رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 325524

پشت سر زنگنه پیش به سوی تامین 200 میلیارد دلار سرمایه

آخرین شانس نفت و گاز را هدر ندهیم

ساعت 24-نتایج پژوهش های اقتصاددانان نشان می دهد اقتصاد ایران با همین میزان تحرک در تامین سرمایه در سالهای منتهی به 1400 به طور میانگین می تواند رشد 3 درصدی را محقق کند و این میزان رشد هرگز تکافوی ایجاد اشتغال پایدار و افزایش درآمد سرانه برای جبران رفاه از دست رفته را نخواهد داد. چه باید کرد؟

زنگنه
همین چندروز پیش بود که مدیر اول موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی ایران خبرداد حجم اقتصاد امارات متحده عربی تنها 5 میلیارد دلار کمتر از حجم اقتصاد ایران شده و به زودی ممکن است از اقتصاد ایران جلو بزند .از سوی دیگر خبرهای دردسترس نشان می دهد ا رزش صادرات ترکیه در سال 2017 با رشدی برابر 10درصد به 157 میلیارد دلاررسیده است. به نظر می رسد ایران در آینده ای نه چندان دور باید پشت سر ترکیه ،عربستان و امارات بایستد و آرزوی اول شدن در منطقه مطابق برنامه سند چشم اندارز توسعه را به طور کلی فراموش کند. البته و بدتر از این اتفاق می تواند عبور عراق از ایران باشد که روزانه تا 5 میلیون بشکه نفت تولید می کند و می تواند درصورت لزوم جای ایران را دربازارهای جهانی بگیرد.

نتایج پژوهش های اقتصاد دانان نشان می دهد اقتصاد ایران با همین میزان تحرک در تامین سرمایه در سالهای منتهی به 1400 به طور میانگین می تواند رشد 3 درصدی را محقق کند و این میزان رشد هرگز تکافوی ایجاد اشتغال پایدار و افزایش درآمد سرانه برای جبران رفاه از دست رفته را نخواهد داد. چه باید کرد؟ اگر دست روی دست بگذاریم و به اقتصاد کشور نیرویی فوق العاده تزریق نکنیم شاهد روزگار نا امید کننده تر از هرزمان دیگر خواهیم شد. اگر ایران بخواهد با قرض از خارج زندگی روزمره خود را سپری کند باید به روزهایی ناشناس بیندیشد که آیا توانایی پس دادن بدهی های خارجی و بدهی های داخلی را دارد ؟ واقعیت این است که همین حالا نیز دولت توانایی پرداخت بدهی های داخلی را ندارد و هرروز اصل و سود بدهی های داخلی اش روندی فزاینده را تجربه می کند. بنابر این پرسش این است اگر ایران بخواهد در یک دوره به طور مثال 5 ساله از تنگدستی اقتصادی رهایی پیداکند و به صف کشورهای فقیر اضافه نشود کدام شانس را دارد؟

واقعیت این است که ایران توانایی صادرات صنعتی بالایی ندارد که به طور مثال سالانه 40 میلیارد دلاراز این محل به دست آورد. تازه اگر این عدد دست یافتنی باشد باید دست کم تا 60 درصد آن را برای خرید مواد اولیه وکالاهای واسطه ای هزینه کنیم. ایران توانایی صادرات تولیدات کشاورزی بالایی را نیز ندارد واز این مسیر نیز نمی توان به درآمد بالا دست یافت. کارشناسان باور دارند در حال حاضر تنها شانس واقعی ایران برای به دست آوردن سرمایه ای معادل 200 میلیارد دلار برای یک دوره کوتاه مدت، داد و ستد در حوزه نفت و گاز است.

به گزارش ساعت 24 ، ایران دومین یا نخستین کشور دارای ذخایر گاز دنیا و در ردیف 5-6 کشور بزرگ دارای میدانهای نفت است. این ثروت ایران اما با رقبای نیرومندی در جهان باید دست و پنجه نرم کند تا از فایده رسانی خارج نشود. درصورتی که ایران بتواند دریک دوره کوتاه که بازار جهانی نفت و گاز هنوز عطش تقاضا دارد و ایران نیز می تواند با غولهای اروپایی بادادن برخی امتیازهای جذاب نسبت به رقبا آنها را به این بازار بکشاند و با قراردادهای متعهدانه به سرمایه دست یابد چرا از شانس آخر خود برای استفاده از نفت و گاز استفاده نکند؟

اگر این شانس آخر را نیز از دست بدهیم هیچ معلوم نیست 5 سال بعد بشود ازهمین موقعیت امروز برخوردار بود. 5 سال پیش را به یاد بیاوریم که قیمت نفت به دلیل اینکه سهم اوپک در بازار جهانی نفت بالابود و عرضه کنندگان جدید مثل آمریکا به بازار نیامده بودند تقاضا برای نفت ایران نیز با شرایط مناسب مواجه شده بود. هم اکنون عربستان و عراق به بازار نفت ایران درکره ،چین و ژاپن چشم دوخته و بازار نفت و گاز رشد یابنده هند نیز به مرور رقابتی خواهدشد.

باتوجه به آنچه دراین نوشته کوتاه آمده است و با عنایت به شرایط خطیر ایران باید همه نهادهای تصمیم گیر ایران پشت سر بیژن زنگنه وزیر نفت ایران بایستند و به جای اینکه اورا درگیر مسایل کوچک سازند اجازه دهند با تدوین راهبردی کارآمد برای تامین سرمایه به میزان دست کم 200 میلیارد دلاربرای یک دوره 5ساله و با هدف فعال کردن میدانهای نفت و گاز ایران قراردادببندد. زنگنه تجربه ،مهارت و انگیزه میهن دوستی بالایی برای محقق کردن این هدف دارد و باید اورا حمایت کرد تا دراین مسیر قرارگیرد . عقل و خرد اقتصادی و میهن دوستی حکم می کند دراین روزهای پراز دردسرهای آشنا و ناشناس سیاسی و اجتماعی و اقتصادی داخلی و خارجی از آخرین شانس نفت و گاز استفاده کنیم. این رخدادی بسیار ضروری است که اگر ازکف برود قابل جبران نخواهد بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها