رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 302508

کیک کوچک و دهان های باز

محمدصادق جنان‌صفت

445959+5
style="text-align:justify">
محمد شریعتمداری پس از هشت سال دوباره سکان کشتی تجارت ایران را در اختیار گرفته است و البته او این بار وظیفه سنگین سیاستگذاری صنعت را نیز بر دوش دارد. این مقام ارشد صنعتی- تجاری ایران نیک می‌داند چه می‌گوید و خوب بلد است از اصطلاحات و ادبیات اقتصاد سیاسی کجا استفاده کند. او روز گذشته در جمع حاضران در نشست روز ملی صادرات یک طعنه زد و چند نکته گفت.

او به کسانی که دعوت شده بودند به مراسم بیایند اما نیامدند، طعنه زد و یادآور شد که نیامدن آنها یعنی اخلال در عزم ملی برای توسعه صادرات. کاش شریعتمداری یا همکارانش آدرس این نماینده‌ها را می‌دادند تا افکار عمومی نیز می‌فهمیدند چه کسانی بی‌تفاوتند یا اینکه حرف دارند.وزیر صنعت، معدن و تجارت اما با صراحت گفت: ارزش صادرات ایران نشان می‌دهد کیک اقتصاد ایران کوچک مانده است. این یک واقعیت تلخ است که در یک نشست ملی از سوی یک مقام ارشد اقتصادی- سیاسی دولتی و حکومتی بیان می‌شود و به شهروندان و آگاهان هشدار می‌دهد که کیک اقتصاد کوچک شده یا کیک اقتصاد بزرگ نشده. با توجه به رشد جمعیت، یعنی اینکه دهان‌های باز پرشمارتری همچنان باید چشم‌انتظار لقمه نان و جرعه‌ای آب (تمثیل است) باشند.

کیک کوچک یعنی اینکه چراغ امید میلیون‌ها ایرانی جوان تحصیلکرده برای یافتن کار همچنان باید خاموش بماند.می‌دانیم و باید به شهروندان یادآور شد که کیک کوچک اقتصاد یعنی اینکه به این زودی‌ها قرار نیست سطح رفاه مادی مردم به نقاط مرتفع برسد و یعنی اینکه ممکن است زمان پیدا کردن شغل مناسب برای جوانان همچنان طولانی‌تر شود. شریعتمداری اما حرف‌های جذاب و البته اندوهبار دیگری زد و گفت: در سه دهه سپری شده اخیر نتوانسته‌ایم کالاهای صنعتی تازه‌ای برای بازارهای جهانی تولید کنیم و این یکی از دلایل کوچک ماندن اقتصاد ایران در سه دهه اخیر است. وقتی ایران تنها در صادرات فرش، پسته، زعفران، کشمش و خشکبار، پتروشیمی، میعانات گازی و نفت خام درجا می‌زند و در نیم‌قرن اخیر نتوانسته به عنوان مثال یک کالای صنعتی صادراتی قابل رقابت برای بازار جهانی تولید کند، معنایش این است که باید به جیب مصرف‌کنندگان ایرانی چشم بدوزیم؛ مصرف‌کنندگان ایرانی که شوربختانه با قحطی منابع مواجه شده و قدرت خریدشان روندی کاهنده را تجربه کرده و از دلایل رکود شده‌اند. این دور خبیث کیک کوچک و دهان‌های باز باید از جایی قطع شده و به جاهای خوب برسیم.

محمد شریعتمداری اکنون وظیفه سنگینی دارد تا دست‌کم به اندازه‌ای که تعریف شده، کیک اقتصاد ایران را از مسیر افزایش پایدار تولید صنعتی بزرگ کند اما او می‌گوید باید همه به کمک بیایند. آیا می‌توان امیدوار بود روزی کیک اقتصاد ایران از این‌که هست کوچک‌تر نشود و در گام بعدی با بزرگ شدن آن، دهان‌های باز با کیک شیرین خوشمزه سازیم؟ دنیای امروز دنیای رقابت و کار سخت و دشوار است و آرزوهای کسانی برآورده می‌شود که بفهمند رقابت یعنی چه و قدرت خود را در این مقوله افزایش دهند. کیک کوچک و دهان‌های باز و چشم‌های نگران برای آب و نان و شغل در شان مردم این سرزمین نیست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها