رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 299324

دیدگاه اقتصاددانان در باره آینده دلار

سیف در نقطه هردلار 4200 تومان نامه می نویسد؟

ساعت24-"آیا سیف منتظر می ماند تا دلار در بازار پاییزی ارز ایران توفان برپا کند و پس از آن به تلگرام پناه ببرد یا اینکه از تجربه دوسال 1394 و 1395 جهش درس گرفته است و راه پرش دلاررا می بندد"؟

5432
r /> این پرسشی بود که ساعت 24 در گزارشی با عنوان" پاییزهای طلایی دلار در بازار ایران و یادی از تلگرام نوشته سیف در پاییز 1395د"ر 8شهریور ماه تهیه کرده و با تیتر "نرخ دلار درمسیر توفانی شدن است ؟" بر خروجی سایت قرار داد. حالا و کمتر از 50 روز پس از این پرسش شاید بازهم سیف ناگزیر شود به تلگرام پناه ببرد و دوباره تیر اتهام به سوی رسانه ها پرتاب کند . او در نیمه اول آذرماه نوشه بود"نگاهی به روند نرخ ارز در سه سال اخیر نشان می‌دهد که نوسانات نرخ، تحت‌تاثیر عواملی مانند تقاضای فصلی (اربعین و سال نو)، رابطه برابری ارزها در بازارهای جهانی و تقویت نرخ دلار، انتظارات در خصوص زمان اجرای برجام و نوسانات فصلی عرضه ارز توسط صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی (شرکت‌های پتروشیمی)، قرار داشته است. برخی از همین افراد در سال گذشته وقتی نرخ دلار در همین ایام به حوالی 3740 تومان رسید، پیش بینی می‌کردند، تا پایان سال 1394 نرخ از 4000 تومان فراتر می‌رود. اخیرا نیز برخی افراد بدون توجه به آثار منفی انتظاری این امر، به التهاب بازار دامن می زنند و حتی عنوان می‌کنند دولت جهت جبران کسری بودجه از افزایش نرخ ارز استقبال می‌کند که قطعا درست نیست.از صاحبنظران و اصحاب رسانه درخواست می‌کنم در بیان مطالب و تحلیل‌هایی که در خصوص تحولات نرخ ارز ارایه می‌کنند، به حساسیت‌های بازار و ضرر و زیان‌هایی که به دلیل نوسانات هیجانی نرخ ارز به مردم و فعالین اقتصادی وارد می شود توجه ویژه داشته باشند."
حالا و در شرایطی شبیه به مهرماه پارسال قیمت دلار در بازار آزاد در ایران در مسیر صعودی قراردارد و دیگر تابوی هردلار 4000 تومان نیز پشت سرگذاشته شد. آیا دلار در پایان امسال به مرز4200 تومان که پیش بینی نهادهای پژوهشی بود می رسد یا اینکه ازآن فراتر می رود ؟ به نظر می رسد این بار سیف و دولت کمی شفاف تر در باره آثار مجادله هسته ای بر افزایش قیمت ارزهای معتبر سخن بگویند. همچنین این احتمال وجوددارد که افزایش قیمت ارزهای معتبر به ویژه دلار را امری عادی جلوه داده و یادآور شوند در 4 سال اخیر قیمت هردلار به اندازه نرخ عمومی تورم رشد را تجربه کرده است . د ر باره این افزایش قیمت دلار برخی اظهارنظر اقتصادانان نشان از وقوع حتمی افزایش است. دکتر پویا جبل عاملی اقتصاددان جوان ایرانی می نویسد: برخلاف گذشته بانک مرکزی در چند ماه اخیر نشان داده که به‌دنبال مانع‌تراشی برای بروز روندهای قیمتی نیست و روند افزایشی ملایم نرخ ارز ناشی از این نگاه تازه بانک مرکزی است. می‌توان حدس زد که با وجود افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر اما این افزایش در صورتی که متغیرهای دیگری به تصویری که ارائه شد افزوده نشود، نمی‌تواند به یک تکانه ارزی آن طور که در دوره شوک‌های قبلی شاهدش بودیم، تبدیل شود. اگر این گونه شود باید این افزایش در نرخ ارز را به فال نیک گرفت که به هر تقدیر می‌تواند به افزایش رقابت‌پذیری تولید داخلی کمک کند؛ هر چند اقدام‌گر ارزی باید همه تلاش خود را برای کاهش دامنه نوسان در زمان کنونی به کار بندد. از سوی دیگر یک اقتصاددان ایرانی مقیم خارج نیز یادآوری کرده است: «در مجموع دولت روحانی در شرایط فعلی موافق افزایش قیمت ارز نیست و تا جایی که بتواند از طریق بانک مرکزی و تزریق ارز جلوی آن را خواهد گرفت، مگر این که به دلایلی از ذخایر ارزی لازم برای تاثیرگذاری بر بازار ارز محروم باشد یا تشخیص دهد که تزریق ارز برای تثبیت قیمت، کار درستی نیست و تنها نتیجه آن از بین رفتن ذخایر ارزی . افزایش تورم خواهد بود

مهم‌ترین دستاورد اقتصادی دولت حسن روحانی تاکنون کنترل تورم بوده که افزایش نرخ ارز می‌تواند بر آن تأثیر منفی بگذارد. میزان ذخایر ارزی کشور در تزریق ارز و کنترل قیمت آن موثر است و باید منتظر ماند و دید که آیا دولت حسن روحانی چه تصمیمی در این زمینه خواهد گرفت."
شاید سیف و دولت منتظر روزهای داغ تر بمانند و پس از اینکه دلار همه نیرویش برای صعود را به کارگرفت آنگاه به تلگرام پناه ببرند. ایرانیان از افزایش قیمت دلار و اثر آن بر نرخ سایر کالاها نگران هستند اما به نظر می رسد مقامهای دولتی گرفتاری هایشان فراتر از این حرفهاست .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها