رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 302205

مذاکرات آخرین گزینه وزارت علوم با فراکسیون امید

ساعت24 - منصور غلامی که با پیشنهاد فرجی دانا به دانشگاه بوعلی همدان بازگشت و بعد از هشت‌سال خانه‌نشینی رییس دانشگاه شد، فردا (یکشنبه) رسما به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت علوم به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شود.

وزارت علوم
div>آرزو فرشید در روزنامه اعتماد نوشت: منصور غلامی که با پیشنهاد فرجی دانا به دانشگاه بوعلی همدان بازگشت و بعد از هشت‌سال خانه‌نشینی رییس دانشگاه شد، فردا (یکشنبه) رسما به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت علوم به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شود.
اگرچه برخی از تشکل‌های دانشجویی در فضای مجازی از او انتقاد کرده و مخالف این انتصاب هستند اما این‌طور که به نظر می‌رسد؛ غلامی نظر فراکسیون امیدی‌ها را جلب کرده است. اعضای فراکسیون امید یکشنبه بعد‌ از ظهر با او جلسه دارند و تصمیم نهایی خود را می‌گیرند اما سه عضو این فراکسیون روز پنجشنبه در محل بنیاد امیدایرانیان با غلامی ملاقات کرده و سنگ‌های‌شان را واکنده‌اند. محمودصادقی و فاطمه سعیدی دو عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات به همراه جلال میرزایی نماینده ایلام و عضو فراکسیون امید در ملاقاتی با غلامی همه حرف‌وحدیث‌هایی که در مورد او به گوش می‌رسد را عنوان کرده و اکنون معتقد هستند که او شاید بهترین وزیر علوم ممکن نباشد اما گزینه خوبی است.
محمود صادقی نماینده تهران در مورد جزییات جلسه روز پنجشنبه گفت: «غلامی گزینه نهایی دولت برای وزارت علوم است و به احتمال قریب به یقین روز یکشنبه به مجلس معرفی خواهد شد.»
وی با اشاره به اینکه « من، فاطمه سعیدی و جلال میرزایی در این جلسه با غلامی گفت‌وگو کردیم» گفت: «قبل از جلسه نگاه انتقادی نسبت به او داشتم زیرا از سال گذشته در دیدار با سردبیران نشریات دانشجویی مسائلی را شنیده بودم. بعد از انتشار خبر معرفی او نیز در فضای مجازی موجی علیه او راه افتاد. دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها نیز تماس‌هایی در مورد او گرفتند. در جلسه همه این نقدها را با صراحت بیان کردیم و غلامی به صورت تفصیلی پاسخ داد. جمع‌بندی ما این بود که غلامی اگر گزینه ایده‌آل نباشد، می‌تواند قابل قبول باشد.»
دفاعیات مستند
فاطمه سعیدی، نماینده تهران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که پیش‌تر تاکید کرده بود «اداره وزارت علوم با سرپرست بهتر از معرفی وزیری است که مورد تایید دانشجویان نباشد» نیز به همراه محمود صادقی و جلال میرزایی با منصور غلامی گفت‌وگو کرده است. او با تاکید بر اینکه این یک جلسه برای تایید یا عدم تایید نمایندگان امید نبود، گفت: «در این جلسه موضوعاتی که در فضای مجازی مطرح است را بیان کرده و گفتیم که دانشجویان در مورد مسائل مختلفی مثل آزادی بیان، مسائل صنفی و عدم حمایت شما و معاونان‌تان گلایه‌هایی دارند. آقای غلامی توضیحاتی داده و حتی مستنداتی مبنی بر اینکه در موارد مختلف توسط وکیل دانشگاه از دانشجویان حمایت کرده‌اند؛ ارایه کردند.»
سعیدی افزود: «غلامی تاکید داشت که همواره سعی کرده است در محیط دانشگاه تا جایی که قانون اجازه می‌دهد فضای مناسب را ایجاد کند.»
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ابراز امیدواری کرد که تصدی وزارت علوم به غلامی یا هر فرد دیگری که مورد تایید جامعه دانشگاهی اعم از دانشجویان و اساتید است، سپرده شود.
او با اشاره به اینکه احتمالا دولت روز یکشنبه منصور غلامی را به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم به مجلس معرفی‌ می‌کند، گفت: «بعد از معرفی دولت حتما اعضای فراکسیون امید با او جلسه داشته و صحبت می‌کنند. بعد از طرح سوالات و شنیدن پاسخ‌های او نظر فراکسیون را اعلام ‌می‌کنیم.»
ویژگی‌های گزینه نهایی وزارت علوم
جلال میرزایی نماینده مجلس و عضو کمیسیون انرژی بیش از دو نماینده فراکسیون امیدی دیگر به مناسب بودن غلامی اعتقاد دارد. او با اشاره به اینکه احتمالا دولت غلامی را به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم روز یکشنبه به مجلس معرفی‌کند، گفت: « طبق روال معمول گزینه پیشنهادی دولت با فراکسیون‌ها جلساتی را خواهد داشت. فراکسیون امید نیز در همین چارچوب با او گفت‌وگو خواهد کرد.»
وی با اشاره به اینکه در جلسه برگزار شده در محل بنیاد امید ایرانیان همه اعضای فراکسیون حاضر نبودند، گفت: « برخی از اعضا به حوزه‌های انتخابیه رفته‌اند و در جلسه دیگری با حضور همه اعضا با غلامی گفت‌وگو می‌شود. قرار بود این جلسه یکشنبه صبح باشد اما به این نتیجه رسیدیم که بعد از معرفی رسمی او، جلسه را برگزار کنیم لذا به یکشنبه بعد از ظهر موکول شد.»
میرزایی در مورد جزییات جلسه بنیاد امید توضیح داد: «موضوعات مختلفی همچون پروسه انتخاب غلامی و انتقاداتی که در فضای مجازی به او وارد شده است مورد بررسی قرار گرفت. سوالاتی را مطرح کردیم و غلامی پاسخ داد. برداشت من بعد از جلسه این بود که از دولت با توجه به محدودیت‌ها و مسائل موجود از بین بیست و چند رییس دانشگاه و وزرای سابق نهایتا به غلامی رسیده است و او را به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی خواهد کرد.»
این نماینده مجلس در مورد مخالفت‌هایی که در فضای دانشگاه با وزیر شدن غلامی وجود دارد، نیز گفت: «در این مورد با او صحبت کردیم و به صورت مصادقی همه موارد را توضیح داد. توجه داشته باشید که مساله مهم برای ما این است که وزیر علوم بتواند در چارچوب نظام دغدغه‌های اصلاح‌طلبانه را پیگیری کند. به اعتقاد من غلامی یک نیروی سیاسی اصلاح‌طلب عاقل است که می‌تواند بدون توهین و اهانت به دیگران، وارد معامله نشدن و هزینه درست نکردن، خوب عمل کند.»
وی افزود: «فضای دانشگاه در دوران احمدی‌نژاد امنیتی شد. خروج از این وضعیت و بازگشت به فضای مناسب دانشگاهی نیازمند وزیری است که بتواند با تعامل اعتماد‌سازی کند. در این شرایط انتقادات یک یا دو تشکل دانشجویی که نگاهی ایده‌آلی دارند نمی‌تواند معیار خوبی به شمار آید.»
میرزایی همچنین گفت: «به طور قطع اگر بدانیم که غلامی در مواردی کوتاهی کرده است، حتما لحاظ می‌کنیم اما وقتی در مورد انتقادات مطرح شده در فضای مجازی از او سوال کردیم از توضیحات او قانع شدیم. به طور مثال متوجه شدیم در یکی از موارد دانشجو خارج از دانشگاه مرتکب تخلف شده است و موضوع ربطی به دانشگاه ندارد؛ حتی در این مورد نیز غلامی مساله را پیگیری کرده است.»

وی ادامه داد: «غلامی در جلسه‌ای که در محل بنیاد امید برگزار شد، گفت که تلاش می‌کند اختیارات محدود شده وزارت علوم را بازگرداند. او در مورد بورسیه‌ها نیز معتقد است که باید بر اساس قانون عمل شود. او معتقد است که شرایط و فضای دانشگاه باید مناسب‌تر باشد اما برای رسیدن به فضای مورد نظر رییس‌جمهور نیاز داریم که با تعامل و سعه صدر بیشتر کار کنیم.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها