رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 315380

گزارش ساعت۲۴ از روزشماری برای ترکیدن حباب قیمتی بیت کوین

برنده جایزه نوبل اقتصاد: خرید بیت کویین دورریختن پول است

ساعت 24-رشد قیمت پول مجازی به اسم بیت کوین در ماههای اخیر به یک موضوع مهم در رسانه های دنیا تبدیل شده است. . افزایش قیمت هر بیت کوین از مرز ۱۷ هزار دلار مساله قابل تاملی شده و فعالان اقتصادی را نگران کرده است. در این روزها شمار قابل اعتنایی از افراد با دیدگاهها و باورهای گوناگون در باره توانایی بیت کوین برای اینکه تبدیل به ارز جایگزین دلار بشود صحبت کردند ولی اقتصاددانان تاکید کردند در شرایط فعلی این ارز مجازی پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به جایگزینی برای دلار را ندارد .

بیت کوین
علاوه بر موضوع افزایش ارزش بیت کوین ها، سرمایه گذاری در این بازار و ارزش آینده بیت کوین هم از مسایل بسیار مهم بود که توسط کارشناسان و اقتصاد دانان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.اما یکی از معتبر ترین افراد برای صحبت در این زمینه کنیث راگوف اقتصاد دان برجسته امریکایی و برنده نوبل اقتصاد در دنیا است که سالها در زمینه بازار ارز مطالعه کرده و کتابی با عنوان نفرین نقدینگی هم تالیف کرده است . کتابی که در سالهای اخیر در میان محبوب ترین کتابهای اقتصادی قرار گرفته است.

این اقتصاد دان آینده بازار بیت کوین را چندان روشن ارزیابی نمی کند و بر این باور است که در میان مدت ارزش بیت کوین به شدت کاهش خواهد یافت.راگوف که بارها در مورد تحولات بازار پول در دنیا صحبت کرده است در مصاحبه با نشریه فایننشال ریویو استرالیا گفت: حباب بزرگی در ارزش بیت کوین وجود دارد واین حباب دیر یا زود از بین می رود و سرمایه های افراد زیادی را نابود می کند. ارزش این پول مجازی در سالهای اخیر رشد زیادی کرد که دلیل ان رشد تقاضا برای ان یا فعالیتهای سفته بازی در این بازار بود. هم اکنون بیت کوین ها که به عنوان یک کالا در بازار مبادله می شوند و نمی توان از انها به عنوان یک ارز مورد استفاده در بازار نام برد. اما باید در نظر داشت نه زیرساختها برای استفاده از ارزهای مجازی در دنیا اماده است و نه دولتها از ان حمایت می کنند . بنابراین دیر یا زود قوانینی برای مقابله با افزایش بیش از حد ارزش ارزهای مجازی و حتی مبادله آنها توسط دولتها وضع می شود و در ان زمان است که ما شاهد افت سریع قیمت بیت کوین و ارزش بین رفتن سرمایه های، سرمایه گذاران در این بازارخواهیم بود. وی ادامه داد: افراد با خرید بیت کوین و سرمایه گذاری در این بازار در ابتدا ثروت زیادی بدست می اورند ولی این ثروت دوامی نخواهد داشت و به سرعت از بین می رود.


این دانشمند اقتصادی وضعیت کنونی بیت کوین را مانند وضعیت شرکت myspace قلمداد می کند و می گوید: مای اسپیس قبل از ایجاد فیس بوک به عنوان یک شبکه ارتباط اجتماعی مجازی در دنیا فعالیت می کرد. در سال ۲۰۰۵ ، راوپبرترت موردوخ این شبکه اجتماعی را به قیمت ۵۸۰ میلیون دلار امریکا خریداری کرد به این امید که در طول زمان ارزش ان افزایش یابد ولی شش سال بعد ان را با قیمت ۳۵ میلیون دلار فروخت که ضرر بسیار بزرگی به او تحمیل شد. زمان فروش این شرکت مصادف با اوج گیری فیس بوک در دنیا بود. در روزهای اخیر ارزش هر بیت کوین در بازار به مرز ۱۲هزار دلار امریکا هم رسید و مایکل نوگراتز، یکی از مدیران ارشد اقتصادی امریکا پیش بینی کرد تا انتهای سال ۲۰۱۸ میلادی ارزش هر بیت کوین از مرز ۴۰ هزار دلار می گذرد. اما کنیث راگوف معتقد است سرمایه گذاری در این بازار در میان مدت زیان آور است . او می گوید: تا یک دهه اینده ما شاهد وجود و مبادله بیت کوین با ارزش بالا نخواهیم بود. البته ارزش ان به صفر نمی رسد زیرا تا ان زمان کشورهایی از قبیل کره شمال از بیت کوین استفاده خواهند کرد ولی نسبت به ارزش کنونی ، کاهش زیادی پیدا می کند. در دراز مدت دولتها قوانین سختگیرانه ای برای مبادله بیت کوین وضع می کنند و این مساله نقدینگی و ارزش بیت کوین را در دنیا کمتر می کند. بنابراین سرمایه گذاران در این بازار باید با دقت زیادی عمل کنند و بدانند که احتمال از بین رفتن ارزش سرمایه های آنها بسیار زیاد است

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها