رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 632831

عراق 11 میلیارد دلار از پول ایران بلوکه کرده است

در حالی که در سالهای تازه سپری شده و پس از آن‌که مقامهای دولتی ونیز اعضای اتاق‌های بازرگانی خبرهای متناقض از میزان دارایی ارزی بلوکه شده ایران در عراق خبرداده‌اند تازه ترین خبر این است م که عراق 11 میلیارد دلار از منابع ارزی ایران را بلوکه کرده است.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی عراق می‌گوید: هنوز ۱۱ میلیارد دلار پول ایران در کشور عراق بلوکه شده است. به گفته عقیل موسوی تبادلاتی با واحد پول ملی دو کشور صورت می‌گیرد تا از این طریق تحریم‌ها دور زده شود و این باعث می‌شود حجم تبادل تجاری دو کشور افزایش یابد. او این اظهارات را در ششمین همایش بین‌المللی توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران و عراق عنوان کرده و از شرکت‌های ایرانی خواسته ت از امکانات موجود بهره ببرند

. درباره میزان پول بلوکه شده ایران در عراق و چگونگی آزادسازی آن، ‌از فروردین ماه سال 1402 تاکنون اخبار متفاوتی منتشر شده و حالا در تازه‌ترین تحولات گفته شده که 11 میلیارد دلار از طلب ایران هنوز بلوکه مانده است. به‌طور مثال وزیر خارجه عراق عنوان کرده بود که عراق ۱۷ میلیارد دلار بابت گاز و برق به ایران بدهکار است.

سفیر ایران در عراق میزان این بدهی را در فروردین سال گذشته۱۱ میلیارد دلار عنوان کرده بود. رقمی که به اظهارات رییس کل بانک مرکزی نیز نزدیک است. اما ‏وزیر نفت در خرداد ۱۴۰۱ گفته بود که حدود 6/1میلیارد دلار طلبکار بودیم که گرفتیم.

در تیرماه سال گذشته، یحیی آل‌اسحاق، رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق در اظهارنظری طلب ۱۰ میلیارد دلاری ایران از عراق را تایید و عنوان کرد که امریکایی‌ها موافقت خود را با انتقال این پول به بانک TBT ترکیه اعلام کرده‌اند. به گفته آل‌اسحاق این مبلغ به بانک تی‌بی‌تی داده شده تا از این پول در موارد غیر تحریمی نظیر کالا‌های اساسی و دارو استفاده شود. در نشست دیروز، نایب‌رییس اتاق بازرگانی عراق نیز مشکل عمده این کشور در تجارت با ایران را تبدیل ارز عنوان کرده که به گفته وی «تلاش شده تا این مشکل از طریق تهاتر حل شود». به گزارش ایلنا، وی گفت: دولت‌های دو کشور به توافق رسیدند که عراق، روزی ۱۰۰ هزار بشکه نفت در قبال واردات برق و گاز صادر کند. الهاشم با بیان اینکه ایران ۱۱ میلیارد دلار پول بلوکه شده در کشور عراق دارد،

او خاطرنشان کرد: میان دو کشور تبادلاتی با واحد پول ملی ایران و عراق صورت می‌گیرد تا بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم و این باعث می‌شود حجم تبادل تجاری دو کشور افزایش یابد. در این نشست طاهر عزالدین محمد، رییس کارگروه اقلیم کردستان عراق نیز با بیان اینکه اتاق بازرگانی عراق سابقه طولانی در ارتباط با ایران دارد، اظهار داشت: متاسفانه تحریم منجر به عقب‌نشینی در تجارت دو کشور شده و مشکل دیگر بازگرداندن پول کالاهای وارداتی از ایران است.

در حال حاضر کشورهای مثل چین و ترکیه حضور فعالی در عراق دارند، لازم است که راهکاری اندیشیده شود که تجارت ایران و عراق توسعه یابد. رییس اتاق بازرگانی حلبچه گفت: ما ۱۰۰۰ کیلومتر مرز مشترک و ۸ مرکز مهم تبادل بازرگانی داریم. ما باید برخی مسائل از جمله چگونگی بازگرداندن پول از عراق به ایران را حل کنیم که از جمله این راهکارها تهاتر است. وی با بیان اینکه اقتصاد دو کشور با آرامش با هم در ارتباطند، خاطرنشان کرد: تبادلات اقتصادی مخصوصا با کشورهای همسایه باید با آرامش صورت گیرد و هر دو طرف به قوانین و امنیت یکدیگر احترام بگذارند. عزالدین محمد تاکید کرد: ما باید روز مرزهای دو کشور بیشتر کار کنیم، مرزها باید ۲۴ ساعته شوند و مرزهای بیشتری باز شوند که کار برای تجارت تسهیل شود که در این رابطه در مرز حلبچه اقدامات خوبی به انجام رسیده است.

وی همچنین به موضوع کولبران اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر کولبران به‌طور غیرمستقیم و غیرقانونی کار می‌کنند و هر دو کشور نیز در جریان هستند ما باید این مساله را حل کنیم. در این همایش، یحیی آل‌اسحاق، رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق نیز عنوان کرد که «در حال حاضر بانک‌های مرکزی دو کشور در حال مذاکره برای حل برخی مسائل هستند. » وی با بیان اینکه البته ما مشکلاتی داریم که قابل حل و فصل است، افزود: تا ۱۵ سال آتی روابط اقتصادی با عراق در سطح بیشترین ظرفیت خواهد بود و آینده‌نگران باید به این موضوع توجه ویژه داشته و دولت‌ها به دنبال مستحکم و پایدار کردن این روابط باشند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها