رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 632241

چرا برخی آمار اشتغال را باورندارند

ساعت 24 - کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی بخشی از آمارهای اشتغال را مربوط به مشاغل غیررسمی و خدماتی می‌دانند و از ناپایداری آن‌ها سخن می‌رانند. ناصر چمنی - کارشناس حوزه کار در گفت وگو با ایسنا، ضمن انتقاد از رواج شغل‌های کاذب و ناپایدار در کشور می‌گوید:.

معتقدم افزایش مشاغل ناپایدار و غیررسمی، دستفروشی و کار در تاکسی‌های اینترنتی بهره‌وری خاصی برای اقتصاد ندارد اما چون این شغل‌ها بیشتر از شغل‌های تولیدی جذابیت دارند و زودتر به پول و درآمد می‌رسند افراد تمایل بیشتری به آن‌ها نشان می‌دهند.

به گفته وی، افرادی که به جای کارهای تولیدی در مشاغل کاذب و ناپایدار مشغول کار می‌شوند، به این دلیل است که مزد حداقلی تامین کننده هزینه‌های زندگی آن‌ها نیست در حالی که دستمزد در ایجاد انگیزه و روحیه کار تولیدی موثر است.

این کارشناس حوزه کار می‌گوید: زمانی که دستمزد افزایش کافی را نداشته باشد و تکافوی هزینه‌های زندگی را نکند، بزرگترین ضربه را تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران می‌بینند، چون حقوق جذابیت خود را از دست می‌دهد و نیروی کار دیگر برای پولی که با آن نمی‌تواند امرار معاش کند، در خط تولید نمی‌ایستد اما دستمزد باعث می‌شود که افراد بی دغدغه و با خاطری آسوده و در امنیت شغلی کامل به کار و تولید بپردازند.

بهمن ماه سال گذشته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمادگی خود را برای رفع شبهه منتقدان کاهش نرخ بیکاری اعلام کرده و گفته بود:اگر چه درباره آمارهای اشتغال و کاهش نرخ بیکاری، اظهار نظر آزاد است و هر کسی می‌تواند نسبت به هر موضوعی خدشه وارد و نظر خود را بیان کند منتها حرفی که می‌زنیم باید بر اساس مستندات باشد. اساسا ملاک عمل ما، مراکز رسمی هستند. ما اشتغال را به چند روش بررسی می‌کنیم؛ یکی سامانه رصد، دوم میزان بیمه اجباری و اختیاری که از سوی کارفرمایان و خویش‌فرمایان صورت می‌گیرد و سوم آمار مراکز رسمی نظیر مرکز آمار ایران که همه موید این مطلب هستند.

در حال حاضر دغدغه اصلی دولت فراهم‌سازی بستر ایجاد اشتغال برای جوانان است، بر همین اساس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ماموریت اصلی خود در سال ۱۴۰۳ را تمرکز بر حوزه اشتغال فارغ التحصیلان قرار داده است. پیش از این نرخ بیکاری فارغ التصیلان در پاییز ۱۴۰۲ به ۱۱.۱ درصد رسید، در حالی که نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در فصل مشابه سال قبل حدود ۱۲.۵ درصد بود که ۱.۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، به روایت مرکز آمار ایران، اهم شاخص‌های بازار کار در سال ۱۴۰۲ ثبت نرخ بیکاری به ۸.۱ درصد، کاهش ۱.۲ درصدی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان، کاهش ۰.۸ درصدی اشتغال ناقص، کاهش ۱.۸ درصدی نرخ بیکاری جوانان، کاهش نرخ بیکاری در ۲۵ استان کشور، خالص اشتغال ایجادی ۷۸۰ هزار نفر و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی به ۴۱.۳ درصد بوده است

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها