رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 339983

واکنش‌های سیاسی به استعفای نجفی

ساعت24 -نجفی کماکان شهردار تهران است، اما حاشیه‌های استعفای او گفتمانی درون‌اصلاحاتی را شکل داده که حالا تیر و ترکش‌های آن، به‌ویژه در سخنان صریح محمد نعیمی‌پور، به گوش می‌رسد و ادبیات ویژه سایت انتخاب در نقد سخنان او. گویا سوای همه سناریوها، استعفای نجفی بیش از هر زمان دیگری دعواهای درون‌گروهی اصلاح‌طلبان را برجسته کرده است. کلیدواژه آن تنش کارگزارانی‌ها با اتحاد ملت است؛ دعوایی که حالا نشانه‌های مثبتی برای اصلاح‌طلبان به شمار نمی‌آید.

محمد علی نجفی
div>نعیمی‌پور، عضو شورای مرکز حزب اتحاد ملت، در گفت‌وگو با «امتداد»، جزئیات تازه‌ای از پشت پرده استعفای نجفی را رو کرده است: «اخیرا افراد مؤثر حزب کارگزاران سازندگی به منزل آقای نجفی رفته و در آنجا بحث‌های مختلفی مطرح شده است. در آنجا هم بزرگان حزب کارگزاران، معتقد بودند که آقای نجفی باید کناره‌گیری کند. معتقدم باید محتوای این جلسه برای همه ملت روشن شود؛ اینکه چرا این حرف زده شده است».

او همچنین نکات تازه دیگری را برملا کرده «تا آنجا که مطلع هستم، فشارها از ٤٠، ٥٠ روز گذشته به آقای نجفی فوق‌العاده شدت پیدا کرده است‌. به‌ویژه بعد از اینکه سند تحویل و تحول منتشر شد و همچنین صحبت‌هایی را که ایشان در صحن شورا مطرح کردند، این فشارها را مضاعف کرد. شورای پنجم در بحث شفافیت پیش‌قدم بوده و در پاک‌دستی و سلامت نمره کاملا خوبی را داشته است. ضمن اینکه گزارش‌هایی درباره زد‌و‌بندهای پشت پرده از ایشان نداشته‌ایم».

در همین حال استعفای محمدعلی نجفی، شهردار تهران، در نشست مجمع امید در دفتر محمدرضا عارف مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نتایج آن منتشر نشد.

سناریوهای تحلیل استعفای شهردار تهران متفاوت بود؛ یکی اینکه اصولگرایان و برخی نهادها به دنبال ماجرای رقص دختران در مراسمی با حضور شهردار او را تحت فشار قرار داده‌اند، دیگری اینکه مواجهه صریح نجفی با فساد شکل‌‌گرفته در دوره قالیباف و ارسال جمع‌بندی آن گزارش ریشه در این استعفا داشته و نکته دیگر نیز فشارهای درون جبهه اصلاحات است. با‌این‌حال، بیماری نجفی نیز بارها از سوی برخی افراد مطرح شد و حتی تا ماجرای سرطان پروستات او پیش رفت؛ سرطانی که به گفته برخی، به ویژه به دنبال احضار او از سوی دادسرا پس از حاشیه‌های مراسم بزرگداشت روز زن در برج میلاد، عود کرده است.

مشاور رسانه‌ای شهردار تهران در توییتر خود نوشته است: «کناره‌گیری غیراختیاری نجفی ربطی به مراسم برج میلاد و احضار به دادسرای تهران ندارد. استعفای نجفی این پیام پنهان منفی را به جامعه داد که چون با اختاپوس فساد در شهرداری درافتاد و مقبول نیفتاد، ناچار بهانه بیماری را پیش کشید».

غلامعلی رجایی در در رشته‌توییت‌های خود تأکید کرده است: «شهرداری در بهشت است و نجفی در شهرداری. پس نجفی در بهشت است. کسی دلش نمی‌خواهد «داوطلبانه» از بهشت بیرون برود. خصوصا اینکه «نجفی» هم باشد».
او با بیان اینکه از نزدیک در جریان استعفای دکتر نجفی، شهردار تهران، است، افزود: «این کناره‌گیری غیراختیاری! ربطی به مراسم برج میلاد و احضار ایشان به دادسرای تهران ندارد».

با این حال، محمد نعیمی‌پور روایت دیگری از ماجرای استعفای محمدعلی نجفی، شهردار تهران، روی میز گذاشته و ادعایی درباره جلسه خصوصی در منزل نجفی و علت استعفایش مطرح کرده است.

او همچنین افزوده است: «مطلب بعد اینکه، قبل از انتصاب آقای نجفی برای شهردارشدن، این مسائل مطرح می‌شد که ایشان سابقه دارند و زمانی که کار سنگین می‌شود، بیمار می‌شوند و کنار می‌روند. در این زمینه ابهامات زیادی وجود داشت. بنده مطلعم که بسیاری از اهالی شورا از آقای نجفی سؤال کردند که وضعیت جسمی و بیماری ایشان بازدارنده نیست؟ و ایشان هم صراحتا اعلام کردند که در شرایط و وضعیت مناسبی به‌سر می‌‌برند و تا انتهای کار خواهند بود. در نتیجه این موضوع قابل قبول نیست که به علت سرطان ناگهانی، ایشان باید کنار بروند».

نعیمی‌پور همچنین گفته است: «مطلبی که خیلی برای من عجیب است، این است که بعضی‌ها در مجموعه‌ اصلاح‌طلبان، به‌دنبال جایگزینی آقای نجفی بودند. این‌گونه مسائل دارای اشکال است. به این دلیل، وقتی که مسائل برای مردم بازگو شود، مردم حق دارند سؤال کنند که چه کسی قیم آنهاست. اینکه از قبل جهت‌گیری‌ها روشن باشد و خارج‌کردن آقای نجفی از مدیریت شهری هم مسجل شود و در واقع مردم در تصمیم‌گیری اصلی نقشی نداشته باشند، موضوعی است که شورا باید به آن توجه کند».
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها