رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 632834

گره‌های کور حل نشده در دولت سیزدهم

ساعت 24 - با یک دست‌شدن همه قوا، هواداران افراطی این جریان قوای اجرائی را تحت فشار قرار دادند تا به خواسته‌های آن‌ها در مسائل اجتماعی عمل کند. رئیسی که در‌ آغاز فکر می‌کرد با دادن امتیازاتی نظیر ورود زنان به ورزشگاه یا برداشته‌شدن موانع حصر می‌تواند طبقه متوسطی را که به او رای نداده ‌هم با خود همراه کند، ناگهان با وضعیتی روبه‌رو شد که دستور کارش را جریان تندرو‌ نزدیک به خودش آماده کرده بود‌.

فشارهای آن‌ها باعث شد تا در تابستان 1401 گشت ارشاد به‌صورت علنی به خیابان‌ها بیاید و فوت مهسا امینی جرقه‌ای بر احساسات انباشته‌شده چند ماه قبل از آن را رقم بزند. جریان افراطی اما دست‌بردار نبود و دست‌بردار نیست. آن‌ها با تجمعات و تحصن‌های مقابل مجلس و قوای دیگر، خواهان فشار بیشتر اجتماعی است. سرریزشدن این کشمکش‌ها در فضای مجازی در نهایت سر از تقابل‌هایی مانند روز سیزده‌بدر، ساخت پارک قیطریه و بازگشت «اقتدار کمیته‌ای» به خیابان‌ها در می‌آورد (نگاه کنید به مقاله «مانور اقتدار کمیته‌ای، روزنامه شرق، 6 آذر، 1402). تمام این موارد باعث یک گره‌ کور در حوزه اجتماعی شده که هیچ طرفی از نزاع، راه‌حلی عملی برای آن نمی‌تواند ارائه کند. با این همه، گرفتاری اصلی در حوزه سیاست داخلی است. نه فقط جریان‌های اصلاحات و اعتدال‌گرا، بلکه جریان راست سنتی هم رفته‌رفته از سیاست حذف شد. در نهایت در انتخابات مجلس، این بار رقابت میان نواصولگرایان و کسانی بود که آن‌ها را «پاجوش‌» می‌خواندند. پدرخوانده‌های اصولگرایی قبل از انتخابات خود را «چنار»‌هایی فرض می‌کردند که یک‌عده «پاجوش» در کنارشان روییده است. اما لیست «پاجوش‌ها» چنان بلایی بر سر «چنار‌ها» آورد که هنوز از شوک آن خارج نشده‌اند.

«چنارها»، از همان ابتدا مخالف رقابت در درون جریان اصولگرایی بودند. آن‌ها باور داشتند که باید «موقعیت طلایی» را قدر دانست و به رقابت درونی دست نزد. «پاجوش‌ها» اما معتقد بودند که رقابت میان بدنه خودی جریان انقلاب، به پرشدن صندوق کمک می‌کند. آن‌ها از این حربه استفاده کردند و با تکیه بر هدایتگری بدنه رای، چنارها را در یک حرکت روی پل سیاست بردند. در نهایت دستاورد آن‌ها در وضعیت یکدست‌شدن قدرت را این‌گونه می‌توان برشمرد: 1 – افزایش نرخ ارز به نحوی که قالیباف و مجلس هم صدایشان درآمده است. 2 – حذف ارز ترجیحی و گران‌کردن سفره‌های مردم با جراحی اقتصادی، به‌گونه‌ای که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در‌این‌باره به دولت هشدار داده است. 3 – حذف حسن روحانی در انتخابات خبرگان رهبری و تقابل با بخشی از روحانیت که پیش‌تر در قدرت بودند. 4 – بی‌اعتبارشدن واعظان سنتی جریان اصولگرایی مانند حجت‌الاسلام پناهیان و صدیقی با حاشیه‌های اخیر 5 – تقابل و حمله به چهره‌هایی مانند علی‌اکبر ولایتی و علی آقامحمدی

داودحشمتی - روزنامه شرق

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها