رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 74884

روزه برای بیماران دیابت نوع 2 بی نیاز از انسولین مفید اما برای دیابتی های نوع 1 ممنوع است

ساعت24- قائم مقام پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم ایران گفت: نتایج تحقیقاتی که در ایران و سایر کشورها ازجمله عربستان صورت گرفته است، نشان می دهد که روزه برای مبتلایان به دیابت نوع 2 که انسولین تزریق نمی کنند، مفید است.

روزه برای بیماران دیابت نوع 2 بی نیاز از انسولین مفید اما برای دیابتی های نوع 1 ممنوع است
دکتر محمد پژوهی روز سه شنبه در نشستی با خبرنگاران در آستانه ماه مبارک رمضان در مورد دیابت و روزه داری اظهار کرد: مبتلایان به دیابت نوع ۲ بیشتر چاق هستند و بدن آنها نسبت به انسولین مقاومت دارد. این بیماران به دو گروه تقسیم می شوند؛ گروه اول از رژیم غذایی خاص پیروی می کنند، ورزش های خاصی انجام می دهند و دارو مصرف می کنند و گروه دوم بیمارانی هستند که علاوه بر رعایت این موارد انسولین نیز تزریق می کنند.

وی گفت: تحقیقات نشان می دهد که روزه در مبتلایان به دیابت نوع ۲ که انسولین تزریق می کنند، سبب کاهش وزن اضافی، قند و چربی خون، اسید اوریک و الکترولیت هایی مانند سدیم و پتاسیم و همچنین افزایش میزان حساسیت آنها به انسولین می شود.

پژوهی در مورد فواید افزایش حساسیت بیماران به انسولین گفت: در این بیماران افزایش حساسیت به انسولین سبب کاهش نیاز آنها به تزریق انسولین می شود و این روند برای بیماران بسیار مفید است.

وی توضیح داد: این بیماران در صورتی که میزان دریافت انسولین روزانه آنها ۳۰ تا ۴۰ واحد باشد، می توانند با نظر پزشک معالج روزه بگیرند اما دیابتی هایی که میزان دریافت انسولین روزانه آنها بیش از ۶۰ واحد است و در مواردی لازم است روزانه سه بار تزریق انسولین داشته باشند، نباید روزه بگیرند.

فوق تخصص غدد درون ریز با تاکید بر اینکه مبتلایان به دیابت نوع ۲ لازم است در سه ماه پیش از ماه رمضان، نوسانات قندخون را بررسی کنند تا توانایی خود را برای روزه داری متوجه شوند، اظهار کرد: در این بررسی ها اگر میزان قند خون آنها کمتر از ۲۰۰ باشد با نظر پزشک می توانند روزه بگیرند اما اگر نوسانات زیادی داشته باشند و قند خون آنها بالای ۳۰۰ باشد، نمی توانند روزه بگیرند زیرا روزه داری سبب افزایش میزان قندخون آنها می شود.

پژوهی خاطر نشان کرد: به طور کلی هر دیابتی مجاز به روزه داری، در صورتی که در طول ساعات روزه داری دچار افت قند خون شود و میزان قند خون او زیر ۷۰ یا بالای ۳۰۰ رفت، باید بلافاصله روزه خود را باز کند.

قائم مقام پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم اظهار کرد: تحقیق انجام شده با عنوان طرح تحقیقاتی دیابت و روزه داری، بر روی دو گروه از افراد دیابتی دارای دیابت نوع ۲ و چاق و دیابتی های چاق دارای چربی خون بالا انجام شده است.

پژوهی افزود: گروه هدف در این طرح تحقیقاتی ۸۷ نفر و گروه شاهد ۵۴ نفر و دارای سنین بین ۱۹ تا ۴۴ سال بودند.

قائم مقام پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم ایراناظهار کرد: افرادی دارای شاخص توده بدنی (BMI) بالای ۲۵ دارای افزایش وزن، افراد دارای شاخص توده بدنی بالای ۳۰ چاق و دارای شاخص توده بدنی ۴۰ چاق مفرط به شمار می روند.

وی افزود: بیماران شرکت کننده در این تحقیق دارای شاخص توده بدنی بین ۲۵ تا ۴۰ بوده اند و نتایج این تحقیق نشان داد که ۵ تا ۱۰ درصد این شاخص در زمان روزه داری در آنها کاهش می یابد.



** مضرات روزه برای دیابتی هایی غیرمجاز به روزه داری

قائم مقام پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم ایران با بیان اینکه روزه برای دیابتی هایی که طبق نظر پزشک معالج مجاز به روزه داری نیستند، مضرات زیادی دارد، اظهار کرد: این بیماران نباید تحت هیچ شرایطی اقدام به روزه داری کنند زیرا روزه سبب ایجاد تغییرات شدید در میزان قندخون، افت شدید قندخون و به کما رفتن و در نهایت در مواردی فوت این افراد می شود.

پژوهی افزود: همچنین قندخون بالا در این بیماران سبب ایجاد حالت اغما می شود.

وی توضیح داد: دیابتی هایی که دیالیز می شوند، مشکلات چشمی شدید دارند، دیابتی های غیر دیالیزی که پروتئین دفع می کنند (روزه در این بیماران سبب شدت دفع پروتئین می شود) نباید روزه بگیرند.

پژوهی اظهار کرد: همچنین دیابتی هایی که مبتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند برای روزه داری باید علاوه بر داشتن نظر موافق متخصصان مربوط به دیابت، مجوز پزشک قلب و عروق را نیز داشته باشند.

وی تاکید کرد: همچنین روزه برای مبتلایان به دیابت بارداری مضر است و نباید روزه بگیرند.

*** روزه برای افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع ۱ ممنوع

قائم مقام پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم ایران در مورد مبتلایان به بیماری دیابت نوع ۱ هشدار داد : با توجه به اینکه این بیماران نیاز به تزریق انسولین روزانه دارند نمی توانند روزه بگیرند مگر اینکه مجوزی از پزشک معالج خود داشته باشند.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها