رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 300687

گزارش ساعت24 از بی ثباتی آتی بازارنفت پس از سخنان ترامپ

نفت امریکا جایگزین نفت ایران می شود؟

ساعت24-این روزها تمامی رسانه‌های مطرح دنیا در مورد سخنرانی دونالد ترامپ در مورد توافق هسته‌ای با ایران و تبعات تصمیمات احتمالی امریکا روی بازارهای مختلف صحبت می‌کنند. تصمیماتی که بدون شک می‌تواند فضای با ثبات کنونی در بازارهای مهم و استراتژیک دنیا از جمله بازار نفت را ملتهب کند.

55566
style="text-align:justify">شبکه خبری سی ان بی سی در روز گذشته مصاحبه‌ای با دو تن از کارشناسان بازار نفت امریکا انجام داد و نظر آنها را در مورد تاثیر تصمیمات اخیر امریکا روی بازار نفت جویا شد.

بنجامین سالیسبری، تحلیل گر بازار انرژی در مرکز مطالعات بازار FBR که یکی از شرکت کنندگان در مصاحبه بود، در مورد این تاثیرات گفت: بازار نفت به سرعت به این تصمیمات تازه واکنش نشان نمی‌دهد. ولی در سال ۲۰۱۸ و به احتمال زیاد در فصل دوم این سال ما شاهد وارد شدن شوکی بزرگ از نظر قیمتی به بازار نفت خواهیم بود. شوکی که می‌تواند بازار را به سمت بی ثباتی زیاد و بحران های بزرگ هدایت کند. وی ادامه داد: سخنرانی رییس جمهوری امریکا در روز ۱۲ اکتبر یک پیام مهم به بازارهای دنیا داد. او پیام داد که ریسکهای ژیوپولتیکی در راه هستند و باید منتظر شوک‌های زیاد و اثرات غیرقابل پیش‌بینی باشیم. او افزود:سرمایه‌گذاران در بازار نفت باید ریسک‌های بالقوه بازار را بشناسند و با توجه به این ریسکها تصمیم‌گیری کنند.اندی لیپو،مدیر عامل شرکت نفتی لیپو و شرکا ؛ یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این مصاحبه تلویزیونی بود. او گفت: هم اکنون بازار نفت با مازاد عرضه روبرو است و اگر امریکا تصمیم به افزایش فشارهای اقتصادی علیه ایران بگیرد و توان صادرات نفت ایران کاهش یابد، در کوتاه مدت تاثیری روی قیمت ایجاد نخواهد شد.

ولی در میان مدت یعنی از اواسط سال بعد به تدریج بازارها شاهد تنش از جانب کاهش عرضه، افزایش ریسکهای ژیوپولتیکی و بحران‌های مالی خواهند بود و آن زمانی است که قیمت نفت دوباره رشد خواهد کرد و اقتصاد دنیا که به تازگی از رکود خارج شده دوباره با بحران روبرو می شود.مدیر عامل شرکت نفتی لیپو و شرکا افزود: رییس‌جمهوری امریکا صریحا اعلام کرد که قصد افزایش فشارها بر ایران را دارد. او تصمیم دارد بخش‌هایی از توافق هسته‌ای را تغییر دهد و به زعم خود اصلاح کند. اگر ایران این اصلاحات را نپذیرد و تحریم‌های تازه‌ای علیه این کشور وضع شود، می‌توان انتظار متشنج شدن رابطه بین ایران و امریکا را داشت و این تشنج رشد قیمت نفت را به همراه می‌آورد.سالیسبری در پاسخ به این سوال که آیا بازار می‌تواند حذف شدن نفت ایران از بازار را تحمل کند، گفت: بعد از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ میلادی، ایران صادرات نفت خود را به ۲.۳ میلیون بشکه در هر روز رسانید.

حذف شدن این حجم نفت از بازار به معنای کمبود عرضه و افزایش قیمت است. البته شماری از کشورهای اوپکی و غیر اوپکی می‌توانند تولیدشان را افزایش دهند ولی تا زمانیکه بتوانند جایگزین نفت ایران در بازار شوند زمان زیادی صرف خواهد شد. این کارشناس در پایان سخنان خود تاکید کرد:به نظر من، تنها کشوری که می تواند کمبود نفت ایران در بازار جهانی را جبران کند، امریکا است . امریکا پتانسیل زیادی برای تولید نفت دارد و اگر قیمت ها افزایش یابد، تولید نفت برای این کشور سود زیادی به همراه خواهد آورد . بنابراین باید منتظر باشیم که این بار امریکا مشتری های نفتی ایران را به سمت خود جلب کند و به یک صادرکننده بزرگ نفت در دنیا تبدیل شود. باید بپذیریم که امریکا از برهم خوردن این توافق و حذف شدن نفت ایران از بازار منفعت زیادی می‌برد زیرا قیمت نفت رشد می‌کند، با افزایش قیمت نفت هم تولید نفت شیل در دنیا صرفه اقتصادی پیدا می کند و امریکایی که تا سالهای قبل یک وارد کننده نفت بود و امروز به یک صادرکننده تبدیل شده است ، از منافع حاصل از افزایش قیمت نفت بهره می برد. در این شرایط شرکت‌های نفتی پروژه‌های بیشتری اجرا می‌کنند، فرصت‌های شغلی بیشتری ایجاد می‌شود، نرخ بیکاری کمتر می‌شود و درآمد صادراتی امریکا افزایش می‌یابد و این برای دولت تازه امریکا به معنای موفقیت در عرصه اقتصاد داخلی است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها