلیون تومان زیان داداشته باشد اما برای دلال ۵۰۰ میلیون سود!به بارآورد؟ کدام سیاستگزاری با چهم یزان قدرت سیاسی این وعیت را پیدارکرده است؟ این دلالان از سوی کدام نیروی سیاسی پشتیبانی می شوند؟

.

احمد نعمت‌بخش که سالهای درازی در وزارت صنعت مدیر کل خودروسازی بوده و حالا ندیک به دودهه است که ریاست انجمن خودروسازان را دادر می‌گوید : شرط اول افزایش تولید داخل، خارج‌شدن ایران‌خودرو و سایپا از زیان است. در این‌صورت هم تولید افزایش می‌یابد و هم کیفیت تولید قطعا بهبود پیدا می‌کند. طبیعی است تا وقتی شما در تولید خودرو زیان می‌دهید، امکان ندارد بتوانید روی کیفیت و جلب رضایت مصرف‌کننده متمرکز شوید. اصلا منبعی برای سرمایه‌گذاری در اختیارتان نیست.

اوبه انصاف نیوز گفته است: توقف قیمت‌گذاری دستوری در حوزه خودرو را شرط لازم برای تحقق اهداف وزارت صمت و خودروسازان برای افزایش تولید خواند و درباره واردات خودرو نیز گفت: واردات کاملا تابع شرایط ارزی کشور است و با توجه به این‌که تحول خاصی در زمینه درآمدهای ارزی کشور رخ نداده، انتظار نداریم که سال ۴۰۳ شاهد واردات فراوان و گسترده خودروی خارجی باشیم. در سالی که گذشت حتی برای تولید داخل هم دچار محدودیت‌های ارزی بودیم و بنابراین همان‌طور که عرض کردم، واردات گسترده نخواهد بود. دبیر انجمن خودروسازان، رویکرد عباس علی‌آبادی و وزارت صمت تحت مدیریت او را حمایت از تولید داخل دانست و ادامه داد: در حرف گفته می‌شود که از تولید داخل حمایت می‌کنند اما در عمل، تصمیماتی گرفته می‌شود که به سود صنعت نیست. برای مثال من منتقد اجبار خودروساز به تهیه قطعه از داخل هستم. ما باید بتوانیم با قیمت رقابتی از قطعه‌ساز کالا بگیریم. باید بتوانیم بر اساس قیمت و کیفیت، قطعه‌ساز را انتخاب کنیم، چه داخلی و چه خارجی.

نعمت‌بخش افزود: به طور کلی معتقدم دولت نباید در کار بنگاه‌ها دخالت کند و باید اجازه بدهد دو بنگاه با هم مذاکره کنند و بر اساس منافع خود به توافقی برسند که رضایت طرفین در آن حاصل است. وزارتخانه دوباره بحث عدم ساخت را راه‌انداخته و واردات قطعه را منوط به نداشتن مشابه داخلی کرده است. در حالی‌که چنین کاری به صلاح کشور و صنعت نیست.

دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: دائم گفته می‌شود واردات را ممنوع کرده‌اند تا از خودروساز داخلی حمایت کنند. نه، به قول دوست عزیزم آقای میرخانی رشتی، خانه ماندن بی‌بی از بی‌چادری بوده! ارز نبوده که خودروی خارجی وارد کنند. الان که واردات ماشین دست دوم و کارکرده هم آزاد شده است. هر خودروی ساخت داخل حداکثر ۲ هزار دلار ارزبری دارد، خودروی وارداتی ۲۰ هزار دلار. چند سال پیش را یادمان نرفته که چقدر مشکل ارزی داشتیم. مملکت ارز نداشته که واردات نکرده‌اند. من اعتقاد دارم که ۱۰ تا ۱۵ درصد در هر بازاری باید در اختیار کالای خارجی باشد تا رقابت ایجاد شود. من مخالف واردات خودروی کارکرده بودم اما معتقدم باید خودروی نو وارد شود تا رقابت ایجاد شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها