رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 188877

روش های درمان سرطان ریه

روش های جراحی سرطان ریه

سرطان ریه در مراحل اولیه، اغلب با برداشتن همه ریه یا بخشی از آن از طریق جراحی درمان می شود. اما بسیاری از سرطان ها تا پیش از آنکه توموری در سینه بوجود آید، شناسایی نمی شوند. درنتیجه ممکنست در مورد بسیاری از بیماران از ترکیبی از شیمی درمانی، پرتو درمانی و درمان های Interventional Pulmonology استفاده شود و یا ممکنست که از هیچ یک از این روش ها استفاده نشود.

روش های جراحی سرطان ریه

سرطان ریه در مراحل اولیه، اغلب با برداشتن همه ریه یا بخشی از آن از طریق جراحی درمان می شود. اما بسیاری از سرطان ها تا پیش از آنکه توموری در سینه بوجود آید، شناسایی نمی شوند. درنتیجه ممکنست در مورد بسیاری از بیماران از ترکیبی از شیمی درمانی، پرتو درمانی و درمان های Interventional Pulmonology استفاده شود و یا ممکنست که از هیچ یک از این روش ها استفاده نشود.

تیم درمانی براساس نیازمندی های بیمار از جمله نوع سرطان ریه که دچار آنست و مرحله پیشرفت بیماری و نیز سلامت کلی بدن او، درمان لازم را تعیین می کند.

لازمست که پس از جراحی نیز معالجات پشتیبانی بعمل آید. مثلا تغذیه درمانی به پایدار کردن میزان قند بدن کمک می کند و فیزیوتراپی به بهبود بافت زخمی و به کاهش درد کمک می کند.

روش های جراحی

جراحی ریه یا thoracotomy ، روشی است که جراح قفسه سینه را باز می کند تا به ریه ها دسترسی داشته باشد. یک شکاف در کنار سینه ایجاد می شود و دنده ها باز می شوند تا جراح بتواند بافت سرطانی را از ریه بردارد. در مراکز درمانی پیشرفته، چهار نوع جراحی ریه انجام می شود :

Wedge Resection ( برش گوه ای) و segmentectomy

این روش، برداشتن بافت سرطانی از ریه می باشد. در مواردی که بافت بیشتری برداشته می شود، روش thoracotomy بنام segmentectomy نامیده می شود.

Lobectomy

برداشتن یک نرمه کامل از ریه. ریه سمت راستی سه نرمه و ریه سمت چپ دو نرمه دارد.

(Pneumonectomy)

طی این روش، همه ریه برداشته می شود.

جراحی ویدیوئی قفسه سینه (VATS)

VATS یک فناوری با کم ترین آسیب است که پزشکان از آن برای انجام Lobectomy یا Wedge Resection بدون شکافتن سینه استفاده می کنند. این روش thoracotomy با وارد کردن یک لوله بلند و باریک که دوربینی به آن متصل است و نیز یک ابزار کوچک جراحی به درون سینه انجام می شود. با استفاده از تصاویر بدست آمده از دوربین، جراح بافت های سرطانی را برمی دارد. اگر شما خواستار انجام VATS باشید، نسبت به انواع دیگر جراحی ریه، بهبود سریع تری خواهید داشت و درد کم تری را نیز تحمل خواهید کرد چون شکاف بزرگی در سینه تان ایجاد نمی شود و جابجایی دنده ها نیز مورد نیاز نخواهد بود.

ممکنست از VATS برای انجام بیوپسی از بافت های ریه و اطمینان از وجود سرطان ریه نیز استفاده شود که این عمل را thoracoscopy می نامند.

شیمی درمانی سرطان ریه

شیمی درمانی سرطان ریه برای بیشتر بیمارانی که سرطان ریه دارند، شیمی درمانی بخش مهمی از درمان بشمار می رود. در شیمی درمانی از دارو برای نابود کردن یاخته های سرطانی بدن استفاده می شود. در شیمی درمانی، درمان مستقیما به تومور اعمال می شود.

معمولا شیمی درمانی را با دیگر روش های درمانی پیشرفته ترکیب می کنند تا به مبارزه با سرطان و داشتن زندگی بهتر کمک شود.

روش های شیمی درمانی سرطان ریه در سه روش مقدماتی مورد استفاده قرار می گیرند :

Neoadjuvant یا شیمی درمانی مقدماتی ممکنست پیش از جراحی استفاده شود تا بتوان یاخته های سرطانی را با آن نابود کرد. این روش به تومورشناس امکان آن را می دهد که موثربودن یک درمان خاص سرطان ریه را در مورد تومور تعیین کند.

شیمی درمانی یاری رسان، برای جراحی یا تابش پرتو به یاخته های سرطانی می باشد که با جراحی برداشته نشده باشند و از گسترش سرطان به سایر بخش های بدن جلوگیری می کند.

شیمی درمانی سیستمیک بدین معنی است که گردش داروهای بکاررفته در شیمی درمانی از طریق جریان خون به یاخته های سرطانی، نقش بزرگی را در درمان سرطان درحال گسترش بازی می کند. در خلال درمان سرطان، پزشکان با معاینات بدنی، آزمایش خون، سی تی اسکن و MRI و عکس برداری با پرتو ایکس از قفسه سینه، میزان تاثیر شیمی درمانی را مرتبا کنترل می کنند.

برش مولکولی تومور سرطان ریه

در برخی از مراکز درمانی، پزشکان پیش از انجام شیمی درمانی، برش مولکولی تومور را تهیه می کنند. این کار به تعیین ترکیبی درست از داروهای شیمی درمانی که برای آن نوع خاص از سرطان ریه لازمست، کمک می کند.

در این تست، نمونه ای از تومور برداشته می شود و از بابت برخی آنزیم ها، پروتئین ها و ژن ها آزمایش می شود تا معلوم شود که احتمالا چه معالجاتی موثر خواهند بود.

هم اکنون از برش مولکولی برای این کار استفاده می شود: یک تست آنالیز جامع از تومور که معالجات را به اطلاعات خاص شخصی پیوند می دهد تا یک طرح درمانی مبنی بر مستندات را ایجاد کند. با اجازه دادن به پزشک برای انتخاب داروهای موثرتر از همان آغاز کار، برش مولکولی تومور می تواند در جلوگیری از سمی شدن غیرضروری بدن کمک کند و اجازه دهد که یاخته های سرطانی تا جایی که ممکنست، هدف حمله قرار گیرند.

Chemoembolization برای سرطان ریه

Chemoembolization گزینه درمانی جدید قابل دسترس دیگری برای سرطان ریه است. هنگامی که سرطان ریه به کبد گسترش می یابد، این روش درمانی، راهی را برای شیمی درمانی تومور ارائه می دهد و این در حالیست که بافت های سالم، کم ترین برخورد را با شیمی درمانی خواهند داشت.

در خلال انجام این روش، داروهای شیمی درمانی بوسیله یک میله جراحی مستقیما به تومور واقع در کبد تزریق می شوند. با کمک تصویربرداری انجام شده، پزشک میله را به رگ های خونی تغذیه کننده تومور وارد می کند.

داروهای شیمی درمانی با ذراتی که مسیر خون را به تومور می بندند، مخلوط می شوند، این کار embolization نام دارد. این عمل از گردش داروهای شیمی در تمام بدن جلوگیری می کند و تمرکز زیاد شیمی درمانی را بر روی خود تومور میسر می سازد.

روش درمانی Chemoembolization که کم ترین تخریب را دارد، با وجود رساندن دوزهای بالا از داروهای شیمی درمانی، سمی شدن یاخته های سالم توسط شیمی درمانی را به حداقل می رساند.

پرتو درمانی سرطان ریه، درمان و اثرات جانبی

از پرتودرمانی برای درمان همه انواع سرطان ریه استفاده می شود. در این روش از انرژی بالایی برای نابود کردن یاخته های سرطانی و تومورهای کوچک شده استفاده می کنند و نشانه های متداول سرطان ریه را بهبود می بخشند.

پرتو درمانی های متداول می تواند به ریه ها آسیب برساند. حتی در برخی موارد ممکنست تنفس بدتر از پیش شود. تومورشناسان از پرتو درمانی های پیشرفته ای برای درمان سرطان ریه بهره می گیرند، مانند TomoTherapy و HDR Brachytherapy تا با دقت تومورها را هدف گیری کنند و آسیب رساندن به بافت های سالم و اعضاء مجاور مانند قلب را به حداقل برسانند. از داروهای محافظ در برابر پرتو نیز برای کمک به حفاظت از بافت های سالم استفاده می شود.

متناسب با نوع سرطان ریه، از ترکیب پرتو درمانی با روش های جراحی، شیمی درمانی و سایر روش ها استفاده می شود.

براساس وضعیت بیمار، پرتو درمانی ها ممکنست به عنوان یکی از موارد زیر مورد استفاده قرار گیرند:

به عنوان یک درمان اولیه.

پیش از جراحی برای کوچک کردن تومور.

پس از جراحی برای ارزیابی یاخته های سرطانی باقیمانده.

برای درمان سرطانی که به دیگر بخش های بدن سرایت کرده است.

گاهی از دو نوع پرتو درمانی اولیه برای سرطان ریه استفاده می شود:

پرتو درمانی با اشعه خارجی (EBRT) : دوز بالایی از پرتو به یاخته های سرطانی ریه از بیرون از بدن تابانده می شود، این کار با بهره گیری از برخی فناوری ها و با استفاده از دستگاه انجام می شود.

Brachytherapy با دوزبالا (HDR) (پرتو درمانی داخلی): دوزهای بالایی از پرتو از سمت تجهیزات کاشته شده در درون تومور یا نزدیک به آن تابانده می شود.

پرتودرمانی با اشعه خارجی (EBRT) برای سرطان ریه

پرتودرمانی با اشعه خارجی

براساس گستردگی سرطان ریه و دیگر عوامل، ممکنست پرتو درمانی با اشعه خارجی (EBRT) برای سرطان ریه توصیه شود.

EBRT پرتوهایی با انرژی بالا ارائه می دهد و این کار با استفاده از یک دستگاه خاص اشعه ایکس که شتاب دهنده خطی نام دارد، انجام می شود. این دستگاه امکان تاباندن پرتو را از هر زاویه ای می دهد و امکان تاباندن پرتوها را به کناره های تومور نیز فراهم می سازد.

مزایای EBRT

برخی فناوری های بسیار پیشرفته، تومورشناسان را قادر می سازد که تومور را با دقت بیشتری و با دوزهای بالاتری از پرتو هدف گیری کنند و این در حالیست که آسیب به بافت سالم ریه و اعضاء مجاور به حداقل می رسد. در نتیجه EBRT کمک می کند که احتمال اثرات جانبی مرتبط با پرتو درمانی از قبیل مشکلات تنفسی و یا آسیب به قلب، به حداقل برسد.

برخی از دیگر مزایای EBRT اینها هستند:

یک روش سریع، بدون درد و سرپایی است.

ریسک های متداول و پیچیدگی عمل جراحی از قبیل خون ریزی، درد پس از عمل و یا خطر حمله قلبی یا لخته شدن خون را ندارد.

برخلاف شیمی درمانی که داروها در بدن گردش می کنند، EBRT فقط منطقه تحت درمان را هدف می گیرد.

انواع EBRT برای درمان سرطان ریه :

پرتو درمانی Stereotactic بدن (SBRT)

پرتو درمانی با شدت تعدیل شده (IMRT)

Tomo Therapy

براساس تست های تشخیصی بررسی خواهد شد که کدام درمان یا چه ترکیبی از درمان ها برای شما از همه بهتر است. ممکنست EBRT در ترکیب با شیمی درمانی، جراحی و سایر روش ها بکار گرفته شود تا بتوان با کمک آن با سرطان ریه مبارزه کرد.

پرتودرمانی با شدت تعدیل شده (IMRT) برای سرطان ریه

پرتو درمانی با شدت تعدیل شده برای سرطان ریه

پرتو درمانی با شدت تعدیل شده، یک برنامه نیرومند و پیشرفته کامپیوتری را بکار می گیرد که دوز دقیقی از پرتو را بصورت سه بعدی برنامه ریزی می کند که براساس سایز تومور، شکل و موقعیت آن می باشد. برنامه ریزی سه بعدی به متخصص تومورشناسی این امکان را می دهد که همزمان تومورهای چند تایی را با دوزهای گوناگونی از پرتو برنامه ریزی کند و این درحالیست که از تابش پرتو به بافت های سالم در ریه و دیگر بخش ها جلوگیری می شود.

IMRT تابش را در تومور هدایت می کند و شدت پرتوی تابش را با همنوایی و دقتی چشمگیر تغییر می دهد. این بدان معناست که می توان با این روش، دوزهای بالاتری از پرتو درمانی های سنتی تاباند و این در حالیست که قرار گرفتن بافت های سالم را در برابر پرتو می توان به حداقل رساند.

RapidAct برای کوتاه کردن زمان های درمان

RapidAct یک فناوری پیشرفته برای ارائه IMRT با سرعت و دقت بالا می باشد.

پرتو درمانی RapidAct، زمان های درمان را کوتاه می کند و آن را به نصف یا حتی یک هشتم زمان استاندارد پرتو درمانی می رساند. در یک چرخش 360 درجه، یک شتاب دهنده خطی دور بیمار می چرخد و یک پرتو با تمرکز بالا در کم تر از دو دقیقه، مستقیما بر روی تومور می تاباند.

این منجر به هدف گیری بهتر تومور و آسیب کم تر بر روی بافت سالم می شود. این روش، زمانی را که بیمار برای پرتو درمانی صرف می کند، کاهش می دهد که معمولا در طول چندین هفته و به میزان سه روز در هفته انجام می شود.

تناوب تنفس، اثرات جانبی را به حداقل می رساند

با تنظیم برای حرکت تومور در خلال IMRT ، از تناوب تنفس استفاده می شود تا تومورها دقیقا هدف گیری شوند.

تومورها از قبیل آنهایی که نزدیک به ریه ها هستند، اغلب در اثر تنفس و دیگر حرکات غیرارادی حرکت می کنند. تناوب تنفس پزشکان را قادر می سازد که پرتوهایی با دوز بالا و با دقت زیاد به تومورها بتابانند. سیستم، حرکت تومور را در اثر تنفس دنبال می کند و این به هدف گیری تومور و نیز حفاظت از بافت سالم کمک می کند تا از رسیدن تابش ناخواسته در خلال پرتو درمانی با شدت تعدیل شده جلوگیری گردد.

پرتودرمانی Stereotactic بدن (SBRT) برای سرطان ریه

پرتودرمانی Stereotactic بدن (SBRT) برای سرطان ریه

در این روش، از نوعی پرتو درمانی با اشعه خارجی (EBRT) برای درمان تومورها در ریه استفاده می شود که پرتو درمانی Stereotactic بدن (SBRT) نام دارد.

در روش SBRT برای تابش پرتو به تومور، از تکنیک های پیشرفته تصویربرداری استفاده می شود. در خلال درمان، حرکت تومور در اثر تنفس ردیابی می شود. سپس پرتوها با دقت بر روی تومور تابانده می شود. نتیجه این خواهد بود که بافت ناسالم در اثر پرتوها آسیب می بیند. در بسیاری از بیماران، حفظ بافت سالم اهمیت ویژه ای دارد، بیمارانی که با مشکلات دیگری از قبیل emphysema مبارزه می کنند.

SBRT چگونه تومورهای ریه را هدف می گیرد؟

پیش از درمان، پزشکان نشانگرهایی پیرامون تومور قرار می دهند تا دوز دقیق تری از تابش را به تومورهای ریه بدهند و خسارت به بافت سالم ریه را به حداقل برسانند. معمولا این روش نیاز به جراحی دارد و زمان بهبود قابل ملاحظه ای را می خواهد. برای قرار دادن نشانگرها از ابزاری بنام navigational bronchoscopy استفاده می شود، ابزاری که کم ترین آسیب را درپی دارد و نیز زمان درمان را کوتاه می کند و اثرات جانبی جراحی را به حداقل می رساند.

نخستین گام برای انجام SBRT ، تهیه تصویری سه بعدی از تومور می باشد. سپس با استفاده از شکل کامل تومور و سایز آن، الگوی مربوط به دوز تابش تهیه می شود. درخلال درمان، شدت و جهت اشعه به گونه ای مداوم تنظیم می شود تا تومور هدف گیری شود و بافت سالم ریه از تابش به دور بماند. تنظیم پرتوها به تنفس نیز بستگی دارد.

با پرتو درمانی Stereotactic ، نتایج مفید زیر بدست می آید :

استفاده از دوزهای بالاتری از تابش که با دیگر روش های پرتو درمانی میسر نیست.

آسیب کم تر به بافت سالم ریه

تعداد دفعات کم تر نسبت به پرتودرمانی های مرسوم

ممکنست که SBRT برای سرطان ریه، گزینه ای مناسب برای بیمارانی باشد که بعلت سایز یا موقعیت تومور، emphysema و یا بیماری قبلی، داوطلب برای جراحی نباشند.

درمان سرطان ریه با TomoTherapy

TomoTherapy ، تکنیک HI

Tomo Therapy شکلی از پرتو درمانی است که در آن، با کاهش تابش اشعه بر روی بافت طبیعی، تومورها به دقت هدف گیری می شوند.

درمان TomoTherapy برای سرطان ریه

پرتو درمانی می تواند به ریه ها خیلی آسیب برساند، این نوع درمان می تواند با تاثیر بر روی بافت های سالم مجاور، تنفس را بدتر از زمان پیش از درمان کند.

در برخی از مراکز پیشرفته درمان سرطان، از این روش استفاده می شود به طوری که تومورهای واقع در ریه با دوز بالایی از پرتوها هدف گیری می شوند ضمن اینکه بافت های سالم پیرامونی از پرتوها در امان می مانند. TomoTherapy ، پرتو درمانی انطباقی یکپارچه با شدت بالا، شکل پیشرفته ای از پرتو درمانی با شدت تعدیل شده (IMRT) را با دقتی که فناوری سی تی اسکن دارد، ترکیب می کند، و این ها همگی در یک دستگاه قرار دارند.

با این فناوری پیشرفته، می توان نیروی بالا و دقت پرتوها را برای تومورهای دور از دسترس بکار برد. با بهره گیری از سی تی اسکن داخلی برای تائید شکل و موقعیت تومور پیش از هر درمان، TomoTherapy میزان قرارگرفتن در معرض پرتوها را برای بافت سالم ریه و اعضاء مجاور مانند قلب کاهش می دهد.

تابش TomoTherapy چندین مزیت را برای درمان سرطان ریه ارائه می دهد.

پیش از هر درمان- فناوری پیشرفته اسکن کردن، تصویری سه بعدی از قفسه سینه تهیه می کند به گونه ای که پرتوها می توانند بر طبق سایز، شکل و موقعیت تومور (یا تومورها) هدف گیری شوند.

در خلال درمان- می توان شدت و جهت گیری پرتوهای تابش را در بی درنگ تنظیم کرد. شیوه انقلابی "درمان برشی"، تومورهای واقع بر یک لایه را همزمان درمان می کند.

پس از درمان TomoTherapy سرطان ریه- اثرات جانبی مانند مشکلات تنفسی، با کم کردن تابش بر روی بافت های سالم و اعضاء دیگر، به مینیمم می رسد.

بسیاری از بیماران دارای سرطان ریه که تولرانس ماکزیممی از دوز تابش مرسوم را داشته اند، ممکنست داوطلب برای تابش TomoTherapy باشند.

درمان Amifostine سرطان ریه

Amifostine داروئی است که برای جلوگیری از خشکی دهان و دیگر اثرات جانبی متداول پرتو درمانی برای سرطان ریه بکار می رود. هنگامی که تومورها نزدیک غدد بزاقی یا مری باشند- همان گونه که اغلب در سرطان ریه دیده می شود - پرتو درمانی ممکنست توسط یاخته های سالم جذب شوند. ممکنست خشکی دهان، مشکل در بلع و التهاب از آن ناشی شود.

Amifostine یک radio-protectant است و این بدان معناست که بافت های سالم مجاور را از آسیب دیدن در اثر پرتو درمانی محافظت می کند و این در حالیست که یاخته های سرطانی در معرض پرتو قرار می گیرند.

گاهی پیش از پرتو درمانی از یک تزریق زیر پوستی استفاده می شود. این تزریق سبب کم شدن عوارض جانبی مثل تهوع و استفراغ می شود.

Brachytherapy با دوز بالا (HDR) برای درمان سرطان ریه

Brachytherapy با دوز بالا (HDR) شکلی نو از پرتو درمانی داخلی است که در برخی مراکز پیشرفته پزشکی برای درمان شرطان ریه ارائه می شود.

چون ریه ها تنفس را اداره می کنند و از طرفی نزدیک قلب و دیگر اعضاء مهم بدن قرار دارند، در پرتو درمانی این موضوع اهمیت خاصی دارد که تمرکز دقیقی بر روی تومور انجام شود تا از عوارض جانبی جدی بر روی این اعضاء پرهیز شود. HDR brachytherapy روش سریع و دقیقی برای پرتو درمانی بیماران سرطان ریه ارائه می دهد. پرتوهای تابیده شده به تومور، دوز ماکزیممی دارد و این درحالیست که بافت سالم، کم ترین تابش را دریافت می کند.

با این شکل از brachytherapy ، پزشکان میله های توخالی باریکی را مستقیما به تومورهای ریه وارد می کنند تا تابش دقیقی به حالت سه بعدی به تومورها بتابانند. میله ها با بهره گیری از یک bronchoscope به صورت موقت در پیرامون تومورها قرار داده می شوند.

پیش از هر درمان brachytherapy با دوز بالا، تیم پزشکی موقعیت میله ها را با دقت میلیمتری چک می کند. سپس در درون هر میله، تعدادی قرص رادیواکتیو قرار می دهند.

در هدایت کامپیوتری کنترل می شود که قرص های رادیواکتیو تا چه اندازه دور می روند تا موقعیت تومور را با دقت هدف بگیرند و این که قرص ها تا چه اندازه پرتوهای خود را آزاد می کند. با میله هایی که بخوبی کار گذاشته شده باشند، HDR brachytherapy می تواند فقط در چند دقیقه درمان دقیقی برای سرطان ریه بدست دهد.

برخی از سودمندی های بالقوه brachytherapy با دوز بالا اینها هستند:

برای سرطان ریه، درمان به شیوه brachytherapy بجای 5 تا 7 هفته ای که با پرتو درمانی خارجی به درازا می کشد، تنها یک تا دو روز به درازا می کشد. براساس نوع و مرحله پیشرفت سرطان، HDR brachytherapy را می توان با دیگر روش های درمانی از قبیل TomoTherapy یا Interventional Pulmonology ترکیب کرد که این خود می تواند زمان های درمان را تغییر دهد.

پرتوهای تابشی در داخل تومورها هدف گیری می شوند و موقعیت و شدت را کنترل می کند و دقتی شگرف و تمرکز دوز ماکزیممی را ارائه می دهد.

قرار گرفتن بافت سالم و اعضاء مجاور بدن در معرض تابش، به حداقل می رسد و یا از بین می رود که این سبب کاهش عوارض جانبی از قبیل مشکلات نتفسی می شود. در بسیاری از موارد، brachytherapy با دوز بالا یک آلترناتیو امید بخش برای جراحی سرطان ریه می باشد.

TheraSphere سرطان ریه

TheraSphere

TheraSphere درمانی برای سرطانی در ریه است که به کبد هم سرایت می کند. این درمان نو، تابش را مستقیما با ابزاری به تومورهای کبد می دهد که microspheres نام دارد.

درمان TheraSphere برای سرطان ریه

هنگامی که سرطان ریه گسترش می یابد، کبد بخشی است که معمولا سرایت به آنجا صورت می گیرد. در مراکز درمانی پیشرفته، یک درمان نو بنام TheraSphere است که مستقیما تابش را به تومورهای کبد می تاباند.

TheraSphere تابش را از طریق میله ای ارائه می دهد که در رگ خونی اصلی کبد قرار می گیرد. لوله ای شیشه ای که microspheres نام دارد، در درون میله قرار داده می شود، در جایی که بتواند به رگ های خونی کوچک تر وارد شود در حالی که جریان خون را به تومور قطع کند. سپس microspheres ها تابش را به یاخته های سرطانی در تومور می تابانند. هر microspheres قطری حدود یک سوم موی انسان دارد.

درمان از نوع TheraSphere بصورت سرپایی بر روی بیمار انجام می شود و معمولا عوارض جانبی کم تری نسبت به شیمی درمانی و پرتو درمانی دارد و این در اثر آنست که بافت سالم کبد کم تر در معرض داروها یا تابش قرار می گیرد.

درمان هدفمند سرطان ریه

تیم های پزشکی درمان سرطان، علاوه بر شیمی درمانی از تعدادی داروهای هدفمند نیز برای درمان سرطان بهره می گیرند. این داروها جلوی رشد و گسترش سرطان را می گیرند، این کار با جلوگیری از تقسیم یاخته های سرطانی و یا تخریب مستقیم آنها انجام می شود.

مانند شیمی درمانی که همه یاخته های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، در درمان هدفمند از داروهایی برای مسدود کردن یا کشتن یاخته های سرطانی و مصون نگه داشتن یاخته های سالم استفاده می شود ضمن اینکه عوارض جانبی را کم می کند و کیفیت زندگی بیمار را بهبود می بخشد.

درمان هدفمند را می توان به تنهایی و یا در ترکیب با دیگر درمان های سرطان ریه از قبیل شیمی درمانی، پرتو درمانی و غیره بکار برد.

تغذیه درمانی برای سرطان ریه

تغذیه درمانی برای سرطان ریه

درصد بالایی از بیماران دارای سرطان ریه که به مراکز درمان سرطان مراجعه می کنند، دچار سوء تغذیه هستند. سوء تغذیه هم بر روی تحمل درمان اثر منفی می گذارد و هم بر روی کیفیت زندگی فرد.

همچنین بسیاری از بیمارانی که سرطان ریه دارند، ممکنست دچار تنگی نفس، سرفه های مزمن و خلط سینه هم باشند که این ممکنست بر تمایل آنها به غذا خوردن اثر سوء بگذارد. نتیجه این می تواند سبب کاهش وزن، سوء تغذیه و احساس خستگی باشد.

تیم تغذیه مراکز درمانی پیشرفته برای کمک به تقویت بدن و تعادل تغذیه ای بیماران تخصیص دارد به گونه ای که درمان سرطان ریه از این بابت دچار وقفه نمی شود.

به عنوان بخشی از برنامه تغذیه درمانی، وضعیت شما از نزدیک زیر نظر قرار می گیرد تا از سوء تغذیه مرتبط با سرطان ریه جلوگیری شود. مشاور تغذیه ای شما ممکنست مکمل های غذایی و اشتها برانگیز تجویز کند و غذا خوردن با دفعات بیشتر را توصیه کند.

در مراکز درمانی پیشرفته، تیم تغذیه درمانی از طریق آموزش به ساپورت خود ادامه می دهند که این شامل برنامه ها و کلاس هایی در باره موضوعاتی از قبیل آشپزی در خانه، پیدا کردن غذاهای خاص در منطقه خودتان و ارتباط بین یک برنامه غذایی خوب و حس بهتر بودن می باشد.

ساپورت تغذیه ای بیشتر برای سرطان ریه

برای بیمارانی که متحمل درمان های سخت می شوند و نمی توانند نیازهای غذایی خود را از راه دهان برطرف کنند، تیم تغذیه درمانی آلترناتیوهای دیگری را فراهم می کند که شامل تغذیه IV و لوله های تغذیه کننده می باشد.

همچنین بیماران سرطانی اغلب نیازمند این هستند که میزان قند خون آنها به گونه ای موثر اندازه گیری شود چون استرس سبب بالا رفتن قند می شود. استروئیدها که اغلب برای کاهش عوارض شیمی درمانی از قبیل تهوع استفاده می شوند، می تواند قند خون را بالا ببرد.

مدیریت درد و کنترل آن برای سرطان ریه

مدیریت درد برای سرطان ریه

بسیاری از بیمارانی که سرطان ریه دارند، در اثر درمان هایی که داشته اند، دچار عوارضی از قبیل درد هستند. با ابزارهایی از قبیل مقیاس های مدیریت درد و روش های پیگیری نشانه ها، درد ناشی از سرطان ریه ارزیابی می شود.

در مورد بیمارانی که سرطان ریه دارند، درد بیمار مورد کنترل قرار می گیرد، دردی که ناشی از دلایل گوناگون از قبیل آسیب های عصبی، درد در ناحیه ریه یا درد ناشی از عفونت و نیز پیامدهای دراز مدتی مانند سردرد یا درد معده می باشد. براساس سوابق پزشکی شما و تجویزات دیگر، مدیریت درد اعمال می شود.

در خلال معالجات، میزان درد شما مورد سنجش قرار می گیرد. از یک مقیاس مدیریت درد برای این کار استفاده می شود که به پزشکان می گوید عملکرد شما در طی آن روز چگونه بوده است، پزشکان رژیم درمانی خود را بر این اساس تغییر می دهند.

در سرطان ریه، چه چیزی سبب درد می شود؟

اگر درد دارید، شدت و میزان گسترش درد ممکنست به عوامل بسیاری از جمله نوع و مرحله سرطان ریه، طرح درمانی مربوط به شما و تحمل درد بستگی داشته باشد.

دردی که شما دچار آن هستید، ممکنست ناشی از موارد زیر باشد:

توموری که به بافت ها، استخوان ها یا اعضاء بدن فشار می آورد.

نارسایی در چرخش خون، چون سرطان مسیر رگ های خونی را مسدود کرده است.

انسداد یک عضو یا مجرایی در بدن.

عفونت یا التهاب در ریه ها.

عوارض جانبی جراحی، پرتو درمانی، شیمی درمانی و یا دیگر روش های درمانی.

سرایت سرطان به دیگر بخش های بدن.

کوفتگی ناشی از بی تحرکی.

دردی که کاملا بعلت سرطان یا معالجه سرطان می باشد (مثلا سردرد، کمردرد، سفت شدن عضلات، ورم مفاصل و یا دیگر دردهای متداول).

تیم درمان سرطان ریه

بعلت پیچیدگی ماهیت دردهای مرتبط با سرطان، مدیریت موفق برای سرطان ریه معمولا ترکیبی از تکنیک های گوناگون را بکار می گیرد. برای این کار از برخی روش های مدیریت درد شامل قرص ها، تزریق ها و تکه های پوستی استفاده می شود. همچنین از پمپ های کوچکی استفاده می شود که دوز از پیش تعیین شده ای از داروها را به ستون فقرات می رساند.

تیم های پزشکی از روش نوینی در تجویز داروی ضد درد جدیدی در صبح استفاده می کنند و آن را در عصر و یا صبح روز بعد نیز دنبال می کنند تا هرگونه عوارض جانبی از قبیل تهوع، خواب آلودگی، یبوست، خشکی دهان و خارش را بررسی کنند. اگر بیمار عوارضی داشته باشد، می توان داروهای او را تغییر داد و یا از درمان های حمایتی زیر استفاده کرد:

از تکنیک هایی با کم ترین عوارض جانبی می توان برای کاهش درد یا مشکلات مربوط به سرطان ریه استفاده کرد. مشکلات و عوارضی از قبیل انسداد مسیر تنفسی، تنگی نفس و سرفه های مزمن. حتی برخی از بیماران دارای سرطان ریه ممکنست دچار ترک در ستون فقرات شده باشند که لازمست مورد درمان قرار گیرند.

داروی Naturopathic - می توان درمانی هایی طبیعی را توصیه کرد که بیمار بتواند با درد مبارزه کند و عوارض جانبی داروهای مربوط به درد را نیز کنترل کند.

بازتوانی Oncology – این مورد نقشی کلیدی در مدیریت درد مربوط به سرطان ریه دارد و این کار با استفاده از برخی فیزیوتراپی ها و دیگر تکنیک ها برای اصلاح حرکت و آزاد کردن endorphin ها می باشد که سیستم طبیعی ایمنی بدن در برابر درد آن را آزاد می کند.

داروی ذهنی- بدنی که برای ابزارهای تمدد اعصاب و کمک به مدیریت درد می باشد و نیز تشویش و کوفتگی مرتبط با سرطان یا درمان سرطان می باشد.

پزشکی تغذیه درمانی برای سرطان ریه

طرح پزشکی تغذیه درمانی برای سرطان ریه شما

پس از آنکه پزشک سابقه بیماری و عوارض آن را بررسی کرد، طرح تغذیه درمانی شما با توجه به نوع سرطان ریه که دارید و مرحله پیشرفت آن و همچنین درمان های پیشین و فعلی شما تهیه خواهد شد.

طرح تغذیه درمانی شما براساس اهداف زیر می باشد:

حمایت از سوخت و ساز طبیعی بدن برای تغذیه بهینه در خلال درمان سرطان ریه.

مدیریت کردن هرگونه عوارض جانبی مربوط به درمان سرطان از قبیل تهوع و کوفتگی.

تقویت سیستم دفاعی بدن.

حمایت از سلامتی دراز مدت شما.

تغذیه درمانی برای راحت کردن عوارض جانبی مربوط به سرطان ریه

راهکارهایی برای به حداقل رساندن عوارض جانبی درمان ها ارائه می شود.

عوارض جانبی متداول شیمی درمانی، پرتو درمانی و دیگر درمان های متداول ممکنست شامل التهاب ریه ها و مسیر تنفس، اسهال و نیز فشار به دیگر اعضاء بدن می باشد.

برخی از راهکارهای تغذیه درمانی برای سرطان ریه اینها هستند:

Glycgel - ترکیبی از گیاه شیرین بیان و نعناع وحشی که در التیام بخشی التهاب مخاط گلو موثر است، التهابی که در اثر داروهای شیمی درمانی پدید می آید.

ویتامین D- کمبود این ویتامین در کسانی که سیگار می کشند، شیوع دارد، این ویتامین نقش مهمی را در سلامت استخوان ها دارد.

زنجبیل- درمانی طبیعی برای مبارزه با تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی.

در خلال درمان بیمار، مکمل های غذایی و ویتامین هایی که به او داده می شود، کنترل می شود تا از واکنش های بیمار اطمینان بدست آید.

توان بخشی برای سرطان ریه

سرطان ریه و درمان آن می تواند بر تنفس و نیز انرژی کلی بدن اثر منفی بگذارد. تیم توانبخشی در مراکز مداوای سرطان، به تقویت و پایداری بدن، بدست آوردن مجدد استقلال شخصی، کاهش استرس و حفظ انرژی شما برای شرکت در فعالیت های مهم مربوط به درمان سرطان ریه، کمک می کند.

فعالیت های این تیم های توانبخشی شامل فیزیوتراپی، معالجات حرفه ای و نیز گفتاردرمانی می باشد.

فیزیوتراپی

به عنوان بخشی از توانبخشی مربوط به درمان سرطان، فیزیوتراپ ها به شما کمک می کنند تا یک فعالیت ورزشی مناسب برای خودتان طراحی کنید، برنامه ای که مرکب است از تعدادی آموزش های حرکتی و تمرینات مقاومتی. این تمرینات فیزیوتراپی برای به حداقل رساندن کوفتگی بدنی و نیز بهینه کردن عملکرد فیزیکی بدن شما می باشد.

ساپورت فیزیوتراپی ارتباط نزدیکی با حمایت از نظر تغذیه ای دارد. فیزیوتراپ ها کالری مصرفی روزانه بیمار را بررسی می کنند و تمرینات فیزوتراپی دقیق و قابل انجامی را توصیه می کنند.

حرکت برای زندگی - یک برنامه تمرینی برای بیمارانی است که مایلند درحالی که تحت درمان هستند، زندگی فعالی داشته باشند. این برنامه اتلاف را به حداقل می رساند و ماهیچه های ضعیف را بازسازی می کند تا بیمار وزن مناسبی داشته باشد. این برنامه همچنین از عملکرد تنفسی، قابلیت انعطاف و استقامت بیمار حمایت می کند.

سیستم نوسازی- برخی از بیمارستان ها یک سیستم نوسازی برای بیمارانی که مشکلات سیستم عصبی و دردهای مزمنی دارند، ارائه می دهند. سیستم نوسازی از یک پالس آنی ملایم ولی قدرتمند برای "اموزش مجدد" عصب ها استفاده می کند تا عصب ها بتوانند مسیرهای صحیح را دبنال کنند و کرختی، سوزش و یا درد را در اعضاء برطرف کنند.

فیزیوتراپی شما را پس از جراحی نیز ساپورت می کند تا از توانبخشی پس از سرطان ریه اطمینان بدست آید. فیزیوتراپ تلاش می کند که شما را تشویق کند که پس از انجام جراحی، هر چه سریع تر بتوانید حرکت کنید.

فیزیوتراپی مربوط به فعالیت های روزانه

فیزیوتراپ هایی که کار آنها مربوط به فعالیت های روزانه می باشد، می توانند به بیمار در فعالیت های روزانه مهم او از قبیل لباس پوشیدن و غذا خوردن کمک کنند. آنها تلاش می کنند که میزان مستقل بودن شما را بالا ببرند و مرحله بازگشت بیمار را به خانه آسان کنند.

آسیب شناسی گفتاری و زبانی

بسیاری از بیماران نیاز به آسیب شناسی گفتاری و زبانی دارند. به عنوان بخشی از برنامه توان بخشی، فیزیوتراپ های گفتاری و زبانی، مشکلاتی از قبیل خشکی دهان، مشکل جویدن، کاهش وزن و تغییرات شناختی را مورد توجه قرار می دهند که همه این ها ناشی از درمان سرطان می باشند.

ماساژ درمانی

فیزیوتراپ های ماساژور می توانند به کاهش درد مربوط به سرطان کمک کنند و در خلال درمان سرطان ریه، نقش بزرگی را داشته باشند.

کنترل کردن بافت زخمی برای بیمارانی که عمل جراحی را تحمل می کنند، اغلب مفید است. فیزیوتراپ های ماساژور این تکنیک ها را انجام می دهند و به بیمار می آموزند که چگونه در خانه، به درد غلبه کنند.

طب سوزنی

این درمان بدون درد و بی ضرر که با تحریک نقاط مشخصی از بدن از قبیل گوش انجام می شود، می تواند به کاهش برخی از عوارض جانبی درمان سرطان ریه کمک کند، از جمله درد، تهوع و یا کوفتگی بدن.

برطرف کردن باقی مانده های عوارض سرطان ریه

برطرف کردن باقی مانده های عوارض سرطان ریه

بررسی ها نشان داده است درصد بالایی از بیماران دارای سرطان ریه که درمان می شوند، به مشکلات مزمنی دچار می شوند که ممکنست به درمان بیماری آنها مربوط باشد. شایع ترین این مشکلات عبارتند از دردهای مزمن، کوفتگی، اختلالات شناختی و افسردگی.

اقدامات اولیه

با هر نوع سرطان و هر شیوه درمانی، نتایجی قابل پیش بینی مربوط به عوارض بلند مدت وجود دارد. سه دسته از عوارض جانبی مربوط به سرطان ریه اینها هستند:

عوارض کوتاه مدت: تهوع، کم خونی، ریزش موها، کاهش وزن و غیره.

عوارض بلند مدت: زخمی بودن بافت در اثر جراحی، مشکلات تنفسی، بیماری عصبی و غیره.

عوارض بعدی: تومورهای ثانویه، پیری زود رس.

در مراکز درمانی پیشرفته، برنامه هایی برای مبارزه با این عوارض اجرا می شود. گاهی این برنامه ها ساده است مانند آموزش هایی که بتوانید از پس عوارض جانبی مربوط به درمان سرطان ریه برآیید. گاهی نیز بررسی می شود تا گزینه هایی قابل دسترسی شناسایی شوند که متناسب با نیازهای بیمار باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها