رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 632368

تهران - تل آویو :جنگ نبود ، انتقال پیام بود

ساعت 24 - اقدامات متقابل ایران و اسرائیل بیش از آنکه یک اقدام جنگی تمام عیار باشد انتقال پیام بود. یعنی ایران با مجموعه‌ای از موشک‌ها و پهپادها خاک اسرائیل را نشانه رفت تا اعلام کند که می‌تواند یک جنگ تمام عیار را علیه خاک کوچک آن سرزمین ایجاد کند.

 اسرائیل نیز با نوع عملیاتی که انجام داد سعی کرد که به ایران نشان دهد می‌تواند ایران را وارد یک شرایط جنگی کند. این شرایطی است که شکل گرفته و حتما بعد از این عملیات هر دوطرف پیام نظامی طرف مقابل را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و سیاست دفاعی خود را آسیب‌شناسی می‌کنند. مثلا به طور مشخص در ایران این سوال جدی مطرح است که چه آنچه وزیر امور خارجه آن را اسباب بازی خوانده و چه آنچه رسانه‌های آمریکایی موشک شلیک شده از f35 می‌خوانند به هر حال این یک آزمونی برای سامانه‌های دفاعی ایران به ویژه سامانه‌های اس 300 بوده و نتیجه این آزمون حتما چیز قابل دفاعی نبوده است.

اما آنچه مهم است اینکه بعد از این موضوع، طرفین به دنبال خط قرمزهای خودشان در شرایط کنونی هستند. یعنی اسرائیل سعی خواهد کرد که به گونه‌ای خط قرمزهای خودش را دنبال کند. در درجه اول به دنبال پوشش آمریکا در قالب بند 5 ناتو است که حمله به خاک اسرائیل حمله به خاک همه متحدان آمریکا به حساب بیاید. در درجه دوم سعی می‌کند در مسائلی مثل لبنان انتقال نظامیان حزب‌ا... به آن سوی رود لیتانی را دنبال کند و در موضوع رفح نیز سعی می‌کند که استحکامات چریکی و نظامی رفح را ویران کند.

اینها مسائلی است که به نظر می‌رسد بعد از چالش ایران و اسرائیل همچنان حل ناشده باقی می‌ماند و جنگ را در شرایط کنونی ادامه دار خواهد کرد. در سمت دیگر ایران باید یک ارزیابی جدی از سیاست خارجی خود در قبال منطقه صورت بدهد. اتفاقی که بین ایران و اسرائیل افتاد یک واقعیاتی داشت که جای سوال دارد. از جمله اینکه برخی کشورها دشمن اصلی اسرائیل بودند. کشوری مثل اردن که یک سوم خاک آن توسط اسرائیل اشغال شده و 60 درصد جمعیت آن آوارگان فلسطینی یا فلسطینی‌های اصیل هستند طرف اسرائیل را گرفتند. حتی کشورهایی مثل امارات و عربستان که وزیر خارجه ایران آن‌ها را به عنوان دوست نامید، همکاری خود با آمریکا و غیرمستقیم با اسرائیل علیه حمله ایران را پنهان نکردند. لذا یک ارزیابی جدی در این رابطه باید صورت بگیرد. به نظر می‌رسد در مقطع سکون بحران به سر می‌بریم ولی هنوز تبعات سیاسی این موضوع در حال ارزیابی است. حشمت‌الله فلاحت پیشه - آرمان ملی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها