رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 300869

تکرار سناریوی تهدید و التهاب توسط امریکا

ادعای رسانه های امریکایی در باره تاثیر سخنان ترامپ بر نفت ایران

ساعت 24-سخنرانی دونالد ترامپ در مورد ایران تکرار سخنانی بود که بارها در ماههای اخیر به ان پرداخته شده بود ، البته نکات تازه ای هم در ان بود که نکاتی تنش زا و مشکل آفرین برای تداوم توافق هسته ای و اقتصاد ایران خواهد بود. او در این سخنرانی ادعا کرد که ایران به روح برجام پایبند نبوده است و تهدید کرد در صورتیکه مشکلات این توافق نامه برطرف نشود ، از این توافق نامه خارج خواهد شد. او پیش از این بارها اعلام کرده بود که به تعهدات دولت قبلی امریکا پایبند نخواهد ماند.

ترامپ
اما برای برطرف شدن نقایص این توافق نامه بین المللی که مذاکره، تنظیم و امضای آن بالغ بر ۱۰ سال زمان برده است، ترامپ چه خواهد کرد؟

ترامپ در این سخنرانی تاکید کرد که فعلا قصد خروج از برجام را ندارد ولی تحریم های تازه ای علیه ایران وضع می کند، تحریم های علیه سپاه پاسداران ایران که مدیریت بخشهای اقتصادی بزرگی از ایران را در دست دارد. البته استفاده امریکا از قدرت خود برای سنگ اندازی در مسیر ورود سرمایه های خارجی به کشور و مانع تراشی برای شرکتهای غربی که قصد سرمایه گذاری در ایران دارند هم از دیگر کارهایی است که با توجه به تجربه سالهای قبل می توان از امریکا انتظار داشت.

تحریم هایی که می تواند سرمایه گذاران خارجی را از فعالیت در ایران باز دارد و تلاشهای دو ساله اخیر ایران برای جذب سرمایه در صنعت نفت و گاز و صنایع زیر ساختی کشور را بی نتیجه کند. فوربس در این زمینه نوشت: این حرکت نمی تواند به سرعت باعث کاهش توان صادراتی ایران شود ولی می تواند به تدریج قدرت صادراتی کشور را کاهش دهد. هم اکنون ایران روزانه ۲.۳ میلیون بشکه نفت در روز صادر می کند که سه برابر میزان صادرات نفت امریکا در یک سال اخیر است.

اما تاثیر این سخنرانی را می توان از منظر های مختلف بررسی کرد.

اول: بعد از سخنرانی ترامپ و متزلزل شدن آینده توافق هسته ای ایران و غرب و افزایش تنش بین ایران که از با ثبات ترین کشورهای خاورمیانه است و امریکا، قیمت نفت در بازار جهانی رشد کرد. در آخرین روزهای هفته هر بشکه نفت خام در بازار جهانی با افزایش ۴ درصدی قیمت روبرو شد و این رشد قیمت در نتیجه تنش های روانی و بی ثباتی احتمالی در بازار بود.

دوم: با متشنج شدن فضای سیاسی و ارتباطی بین ایران و امریکا، شرکت توتال با مشکلات بیشتری روبرو خواهد شد. توتال که در ماه جولای سال جاری و بعد از ماهها مذاکره موفق شد تا به عنوان اولین شرکت نفتی خارجی قرارداد تازه ای با ایران امضا کند، حال برای ادامه همکاری با ایران با مشکلات بیشتری روبرو خواهد شد و حتی ممکن است تحت فشارهای امریکا برای چندمین بار مجبور به ترک بازار ایران شود. این در حالیست که صنعت نفت و گاز طبیعی ایران نیاز به جذب ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی دارد در غیر این صورت نخواهد توانست با حداکثر ظرفیت کار کند.

سوم:در حالت کلی این سیاست می تواند انگیزه و اشتیاق سرمایه گذاران خارجی برای فعالیت در ایران را کاهش دهد. هلیما کرافت تحلیل گر بازار در بانک آر بی سی به بلومبرگ گفت: در صورت تداوم این تنش بین ایران و امریکا، نه تنها سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در بخش های بالا دستی صنعت نفت ایران امتناع خواهند کرد بلکه پالایشگاهها هم محبور می شوند تا نفت ایران را به عنوان خوراک پالایشگاه خریداری نکنند. امریکا در دوره قبلی از طریق تهدید شرکتهای بزرگ در مورد ممنوعیت کار در امریکا در صورت همکاری با ایران ، وارد مسیر دلخواه خود کرده بود و این بار هم می تواند با همین ابزار شرکتها را در مسیر دلخواهش هدایت کند. در واقع ترامپ می تواند از قدرت خود برای تکرار بازی که دولتهای قبلی امریکا هم بارها انجام داده بودند استفاده کند و شرکتها را از همکاری با ایران باز دارد تا به اهداف خود که افزایش فشار اقتصادی بر ایران است، برسد.

در پایان باید گفت با وجود اینکه تصمیم نهایی امریکا در مورد توافق هسته ای تا ۶۰ روز دیگر مشخص خواهد شد ولی همین سخنرانی به تنهایی زمینه را برای متشنج کردن بازار،کاهش اشتیاق سرمایه گذاران غربی برای همکاری با ایران و افزایش تنش در روابط ایران و امریکا فراهم کرد و فضای روانی ایران را با شدت زیادی تحت تاثیر قرار خواهد داد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها