رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 314748

گزارش ساعت 24 از واقعیت های مالیات دردنیا به روایت بانک جهانی

نرخ مشارکت در پرداخت مالیات در خاورمیانه فقط ۲۵ درصد است

ساعت 24-پروسه پرداخت مالیات در کشورها و مناطق مختلف دنیا متفاوت است ولی اهمیت این مقوله برای دولتها باعث شده است تلاش برای تسهیل این روند در تمامی دنیا آغاز شود.

مالیات
به گزارش بانک جهانی استفاده از تکنولوژی های روز دنیا توسط صاحبان مشاغل و دستگاه‌های دولتی یکی از دلایل مهم برای تسهیل روند پرداخت مالیات بود و باعث شد شرکتها زمان و انرژی کمتری را برای طی شدن پروسه های اداری پرداخت مالیات صرف کنند .

طبق گزارش منتشر شده توسط بانک جهانی پرداخت مالیات در خاورمیانه ساده تر از دیگر مناطق دنیا است. در این منطقه افراد و شرکتها به طور متوسط باید ۱۵۴ ساعت زمان صرف کنند تا تمامی مدارک مالیاتی را آماده کنند و پروسه پرداخت مالیات را تکمیل کنند که نسبت به سال قبل از آن ۳ ساعت تنزل یافته است. این در حالیست که متوسط زمان مورد نیاز برای تکمیل پروسه پرداخت مالیات در دنیا برابر با ۲۴۰ ساعت عنوان شده است. متوسط ساعتی که مردم دنیا برای تکمیل فرم ها و پرداخت مالیات صرف می کنند نسبت به سال قبل ۵ ساعت کاهش یافته است و این موفقیت بزرگی برای دنیا محسوب می شود .

پرداخت انواع مالیات بر مصرف بیش از دیگر انواع مالیات ها در دنیا نیاز به زمان دارد. در سال قبل برای تکمیل فرم ها و پرداخت مالیات بر مصرف ۹۲ ساعت زمان مورد نیاز بود در حالیکه زمان صرف شده برای پرداخت مالیات بر کار برابر با ۸۷ ساعت و زمان لازم برای تکمیل مدارک و پرداخت مالیات بر درآمد شرکتها برابر با ۶۱ ساعت بوده است. در سال قبل ۲۴ نوع مالیات در دنیا دریافت میشده است.بر مبنای این مطالعه، در سال ۲۰۱۶ نرخ مشارکت در پرداخت مالیات در دنیا ۰.۱ درصد رشد کرد و به ۴۰.۵ درصد رسید . در این سال بیشترین رشد شمار پرداخت کنندگان مالیات در جهان در بخش مالیات بر درآمد شرکتها و مالیات بر گردش مالی اتفاق افتاد و دلیل این مساله هم بازگشت رونق نسبی به اقتصاد جهانی و افزایش شمار پروژه ها و شرکتهای صنعتی بود.اما خاورمیانه هم از نظر انواع مالیات‌های دریافتی و هم از نظر زمان مورد نیاز برای پرداخت مالیات در انتهای فهرست مناطق دنیا بود. زمان مورد نیاز برای پرداخت مالیات‌های شرکتی در خاورمیانه برابر با ۴۴ ساعت اعلام شده است ، در حالیکه زمان مورد نیاز برای پرداخت مالیات بر کار برابر با ۸۵ ساعت و زمان مورد نیاز برای تکمیل پروسه پرداخت مالیات بر مصرف برابر با ۲۵ ساعت است. از طرف دیگر کمترین نرخ مشارکت در پرداخت مالیات در جهان در کشور های خاورمیانه بود. در این سال نرخ مشارکت در پرداخت مالیات در خاورمیانه برابر با ۲۴ درصد اعلام شد و تنها حدود ۱۷ نوع مالیات در این منطقه تعریف شده است. به تعبیر دقیق تر ۲۵ درصد از مردم شاغل و ساکن در کشورهای خاورمیانه مالیات پرداخت می کنند و انواع مالیات‌های پرداخت شده توسط این افراد ۷ نوع کمتر از متوسط جهانی است

به همین دلیل است که درآمد مالیاتی دولتهای این کشورها کمتر از دیگر کشورهای جهان است . انواع مالیات‌های دریافت شده در این کشورها کمتر از دیگر کشورهای دنیا بود و دلیل آن هم وابستگی اقتصادی دولت به درآمدهای دیگر از جمله درآمدهای نفتی بود. اما این مطالعه یافته دیگری هم دارد . با وجود اینکه انواع مالیات‌های دریافت شده در خاورمیانه کمتر از دیگر کشورها است و نرخ مشارکت مردم در پرداخت مالیات هم کمتر از دیگر مناطق دنیا است ولی سرعت رشد این کشورها در مقوله تعریف انواع مالیات‌ها و تلاش برای افزایش درآمدهای مالیاتی چشمگیر است. این کشورها طرح‌های بسیار جاه‌ طلبانه‌ای در زمینه اصلاح نظام مالیاتی در کشور دارند و معرفی مالیات بر ارزش افزوده در این کشورها و تلاش برای شفاف‌سازی نظام مالیاتی مساله‌ای بسیار جدی برای کشورهای مذکور است .دو کشور پیشگام در خاورمیانه در این زمینه کشورهای بحرین و امارات متحده عربی هستند که با وجود کم بودن تاریخچه دریافت مالیات در این کشورها ولی تلاش زیادی در زمینه اصلاح زیرساخت‌های مالی و سیستم‌های اقتصادی را آغاز کرده‌اند تا از این طریق مالیات را به عنوان یک منبع اصلی درآمد برای دولت معرفی کنند

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها