رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 295809

مناقشه دولت و مجلس بر سر وزارت علوم

ساعت24 -نخستین جلسه مجلس بعد از تعطیلات تابستانی نمایندگان و آن هم در دومین روز مهرماه و آغاز سال تحصیلی جدید در حالی برگزار شد که با تذکر پیاپی نمایندگان به دلیل عدم معرفی وزیر علوم از سوی رییس‌جمهور همراه بود.

وزارت علوم
div>روزنامه اعتماد: نخستین جلسه مجلس بعد از تعطیلات تابستانی نمایندگان و آن هم در دومین روز مهرماه و آغاز سال تحصیلی جدید در حالی برگزار شد که با تذکر پیاپی نمایندگان به دلیل عدم معرفی وزیر علوم از سوی رییس‌جمهور همراه بود.
روحانی در ایام معرفی وزرای کابینه تنها نام ١٧ وزیر را به مجلس معرفی کرد که وزیر علوم در میان آنها نبود. اتفاقی که همان موقع و در جریان رای اعتماد به وزرا بارها از سوی نمایندگان در قالب تذکر و اخطار مورد سوال قرار گرفت. روز گذشته هم نمایندگان تذکر‌دهنده معتقد بودند فرصت سه ماه برای معرفی وزیر علوم تنها مربوط به وزرایی است که به مجلس معرفی شده و رای نیاورده باشند و وزارتخانه‌ای که هرگز وزیر آن معرفی نشده، نمی‌تواند با سرپرست اداره شود. موضوعی که با تایید علی مطهری به عنوان رییس مجلس همراه بود.
مطهری: رییس‌جمهور تخلف کرده است
دیروز علی مطهری، نایب‌رییس دوم که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به تذکر عبدالحمید خدری، نماینده گناوه و دیلم درباره عدم معرفی وزیر علوم گفت: در اینجا تخلف انجام شده است و ما به رییس‌جمهور اعلام می‌کنیم که زودتر وزیر علوم را معرفی کند. خدری در تذکر خودش گفت: من عقیده دارم که دوستان هیات رییسه سوگند ماده ١٨ آیین‌نامه را نقض کرده و باید کفاره نقض سوگند را بپردازند.
هر چند این تذکر دچار فرسایش زبانی شده است اما دقت کنید که همکاران عزیزم مانند آقای حاجی در جریان جلسات بررسی صلاحیت وزرا تذکر دادند که دولت موظف است تمام هیات وزیران را به مجلس معرفی کند. در پاسخ به این نقض آیین‌نامه، آقای لاریجانی به تبصره ٢ ماده ٢٣٦ استناد کردند که چنانچه مجلس به یک وزیر یا چند وزیر رای اعتماد نداد یا وزارتخانه‌ای به هر دلیل وزیر نداشته باشد، رییس‌جمهور می‎تواند وزیر را معرفی نکند. اما باید بدانیم که این استناد باطل است چون در قانون آمده است که رییس‌جمهور موظف است حداکثر در سه ماه فرد یا افرادی را معرفی کند. عزیزان لازمه این موضوع آن است که رییس‌جمهور فردی را معرفی کرده باشد و آن فرد دچار مشکلی شده باشد.
مطهری هم در پاسخ به او گفت: حرف شما در قسمت آخر درست است یعنی زمانی که این مشکل در مورد وزیر علوم پیدا شد، دولت و رییس‌جمهور در عمل انجام شده واقع شد و نتوانست نام وزیر علوم را در لیست‌شان بیاورند. اما در قانون اساسی آمده است که رییس‌جمهور موظف است ظرف دو هفته کابینه خود را معرفی کند.
مطهری تاکید کرد: بنابراین رییس‌جمهور می‌توانستند در این دو هفته وزیر علوم را هم معرفی کنند؛ اما خب به تعطیلات مجلس برخورد کردند. این فرصت سه ماه برای وزیر علوم وجود ندارد. سه ماه زمان برای معرفی وزیر، مربوط به وزیری است که یا به‌وسیله رییس‌جمهور عزل شده باشد یا از سوی مجلس برکنار شده باشد. در ابتدای دولت رییس‌جمهور موظف است حداکثر دو هفته بعد از مراسم تحلیف همه وزرا را معرفی کند. در اینجا تخلف انجام شده است و ما به رییس‌جمهور اعلام می‌کنیم که زودتر وزیر علوم را معرفی کند.
اعتراض کواکبیان به عدم معرفی وزیر علوم
اما علاوه بر خدری، مصطفی کواکبیان نماینده تهران هم همین موضوع را تذکر داد و گفت: انتظار این بود که با آغاز سال تحصیلی و شروع جلسات مجلس دو وزیر وزارتخانه‌های علوم و نیرو به مجلس معرفی شوند چرا که سرپرست‌های وزارتخانه‌ها عملا نمی‌توانند کاری انجام دهند، نه می‌توانند تصمیمی اخذ کنند و نه می‌توانند حکمی صادر کرده یا جابه‌جایی داشته باشند. علی مطهری هم در پاسخ به تذکر کواکبیان گفت: رییس‌جمهور برای معرفی وزیر وزارتخانه نیرو سه ماه فرصت دارد اما برای معرفی وزیر علوم مهلت قانونی آن تمام شده و در اسرع وقت باید وزیر را معرفی کند. علاوه بر اینها محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید هم در قالب چند توییت معنادار در صفحه توییترش نوشت: روا نیست دانشگا‌ه‌های ما سال تحصیلی جدید خود را با دغدغه نابسامانی در وضعیت مدیریت وزارت علوم آغاز کنند. امیدوارم فردی شایسته بر مبنای توانایی تجارب و خصلت‌های برجسته اخلاقی و نه تبلیغات و رایزنی‌های متاسفانه معمول برای تصدی وزارت علوم انتخاب شود. او همچنین نوشت: ‌محروم کردن دانشگاه از گفتمان انتقادی در حقیقت محروم ساختن کشور از تفکر زلال و خیراندیشانه فرهیخته‌ترین و پرتوان‌ترین قشر اجتماعی کشور است. از گفتمان انتقادی در دانشگاه نباید ترسید. هراس آنجاست که خواسته یا ناخواسته فضای رسمی انتقادات به فضای امنیتی و محیط‌های پنهان سوق داده شود.

با این همه اما نگاه دولت و معاون پارلمانی رییس‌جمهور به موضوع عدم معرفی وزیر علوم به مجلس نزدیک نیست. چه آنکه حسینعلی امیری به فارس گفته است: بر اساس قانون اساسی و قانون آیین‌نامه داخلی مجلس هر وزارتخانه‌ای به هر دلیلی وزیر نداشته باشد رییس‌جمهور می‌تواند برای آن سرپرست معرفی کند و سقف مدت آن ۳ ماه است. به گفته او برای وزارتخانه‌های علوم و نیرو رییس‌جمهور بر اساس اختیارات ناشی از قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس سرپرست معرفی کرده و این وزارتخانه‌ها با سرپرست اداره می‌شوند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها