رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 633044

ستارخان در محاصره وزارت صمت

ساعت 24 - درروزهای پیش در همین رسانه نوشته شد دولت و بانک مرکزی یک میلیارد دلار به مدیران خودرو ، 700 میلیون دلار به خودروسازی کرمان ومیلیونها دلار به یک خودروساز کم نام ونشان مستقردرکرمان برای واردات داده است. هفته گذشته یاد آورشدیم کانون زادورشد خودروسازهای نامبرده شده در غرب تهران ودر خیابان ستارخان قرار دارد.

در نوشته پیشین از نهادهای نظارتی خواسته شد دراین باره واکاوی کرده و ببینند این میزان دلار با چه قیمتی به این خودروسازها داه شده و این خودروسازها چه میزان از دلارهای تخصیص را برای واردات مجموعه‌های قطعات خودرو هزینه کرده و قیمت فروش خودروهایشان را براساس کدام نرخ دلار انجام داده‌اند. حالا اما خبر رسیده علی آبادی وزیر صمت، درباره بیشتر بودن ارز تخصیصی به مونتاژ کاران خودرو نسبت به قطعه سازان گفت: من هم این را شنیده ام اما گزارش دقیقی در این زمینه دریافت نکرده ام. با این حال تیم کارشناسی مامور شده‌اند این موضوع را بررسی کنند.

امید است این ماموریت داده شده برای محاصره خیابان ستارخان با شفافیت کار را ادامه دهد. برای اینکه بر درجه شفافیت کار نظارت بر ارز خواری مدیران خودرو، کرمان خودرو، و نیز یک خودروساز گمنام بیشتر شود باید الزامهای کاررعایت شود. یکی از الزامها این است که نوع ماموریت وتیمی که برای رسیدگی به این موضوع برگزیده شده‌اند برای افکار عمومی روشن شود تا بشود کار را دنبال کرد.

وزارت صمت باید به شهروندان اطلاع دهد آیا بانک مرکزی هنگام تخصیص ارزبه خودروسازهای مستقردرکرمان به این نهاد اطلاع نداده است و آیا می‌توانسته و اختیار داشته که اطلاع ندهد. اگر این گونه بوده است باید دولت توضیح دهد چگونه است که برای دادن دلار به بنگاه‌های تولیدی فشارو سخت گیری اعمال می‌شود اما برای خودروهای چینی امتیاز داده شده است. کارخانه‌ها و بنگاه‌هایی که میلیاردها دلار از بانک مرکزی برای واردات گرفته‌اند می‌توانند قبل از اینکه وزارت صمت آن‌ها را به پاسخگویی وادارکند با صدور بیانیه‌های مستدل بگویند چگونهه توانسته‌اند میلیاردها دلار از منابع ارزی را دراختیار بگیرند. ایا دولت برای رهاسازی دلارهایش در چین دست به این کارزده است؟ باید اجازه داد وزارت صمت و تیمی که به ان ماموریت داده شده است شروع به کار کرده و با اطلاع رسانی دقیق و البته دادن مهلت به خودروسازان دریافت کننده دلارهای قابل اعتنا ف شهروندان را درجریان بگذارند و نشان دهند که راه را برای چنین مواردی در آینده تنگ می‌کنند.  

نظرات کاربران
  • ج.ط
     - ۲ هفته پیش

    سلام.متاسفانه چین در اکثر مواقع با سو نیت و سیاستهای تجاری منفی و آربیتراژ،اقدام به تجارت ناسالم می نماید .و ثمره تجارت با چین بجای اینکه منفعت طرف تجارت و انتقال تکنولوژی و سرمایه باشد،بلکه نتیجه عکس داده و نتیجه آن بیکاری و وابستگی و غارت منابع و بدهکاری می شود.ممنونم

نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها