رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 632153

دستگیری جاسوسان و خرابکاران روسی در آلمان و لهستان

ساعت 24 - دو شهروند آلمانی-روسی به ظن طراحی عملیات خرابکارانه در پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در آلمان بازداشت شدند؛ اقدامی که مقامات امنیتی آن را تلاش جدی برای تضعیف پشتیبانی نظامی از اوکراین خواندند. همزمان لهستان نیز یک مظنون به جاسوسی برای روسیه در طرح ترور رئیس جمهوری اوکراین را دستگیر کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات ضدجاسوسی آلمان محل‌های سکونت و کار دو مظنون را که متهم به همکاری با یک سازمان مخفی خارجی هستند، بازرسی کرده‌اند. دادستان‌های آلمان روز پنجشنبه گفتند یکی از این دو متهم، درباره توطئه‌های احتمالی با یک فرد مرتبط با دستگاه اطلاعاتی روسیه اعتراف کرده است.

به گفته مقام‌های امنیتی، پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، آلمان به یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان کمک‌های نظامی کی‌یف تبدیل شده و به همین دلیل، هدف اصلی عملیات جاسوسی روسیه است.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در یک کنفرانس خبری پس از نشست غیررسمی اتحادیه اروپا در بروکسل، در همین ارتباط گفت، «ما هرگز نمی‌توانیم بپذیریم که چنین فعالیت‌های جاسوسی در آلمان انجام شود. »

همزمان در روز پنجشنبه، مقام‌های لهستان اعلام کردند یک مرد لهستانی به اتهام جاسوسی از طرف سازمان اطلاعات نظامی روسیه برای کمک به نقشه‌ای که گفته می‌شود هدفش ترور ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین بود، دستگیر شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد‌پرس به نقل از دادستانی لهستان، مرد بازداشت‌شده که هویت او «پاول ک» معرفی شده، متهم است برای انتقال اطلاعات امنیتی فرودگاه به ماموران اطلاعاتی روس آماده شده بود.

او به‌دنبال تماس با روس‌هایی بود که مستقیما در جنگ اوکراین شرکت داشتند و انتظار می‌رفت اطلاعات دقیقی را در مورد فرودگاهی در جنوب شرقی لهستان در نزدیکی مرز اوکراین به او منتقل کند، که یکی از مسیرهای انتقال کمک‌های بین‌المللی به اوکراین است.

این فرودگاه که تحت‌کنترل نیروهای آمریکایی است، به اوکراین و همچنین به رهبران و سیاستمدارانی که به داخل و خارج از اوکراین سفر می‌کنند خدمات فرودگاهی می‌دهد.

دادستانی لهستان می‌گوید این عملیات نتیجه همکاری اطلاعاتی نزدیک با سازمان‌های امنیتی اوکراین بوده است. بنابر اعلام مقام‌های امنیتی لهستان، تحقیقات همچنان ادامه دارد و پرونده در حال تکمیل شدن است.

لهستان سال گذشته میلادی از بازداشت چندین عضو یک شبکه جاسوسی روسیه خبر داده

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها