رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 633849

گفت وگوهای ایران و آمریکا درهمین روزها

ساعت 24 - تشدید تنش بین ایران و اسرائیل می‌تواند ایالات متحده را مجبور کند از برنامه‌های خود برای کاهش ردپای نظامی در خاورمیانه عقب‌نشینی کند. اگر هدف واشنگتن اجتناب از درگیر شدن در یک جنگ منطقه‌ای است، پس باید ثبات منطقه را تضمین کند.

غریزه واشنگتن ممکن است تکیه بر نیروی نظامی خود برای بازدارندگی در برابر ایران باشد، اما در حقیقت برای مهار و مدیریت درگیری به یک استراتژی عمدتا غیرنظامی نیاز دارد. برای شروع، آمریکا باید تمام نیروی دیپلماتیک خود را برای پایان دادن به جنگ در غزه و به دنبال آن پیگیری جدی و مستمر برای ایجاد یک کشور پایدار فلسطینی به کار گیرد. این نتیجه برای ایجاد نظم منطقه‌‌‌ای گسترده‌‌‌تر ضروری است و انگیزه‌‌‌های تنش را که اکنون تصمیم‌گیری ایران و اسرائیل را هدایت می‌‌‌کند، محدود می‌‌‌کند.

جنگ در غزه این انگیزه‌ها را تشدید کرده و تنها با پایان دادن به آن می‌توان تنش‌ها را فرونشاند. پایان یک جنگ نباید آغاز جنگ دیگری در لبنان باشد. اسرائیل و حزب‌الله باید صلح سردی را که بین جنگ خود در سال ۲۰۰۶ و ۷ اکتبر۲۰۲۳حفظ کرده بودند، بازگردانند. موفقیت در این جبهه، همراه با گام‌هایی در جهت حل سیاسی مساله فلسطین، برای عادی‌سازی معنادار روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی و همچنین بین اسرائیل و بقیه جهان عرب حیاتی است.

آخرین قطعه پازل خود ایران است. مدیریت تهدیدی که اکنون ایران برای اسرائیل ایجاد می‌کند، باید فراتر از تسلیح اسرائیل و القای ترس از اقدام تلافی‌جویانه آمریکا در تهران باشد. ایالات‌متحده همچنین باید یک فشار دیپلماتیک، مشابه تلاش‌هایش برای میانجی‌گری بین اسرائیل و حزب‌الله در ۶ماه گذشته، برای ایجاد خطوط قرمز بین اسرائیل و ایران در نظر بگیرد. اما برای آغاز چنین روندی، ایالات‌متحده و ایران باید تنش‌های خود را با تجدید بحث در مورد برنامه هسته‌ای ایران و مسائل منطقه‌ای که سال گذشته در عمان آغاز کردند اما پس از ۷ اکتبر رها کردند، کاهش دهند. این برعهده ایالات‌متحده است. علاقه به از سرگیری این مذاکرات می‌تواند تنش بین ایران و اسرائیل را کاهش دهد. چنین محدودسازی تنش قبل از اینکه هرگونه پیشرفت دیپلماتیک در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران امکان‌پذیر باشد، ضروری است.

خط نقره‌ای بحران در آوریل این بود که واشنگتن و تهران در دو هفته گذشته در پشت صحنه گفت‌وگو کردند. ارتباط آن‌ها کلید جلوگیری از فاجعه بود. همان‌طور که ایالات متحده مسیر دیپلماتیک بعدی خود را ترسیم می‌کند، باید از این فرصت برای کاهش خطر یک جنگ بزرگ‌تر استفاده کند. این کشور باید با ایران در مورد مسائل منطقه‌‌‌ای مانند تهدید کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ تعامل داشته باشد و بر تلاش‌‌‌های دیپلماتیک قبلی خود برای ایجاد آرامش در مرز سرزمین‌های اشغالی و لبنان تکیه کند.  

اکنون زمان آن نیست که ایالات متحده از گزینه‌های نظامی به عنوان راه‌حل اول عقب‌نشینی کند. در عوض، شرایط امنیتی خطرناک منطقه ایجاب می‌‌‌کند که واشنگتن پتانسیل حکومت‌داری خود را درک کند.

دنیای اقتصاد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها