رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 315784

محمود عباس: پذیرای آمریکا در مرحله بعدی مذاکرات نخواهیم بود

ساعت24-رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در نشست فوق‌العاده‌ سازمان همکاری اسلامی که به درخواست اردوغان برای حمایت از مساله فلسطین و قدس امروز (چهارشنبه) در استانبول برگزار شد، تاکید کرد: هرگز در مرحله بعدی مذاکرات حضور واشنگتن را نخواهیم پذیرفت.

محمود عباس
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در افتتاحیه نشست فوق‌العاده امروز در استانبول برای حمایت از مساله فلسطین گفت: آمریکا از طرح ظالمانه انگلیس برای مصادره اراضی فلسطینی‌ها به نفع اسرائیل حمایت کرد و اکنون ده‌ها سال از این اقدام می‌گذرد. امروز نیز ترامپ (رئیس‌جمهور آمریکا) قدس را به اسرائیل هدیه کرد به شکلی که گویا قدس یکی از شهرهای آمریکا است که آن را به اسرائیل می‌بخشد اما واشنگتن از واکنش‌های کشورهای جهان در رابطه با این اقدام غافلگیر شد. این اولین بار نیست که کشورهای جهان از شرق تا غرب آن همگی از مساله فلسطین حمایت کرده‌اند. با حمایت ملت‌ها، دولت‌ها و نهادها از مساله فلسطین و مخالفت آنها با این تصمیم، این طرح ترامپ هرگز محقق نخواهد شد.

عباس در ادامه گفت: ما امروز اینجاییم تا با جدیت تاکید کنیم قدس از گذشته پایتخت فلسطین بوده، هست و تا ابد پایتخت فلسطین باقی خواهد ماند.

وی در ادامه تصمیم اخیر ترامپ را مخالف تمامی قوانین بین‌المللی دانسته و گفت: این تصمیم عواطف مذهبی مسلمانان و مسیحیان ساکن قدس و سراسر جهان را جریحه‌دار کرد.

وی در ادامه افزود: طبق قطعنامه‌های شورای امنیت که آمریکا خود یکی از اعضای آن است کشورها نمی‌تواند سفارت‌های خود را به قدس انتقال دهند.

وی با تشکر از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه برای برگزاری این نشست فوق‌العاده از تمامی طرف‌های شرکت کننده و رهبران روسای هیات‌ها برای حضور در این نشست تشکر کرد.

عباس در ادامه تاکید کرد: باید تمامی اراضی اشغال شده توسط اسرائیل در سوریه و لبنان نیز آزاد شود.

وی خطاب به مسیحیان و مسلمانان ساکن شهر بیت‌المقدس گفت: ما همیشه در کنار شما خواهیم بود و از قدس حمایت خواهیم کرد.

عباس تصمیمات واشنگتن را یک جانبه و غیرقانونی خواند و گفت: ما هرگز نمی‌پذیریم واشنگتن بر هر مذاکره‌ای در آینده و یا هرگونه روند سیاسی پس از این نقشی داشته باشد زیرا کاملا جانبدارانه عمل می‌کند. اقدام اخیر دولت آمریکا موجب شد تلاش‌هایی که می‌توانست به عقد قرارداد قرن منجر شود به سیلی قرن تبدیل شود.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد: بدون به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت فلسطین هرگز صلحی حاصل نخواهد شد.

عباس با هشدار به تمامی گروه‌های افراطی و غیرافراطی نسبت به تبدیل درگیری‌ها در قدس به جنگی مذهبی تاکید کرد در این صورت آنها باید نتایج این جنگ را متحمل شوند.

وی با اشاره به طرح‌های کنگره آمریکا مبنی بر تروریستی خواندن سازمان آزادی بخش فلسطین ضمن رد این ادعاها تاکید کرد: ما تروریست نیستیم بلکه شما تروریست هستید. دولت‌های پیاپی آمریکا از جمله دولت فعلی قطعنامه‌های غیرقانونی متعددی را تصویب کردند در حالی که ما توافقنامه‌های مکتوبی برای مبارزه با تروریسم با کشورهای مختلف داریم. اسرائیل زمانی که به اراضی ما یورش برد و ده‌ها روستا را منهدم کرد و تمامی قطعنامه‌های بین‌المللی را زیرپا گذاشت بازخواست و مجازات نشد. اسرائیل حتی به یک قطعنامه هم متعهد نبوده است. چه کسی از اسرائیل حمایت می‌کند؟ چه کسی از مواضع اسرائیل که نقض مشروعیت بین‌المللی است، پشتیبانی می‌کند؟

وی افزود: من این سوال را مطرح می‌کنم که چگونه ممکن است کشورهای جهان در مقابل اقدامات اسرائیل سکوت اختیار می‌کنند و چگونه به همکاری خود با اسرائیل ادامه می‌دهند در حالی که اسرائیل قوانین بین‌المللی را زیرپا می‌گذارد و به تبعیض‌های نژادی و سرکوب‌گری‌ها و استبداد گری‌ها ادامه می‌دهد.

عباس تصریح کرد: ما در سرزمین خود هستیم اما شرایطمان با اسرائیلی‌ها فرق می‌کند. آنها قوانین خواست خودشان را دارند و این همان آپارتاید است.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: براساس قوانین بین‌المللی باید چندین شرط برای تشکیل یک کشور وجود داشته باشد که از جمله آنها وجود ساکنان و مرز است. چطور می‌توان کشوری را به رسمیت شناخت که مرز ندارد در نتیجه به رسمیت شناختن اسرائیل امری باطل است. مردم ما تسلیم نمی‌شوند و پایدار خواهند ماند.

وی افزود: ما به تلاش‌های خود برای ایجاد نهادهای قانونی برای سرزمینمان ادامه می‌دهیم و تا حد امکان برای بهبود اقتصاد تلاش می‌کنیم و در زمینه تحقق آشتی داخلی گام برمی‌داریم.

عباس خاطرنشان کرد: کشوری در غزه و کشوری بدون غزه شکل نخواهد گرفت. ما به مسیر آشتی ادامه خواهیم داد هرچند که مشکلاتی وجود دارد اما به گام‌های خود ادامه می‌دهیم تا وطن ما یکپارچه باشد و مردم ما نیز متحد باشند.

وی ادامه داد: سوال بزرگ این است که در مقابل این چالش بزرگ چه کاری خواهیم کرد؟ مواضعی که اتخاذ خواهیم کرد به چه حدی خواهد بود و مواضع ما به صورت کلی و به صورت دوجانبه در قبال اسرائیل و آمریکا چه خواهد بود؟

عباس گفت: ما در همه جا تاکید کرده‌ایم که قدس خط قرمز ما است اما چگونه خط قرمز را معنا می‌کنیم تا تبدیل به یک خط سیاه یا رنگ دیگری نشود. قدس اولین قبله‌ و سومین حرم شریف برای مسلمانان است. باید این خط قرمز، قرمز بماند. مسیحیان نیز همانند ما نسبت به شرایط قدس تاکید دارند. ما و آنها در یک جبهه هستیم.

وی افزود: روابط با اسرائیل یک چیز است و حمایت از قدس یک مساله دیگر است. باید کشورها در کنار مردم خود بمانند. باید به جای آنکه به دیدار زندان‌بان برویم باید با زندانی که همان مردم ما هستند دیدار کنیم.

محمود عباس گفت: ما از شما به دلیل بزرگداشت فلسطین قدردانی می‌کنیم. همه باید در مورد مواضع خود نسبت به ایالات متحده بازنگری کنیم. این تصمیم آمریکا نه فقط مردم فلسطین بلکه همه را هدف قرار داده است. باید پاره‌ای از تصمیمات اتخاذ شود. در وهله نخست باید کشورهای سازمان همکاری اسلامی موضع خود را نسبت به فلسطین بالاخص درخصوص این تصمیم آمریکا مشخص کنند. باید مشخص کنیم که در قبال این اقدام چه می‌کنیم.

وی افزود: در وهله دوم باید اقدامات سیاسی و اقتصادی اتخاذ شود تا در پی آنها اسرائیل مجبور گردد که به اراده جامعه بین‌الملل تن دهد. زمانی که اسرائیل تصمیم گرفت اراضی ما را اشغال کند ما در مقابل آن ایستادیم. کشورهای اروپایی علیه تولیدات در شهرک‌های یهودی نشین تصمیماتی را اتخاذ کرده و تعاملاتی با این شهرک‌ها ندارند و این امر بدین معناست که آنها این شهرک‌ها را غیرقانونی به حساب می‌آورند.

عباس گفت: گام دیگر این است که از کشورهای جهان خواسته شود که در به رسمیت شناختن اسرائیل تجدیدنظر کنند. ما همچنین به نهادهای سازمان ملل برای ابطال تصمیم آمریکا درمورد قدس مراجعه خواهیم کرد. کشورها طی روزهای اخیر با آمریکا همسویی نکرده‌اند. آمریکا در این خصوص نمی‌تواند صدای خود را بالا ببرد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تصریح کرد: گام دیگر این است که کشورهای شورای حقوق بشر تشکیل جلسه دهند تا به مسئولیت انسانی خود عمل کنند.

وی ادامه داد: ما به صلح پایبند هستیم و پایبند خواهیم ماند. ما مخالف خشونت خواهیم بود و به صلحی که برخاسته از قطعنامه‌های بین‌المللی است پایبند می‌مانیم.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد: اینکه اسرائیل توافقنامه‌ها و قطعنامه‌های خود را نقض می‌کند و به تجاوزات خود ادامه می‌دهد باعث می‌شود که ما نیز توافق‌های قبلی خود را لغو کنیم.

وی با اشاره به تحریف تاریخ و دین توسط اسرائیلی‌ها درمورد سرزمین فلسطین گفت: ما اگر بخواهیم از این منظر نگاه کنیم باید بگوییم براساس کتاب تورات اعراب از زمان حضرت ابراهیم (ع) در این سرزمین حضور داشته‌اند. ما می‌خواهیم قدس به روی همه پیروان ادیان آسمانی گشوده باشد و مسیحیان، مسلمانان و یهودیان بتوانند اعمال دینی خود را در آنجا انجام دهند.

عباس تاکید کرد: نمی‌توان در برابر اقدامات اسرائیل درباره قدس سکوت کرد و باید تضمین‌هایی از سوی جامعه جهانی برای حمایت از حقمان صادر شود.

وی در ادامه خواستار صدور قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت جهت لغو تصمیم ترامپ شد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با تقدیر از حمایت ملت‌ها و دولت‌های عربی و اسلامی گفت: استقامت و حمایت این کشورها از قدس نشان می‌دهد که آینده از آن ماست.

عباس افزود: استعمار می‌خواهد در منطقه تشکلی ناآشنا برای مردم منطقه و نزدیک به خود ایجاد کند. باید تدابیری اتخاذ شود که اسرائیل مجبور به اجرای تعهدات خود در قطعنامه‌های بین‌المللی شود و همه باید از منافع شخصی صرف نظر کند.

عباس در ادامه از کشورهای جهان خواست درمورد به رسمیت شناختن اسرائیل تجدیدنظر کند.

وی در پایان از پاپ فرانسیس و احمد الطیب، شیخ الازهر بابت موضع‌گیری‌هایشان در حمایت از قدس تقدیر و تشکر کرد.

منبع: ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها