رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 632402

چگونه در مناقصه ‌ها شرکت کنیم؟

هدف از برگزاری مناقصات انجام معاملات شفاف و ایجاد رقابت بین شرکت‌های مهم و معتبر است.

چگونه در مناقصه‌ها شرکت کنیم

اگر می‌خواهید به عنوان یک شرکت پیمانکاری، پروژه‌های بزرگ را انجام دهید و یا اگر تامین کننده هستید و می‌خواهید به صورت عمده برخی از کالاها و محصولات خود را به فروش برسانید، می‌توانید در مناقصه‏ ها شرکت کنید. مناقصه گزاران نیز برای انجام پروژه‌ها به پیمانکاران با تجربه و متخصص نیازمند هستند، که از طریق مناقصه می‌توانند با بررسی رزومه آن‌ها، پروژه‌های خود را با موفقیت به پایان برسانند. برای شرکت در مناقصه شرایطی وجود دارد که باید به آن‌ها پایبند باشید. در ادامه مراحل شرکت در مناقصه را به اختصار بیان خواهیم کرد.

هدف از برگزاری مناقصات

هدف از برگزاری مناقصات انجام معاملات شفاف و ایجاد رقابت بین شرکت‌های مهم و معتبر است. این رقابت می‌تواند علاوه بر اینکه منجر به کاهش هزینه‌های مناقصه‌گزار شود، کیفیت کار در پروژه را نیز افزایش دهد. در مناقصه چند فاکتور مهم از جمله تجربه، کیفیت و قیمت مورد بررسی قرار می‌گیرند و تنها واجدین شرایط امکان برنده شدن در مناقصه را دارند. به دلیل اینکه مناقصات به صورت عمومی اطلاع‌رسانی می‌شوند و تمام جزئیات در اختیار مناقصه گران قرار داده می‌شود، شرکت کنندگان در یک شرایط یکسان با یکدیگر رقابت می‌کنند، معاملات کاملا شفاف هستند و عدالت در هر مناقصه‌ای رعایت می‌شود.

شرایط شرکت در مناقصه

هر یک از سازمان‌هایی که مناقصه را برگزار می‌کنند، قوانین و مقرراتی را در نظر می‌گیرند که مناقصه‌گر باید به آن‌ها متعهد باشد. شرایطی که مناقصه گزار در نظر می‌گیرد، برای شفافیت بیشتر معامله و ایجاد یک رقابت سالم است.

  • شرکت‌های پیمانکاری که در مناقصه شرکت می‌کنند، باید دارای مجوز و مدارک قانونی باشند.
  • تیم اجرایی آن‌ها باید افراد متخصص باشند که در حوزه خود بهترین عملکرد را دارند.
  • نکته بعدی این است که مناقصه‌گر یا شرکت پیمانکاری، متناسب با نوع مناقصه و پروژه‌ای که باید انجام دهد، از نظر فنی، تخصص و تکنیک اطلاعات به روزی داشته باشد تا بتواند پروژه را به بهترین شکل ممکن اجرا کند.
  • بخش مالی نیز از دیگر شرایط شرکت در مناقصه است. شرکت باید از توان مالی خوبی برخوردار باشد تا بتواند در مواقع اضطراری پشتیبانی مالی را انجام دهد.
  • قطعاً شرکت‌هایی که سال‌ها فعالیت دارند، از تجربه بالایی برخوردار هستند و پروژه‌های مشابه را به خوبی انجام داده‌اند، در نتیجه می‌توانند توانایی خود را در انجام پروژه اثبات کنند. آن‌ها می‌دانند که نیازهای پروژه را چگونه باید برطرف کنند.

مراحل شرکت در مناقصه

زمانی که آگهی مناقصه در روزنامه‌های کثیرالانتشار یا سایت‌های مرجع منتشر می‌شود، مناقصه‌گر باید تصمیم بگیرد که آیا قصد دارد در مناقصه شرکت کند یا خیر. برای تصمیم گیری باید کمی عجله کرد، چرا که زمان محدود است و فرصت خیلی زیادی برای فکر کردن وجود ندارد.

پیگیری آگهی مناقصه

با مراجعه به سامانه مناقصات هزاره، از طریق جستجوی پیشرفته، آگهی‌ها را فیلتر کنید تا تنها چند آگهی باقی بماند. با بررسی شرایط هر یک از آگهی‌ها، آگهی مرتبط را انتخاب و شرایط آن را مطالعه کنید. در صورت پذیرفتن شرایط اینک باید اسناد مناقصه را تکمیل و ارسال کنید. برای دسترسی آسان به آگهی‏های مناقصه، ارتباط گستران هزاره با یک تیم حرفه ای، تمام آگهی‏های مناقصات سراسر کشور را در زمان کوتاهی جمع آوری و به صورت یکپارچه منتشر می‏کند.

ارائه ضمانت نامه

در اسناد به طور کامل شرایط اجرای پروژه توضیح داده شده است، زمانبندی‌ها مشخص شده است، شرایط پرداخت تعیین شده است و ضمانت نامه‌هایی را که باید مناقصه‌گر ارائه دهد نیز کاملا مشخص است. تمامی مراحل انجام مناقصه از ابتدا مشخص می‌شود و طبق زمانبندی، مراحل مناقصه از انتشار آگهی تا قرارداد به طور دقیق انجام می‌شود. ضمانت نامه‌هایی که دریافت می‌شود، می‌تواند به صورت بانکی یا نقدی باشد، مبلغ ضمانت نیز در هر مناقصه می‌تواند متفاوت باشد.

ارائه قیمت پیشنهادی

ارائه یک رزومه قوی و مدارک کافی نیز، نشان می‌دهد که شما از تجربه کافی برخوردار هستید و این موضوع کمک می‌کند تا اعتماد مناقصه گزار بیشتر جلب شود. تجربه کافی در ارائه قیمت پیشنهادی تاثیرگذار است. اگر از تجربه کافی برخوردار هستید، می‌دانید که این پروژه با چه مشکلاتی روبه رو می‌شود، در چه مدت زمانی به پایان می‌رسد، آیا تورم تاثیرگذار هست یا خیر. بنابراین در ارائه قیمت پیشنهادی می‌توانید بهترین عملکرد را داشته باشید تا شانس برنده شدن شما افزایش پیدا ‌کند.

ارسال پاکت مناقصه

توصیه می‌شود تمام اطلاعاتی که در اسناد وجود دارد را با دقت مطالعه کنید، چرا که شرکت شما در مناقصه به معنای این است که تمام شرایط را پذیرفته‌اید. پس از ارسال پاکت مناقصه‌ها، در زمان تعیین شده پاکت‌ها بازگشایی می‌شوند و تمام جوانب مورد بررسی قرار می‌گیرند. این کار به صورت دقیق توسط کارشناسان فنی انجام می‌شود تا حق هیچ یک از شرکت کنندگان از بین نرود. در نهایت با اعلام برنده مناقصه، قراردادی بین طرفین امضا می‌شود.

سخن پایانی

مناقصات می‌توانند پلی باشند تا پیمانکاران حرفه‌ای شناخته شوند و انجام پروژه‌ها توسط افراد متخصص انجام شوند. تامین کنندگان نیز از این طریق می‌توانند با سازمان‌ها و ارگان‌های بزرگ معامله‌های سودآور انجام دهند. تنها کافیست به سایت مناقصات مراجعه، آگهی را مطالعه و برای برنده شدن رزومه‌ای قوی داشته باشید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها