رفتن به محتوا
کد خبر 635658

حاکمیت شدید نگاه سوسیالیستی در بدنه حاکمیت

ساعت 24 - رییس اتاق بازرگانی تهران در نشست کمیسیون تسهیل تجارت این اتاق با اشاره به چالش جدید قانون تجارت و مکاتبات انجام‌شده پیرامون آن با مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در حال حاضر‌ در اتاق تهران یک تیم خبره کارشناسی روی موضوع قانون تجارت فعال است و قصد داریم نظرات کارشناسی در مورد هر بخشی را ارائه کنیم تا اگر بخشی از‌ قانون قابل اصلاح است ویرایش شود و هر بخشی که قابل اصلاح نیست درخواست حذف بدهیم.

محمود نجفی‌عرب گفت: اکنون به‌رغم تاکیدات مقامات معظم رهبری در مورد سپردن اقتصاد به دست بخش‌ خصوصی‌ آنچه که ما در اتاق بازرگانی در این باره احصا کردیم این است که‌ سهم بخش‌ خصوصی در بخش صنعت، خدمات و کشاورزی فقط 12‌درصد است. مقام معظم رهبری فرمودند که اگر اقتصاد در اختیار بخش‌ خصوصی بود ما تا این اندازه از تحریم‌ها آسیب نمی‌دیدیم. او در بخش دیگری از سخنانش به نگاهی که از ابتدای انقلاب بر اقتصاد حاکم بود اشاره کرد و گفت: همچنان پس از چهار‌دهه نگاه سوسیالیستی در بدنه حاکمیت ما به‌شدت وجود دارد. ‌ درحالی که مقامات ارشد کشور بارها به موضوع واگذاری امور به بخش‌خصوصی صحبت کرده‌اند، اما گامی در این حوزه برداشته نمی‌شود. او‌ با اشاره به اینکه مجموعه فعالان اقتصادی که در اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور عضویت دارند، گفت: این ظرفیت بزرگی برای حاکمیت‌ است که بتواند‌ از مشورت‌ها و راه‌حل‌های آن‌ها استفاده کند. اقتصاد کشور دستوری است و با این دست‌فرمانی که در چهل سال گذشته داشتیم وضع موجود پدید آمده‌ و ناترازی‌های موجود در بخش انرژی از آب و گاز گرفته تا برق بیش از پیش چالش‌برانگیز شده است. او افزود: نرخ تشکیل سرمایه در 12‌سال گذشته یعنی از سال 1391 تا 1401 براساس آمار بانک مرکزی از‌ 523‌هزار میلیارد تومان (به قیمت اسمی) به 275‌هزار میلیارد تومان رسیده و در همین دوره، میزان استهلاک سرمایه از 180‌هزار میلیارد تومان به 250‌هزار میلیارد تومان رسیده است. وقتی نرخ تشکیل سرمایه معکوس است ما طبیعتا با رشد بیکاری و اشتغال معکوس روبه‌رو خواهیم شد. او با اشاره به مشکلات فعالان اقتصادی در مواجهه با بانک‌ها گفت: بانک‌ها به دلیل سیاست بانک مرکزی مبنی بر کنترل حجم نقدینگی و تورم، کاملا سیستم انقباضی را حاکم کردند و ما در تامین منابع جاری در صنعت به شدت با مشکل مواجه شدیم. نجفی‌عرب با تاکید بر اینکه پیمان‌سپاری ارزی، صادرات را با مشکلات جدی مواجه کرده است، ادامه داد: تراز تجاری کشور 17‌میلیارد دلار منفی شده است، اما برای مثبت کردن داده‌های تجارت، میزان صادرات نفت و گاز را به آن اضافه کردند تا تراز مثبت شود. چند‌نرخی بودن ارز یکی دیگر از مباحثی بود که رییس اتاق تهران به آن اشاره کرد و گفت: تمام رانت‌هایی که ایجاد شده به دنبال چند‌نرخی بودن ارز است. تمام فعالان اقتصادی با چند‌نرخی بودن ارز مخالف هستند. دولت به بهانه تخصیص ارز یارانه‌ای در امر تولید و قیمت‌گذاری دخالت می‌کند. در حال حاضر دولت درباره قیمت تن ماهی، حجم تولید مرغ و تخم‌مرغ و قیمت آن‌ها اظهارنظر می‌کند، به این دلیل که این بخش‌ها ارز 28500‌تومانی دریافت می‌کنند،.این در حالی است که تمام تولیدکنندگان این بخش اعلام کرده‌اند که ارز دولتی ‌نمی‌خواهند. این مساله در صنعت دارو هم مشکل ایجاد کرده است. او با اشاره به اینکه ریشه تمام فسادها ارز چند‌نرخی‌ است، افزود: ارز ترجیحی حذف نمی‌شود در مقابل روی فعالان اقتصادی فشار وارد می‌شود. ما شاهد بگیر‌وببندها در حوزه‌های مختلف به بهانه ارز ترجیحی هستیم. اگر امروز ارز 28500‌تومانی را برداریم دیگر نیاز به سوال و‌ جواب از مردم نیست و این مسیر متوقف می‌شود. همه بخش خصوصی که ناسالم نیستند. بیشتر فعالان اقتصادی صادقانه کار می‌کنند و نگران آبروی خود هستند.

نظرات کاربران
  • ناشناس
     - ۴ ماه پیش

    آنچه که نگاه سوسیالیستی نامیده می شود، کنترل و نظارت کامل دولت بر افسار گسیختگی اقتصاد رها شده نام دارد مثال آن کشور سوئیس که در عین اقتصاد آزاد، کنترل و نظارت و حکم بر صاحبان صنایع و بانکها و شرکتهای دارو سازی که اصل درآمد آن کشور هستند دارد.

نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها