رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 633048

مجوز غرب به اوکراین برای حمله به خاک روسیه

ساعت 24 - بایبا برازه وزیر خارجه لتونی با بیان اینکه در حال حاضر کشورهایی وجود دارند که بدون هیچگونه محدودیت و پیش‌شرطی، سلاح‌های خود را در اختیار کی‌یف قرار داده‌اند، گفت: اوکراین پیش‌تر مجوز غرب برای حمله به خاک روسیه را دریافت کرده است.

به گزارش ایرنا به نقل از اوکراین اینفو، برازه با اشاره به اینکه اوکراین پیش‌تر پهپادهای دوربرد و موشک‌های تاکتیکی اتکمز (ATACMS) را دریافت کرده است، اظهار کرد: رویکرد ایجاد محدودیت برای کی‌یف در خصوص حمله نکردن به اهداف خارج از اوکراین ممکن است در آینده تغییر کند.

وزیر خارجه لتونی در ادامه با طرح این موضوع که کشورهایی هستند که این سلاح‌ها را پیش‌تر بدون هیچ قید و شرطی در اختیار اوکراین قرار داده‌اند، تاکید کرد: البته همه چیز به صراحت و با صدای بلند گفته نمی‌شود و حتی بهتر است که تا زمان مشخصی، با صدای بلند گفته نشود.

برازه در ادامه با بیان اینکه موضوع اصلی و حائز اهمیت، اثرگذاری این سلاح‌ها در نتیجه جنگ است، خاطرنشان کرد: انتخاب‌های مختلفی در پیش روی ما قرار دارد و از جمله آن‌ها اینکه آیا به راه‌انداختن هیاهوی رسانه‌ای در مورد سلاح‌های ارسالی به اوکراین و مقید کردن یا نکردن این کشور در نحوه استفاده از آن‌ها در درجه اول اهمیت قرار دارد یا باید بر انجام درست کارها به عنوان اولویت اصلی تمرکز کرد.

وزیر خارجه لتونی در ادامه تصریح کرد: بر اساس قوانین بین‌المللی، اوکراین این حق را دارد که از سلاح‌های دوربرد برای حملات تلافی‌جویانه علیه روسیه، استفاده کند.

به نوشته اوکراین اینفو، برازه ۲۶ آوریل (هفت اردیبهشت) از اوکراین بازدید و طی یک کنفرانس خبری مشترک با دیمیترو کولبا همتای اوکراینی خود اعلام کرد که لتونی و اوکراین همکاری خود برای تولید مشترک هواپیماهای بدون سرنشین را افزایش خواهند داد.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها