رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 340476

پرداخت خسارت سیزده میلیاردی به مالکان رستاخیز / میلیاردها تومان دیگر در مسیر پرداخت است! / امتیازدهی قابل تامل به نفع تهیه کنندگان از منابع عمومی

ساعت 24-بنیاد سینمایی فارابی مجبور شده برای 45 درصد یک فیلم سینمایی توقیفی که عملاً امکان اکران نیز ندارد، 13 میلیارد تومان پرداخت کند! با توجه به اینکه 35 درصد این فیلم سینمایی برای سازمان سینمایی 13 میلیارد تومان تمام شده (371 میلیون تومان برای هر درصد سهم)، با همین نسبت برای 25 درصدی که توسط موسسه رسانه‌های تصویری خریداری شده، باید 9 میلیارد و دویست میلیون تومان دیگر پرداخت شود تا بدین ترتیب سهم مجموعه‌های سازمان سینمایی در این پروژه 60 درصد به ارزش حدود 21 میلیارد تومان باشد! برای بازگشت 37 میلیارد تومان از گیشه، باید فیلم بیش از صد میلیارد تومان بفروشد!

div>

«رستاخیز» آخرین ساخته احمدرضا درویش ـ که از مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا را روایت می‌کند ـ از تصویربرداری شگفتی‌انگیزی برخوردار است که با 250 جلسه فیلمبرداری، دقت نظر کارگردان را نیز روایت می‌کند؛ فیلمی که پس از رونمایی در جشنواره فجر به واسطه نمایش چهره حضرت عباس و فرزندان امام حسین (ع) با وجود صدور پروانه نمایش، رنگ پرده را ببیند.

پس از این اتفاق، صاحبان امتیاز فیلم «رستاخیز» در دیوان عدالت اداری علیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکایت کردند و با توجه به برخورداری از پروانه نمایش، توانستند حکم محکومیت این وزارتخانه را برای ممانعت از اکران رستاخیز بگیرند.

پرداخت خسارت سیزده میلیاردی به مالکان رستاخیز / میلیاردها تومان دیگر در مسیر پرداخت است! / امتیازدهی قابل تامل به نفع تهیه کنندگان از منابع عمومی

پس از صدور این حکم و در ادامه با جمع بندی که از سوی مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت پذیرفت، ابتدا علی جنتی، وزیر وقت و سپس حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی تأکید کردند که دیگر مانعی برای اکران این فیلم سینمایی بدون هرگونه جرح و تعدیل وجود ندارد و سازندگان رستاخیز هر زمان که اراده کنند، می توانند این فیلم سینمایی را اکران کنند اما نامه‌ای مبنی بر رفع توقیف این فیلم به نهادهای صنفی مسئول ارسال نشد و در واقع عملاً بستر اکران فراهم نشد.در این شرایط، نشست ها و گفت و گوهایی میان سازندگان این فیلم سینمایی و مسئولان وقت سازمان سینمایی برای تعیین رقم خسارت نیز انجام شد؛ اما با توجه مطالبه قابل توجه سازندگان رستاخیز، توافق حاصل نشد و این موضوع واکنش‌ها و موضع گیری های مکرر عوامل این فیلم و شماری از سینماگران را در حمایت از عوامل این فیلم در پی داشت.
پرداخت خسارت سیزده میلیاردی به مالکان رستاخیز / میلیاردها تومان دیگر در مسیر پرداخت است! / امتیازدهی قابل تامل به نفع تهیه کنندگان از منابع عمومی
در نهایت سید عباس صالحی، وزیر تازه فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سرنوشت فیلم «رستاخیز» گفت: «رستاخیز مربوط به دوره قبل می شود و از همان دوران گفت وگوهایی با صاحبان فیلم شده و کارگردان و تهیه کننده به جمع بندی رسیده و مثل هر قراردادی طرفین با آن مبنا حرکت کرده اند. سازمان سینمایی با صاحبان آثار گفت وگو داشته و به همین ترتیب خساراتی به تهیه کننده پرداخت شده و نمایش خارجی نیز انجام می شود، اما نمایش داخلی فعلا انجام نمی شود.»پرداخت خسارت سیزده میلیاردی به مالکان رستاخیز / میلیاردها تومان دیگر در مسیر پرداخت است! / امتیازدهی قابل تامل به نفع تهیه کنندگان از منابع عمومیتوافقی 13 میلیارد تومانی میان سازمان سینمایی و صاحبان امتیاز این فیلم انجام شده که سازمان سینمایی این مبلغ را به عنوان بخشی از رایت فیلم پرداخت کند. این گزارش با واکنش احمدرضا درویش کارگردان و تقی علیقلی‌زاده تهیه کننده فیلم همراه شد که از در انکار وارد شدند. در همین زمینه علیقلی زاده ادعا کرده بود: «نه در متن سخنان وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و نه در گفت‌وگوهای مشترک و تعهدات حقوقی مکتوب بین سازندگان این فیلم با مسئولان محترم، هیچ‌گاه موضوع پرداخت خسارت مادی و تعیین و اعلان ارقامی برای آن، مطرح نبوده و این مسأله صرفا گمانه‌زنی‌هایی است که از اصل صحیح نیست.»

پس از طرح این ادعا، نگارنده از طریق سامانه انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات در تاریخ 13 مهر 1396 از سازمان سینمایی درخواست کرد مطابق با قانون، سند توافق نامه میان عوامل فیلم سینمایی رستاخیز و بنیاد سینمایی فارابی را در اختیار قرار دهد. این اتفاق با گذشت ماه‌ها رخ نداد که با انتقادهایی همراه شد. در نهایت پس از وعده محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی در نشست مطبوعاتی پایانی سال 1396، شاهد این شفاف سازی ارزشمند بودیم و این سازمان در اقدامی مهم، سند بنیاد سینمایی فارابی تحت عنوان «گزارش روند قراردادی فیلم سینمایی رستاخیز» را در نگارنده قرار داد.

آنچه مشخص است پس از عقد توافق‌نامه‌ای میان بنیاد سینمایی فارابی و موسسه فرهنگ تماشا به مدیریت تقی علیقلی زاده در 1384/7/30، در نهایت در 1388/2/23 یعنی در فاصله‌ای اندک تا پایان عمر دولت احمدی نژاد توافق نامه‌ای میان مدیران وقت بنیاد فارابی با تقی علیقلی زاده مبنی بر مشارکت در تولید فیلم رستاخیز امضا می‌شود. در این قرارداد مبلغ کل پروژه 10 میلیارد تومان تعیین می‌شود که بنیاد سینمایی فارابی با سهم 35 درصدی مکلف به پرداخت سه میلیارد و پانصد میلیون تومان می‌شود و سازندگان نیز مکلف می‌شود فیلم را حداکثر ظرف دو سال از تاریخ عقد توافق به پایان برسانند.

با وجود پرداخت قسط اول، پرداخت اقساط بعدی و ادامه حضور بنیاد در فیلم حسب تصمیم مدیران وقت سینما از سال 1388 تا 1394 به حالت تعلیق درآمد. در همین فاصله، فیلم در 16 بهمن 1392 برای نخستین بار رونمایی شد و با جلوگیری از اکران آن به واسطه نمایش چهره حضرت عباس و رویدادهای فوق الاشاره، بحث دریافت خسارت مطرح شد.

در بند پنجم این قرارداد اشاره شده است: «...متعاقباً در خصوص تعیین تکلیف زیان وارده به تهیه کننده و سایر شرکاء فیلم مذکور ناشی از جلوگیری از اکران و نمایش عمومی آن، هیات حکمیت به منظوری بررسی ادعاهای مطروحه تشکیل و پس از بحث و تبادل نظر در چند جلسه، به صدور رای انجامیده است. تصمیم متخذه از سوی هیات حکمیت، با توجه به موافقیت وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تامین اعتبار لازم از محل اعتبارات هزینه‌ای سازمان سینمایی و پرداخت به تهیه کننده فیلم در قالب انعقاد قرارداد بین بنیاد و آقای تقلی علیقلی زاده برای خرید مالکیت و سهم الشرکه چهل و پنج درصدی وی در فیلم مزبور بوده است.»

پرداخت خسارت سیزده میلیاردی به مالکان رستاخیز / میلیاردها تومان دیگر در مسیر پرداخت است! / امتیازدهی قابل تامل به نفع تهیه کنندگان از منابع عمومی

ردیف اول، جلو؛ حبیب ایل بیگی قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی
ردیف دوم، احمدرضا درویش و تقی علیقلی زاده، کارگردان و تهیه کننده رستاخیز

در همین راستا قرارداد شماره 1004/2/96 مورخ 1396/1/29 منعقد شده که عبارت است از واگذاری 45 درصد از سهم الشرکه و مالکیت آقای تقی علیقلی زاده در حقوق، رایت‌ها و مالکیت فیلم سینمایی رستاخیز به بنیاد سینمایی فارابی سازمان سینمایی که ما به ازای این واگذاری 13 میلیارد تومان در قالب هفت قسط به عوامل این فیلم تا پایان مهر 1396 پرداخته شده است! در واقع بنیاد سینمایی فارابی مجبور شده برای 45 درصد یک فیلم سینمایی توقیفی که عملاً امکان اکران نیز ندارد، 13 میلیارد تومان پرداخت کند!

اتفاق جالب تر اینکه در تاریخ ششم آبان 1396 جلسه‌ای تشکیل شده و با تنظیم متمم قرارداد فوق الاشاره، ده درصد از 45 درصدی که بنیاد فارابی بابت آن 13 میلیارد تونان پرداخته کرده بود، به تقی علیقلی زاده به عنوان مالک فیلم واگذار کرده و از سهم خود کاسته است! آنچه در این گزارش مشخص نشده این است که علت این کاهش سهم فروش دقیقاً چیست؟

البته این پایان ماجرا نیست و ظاهراً دریافتی سازندگان این فیلم سینمایی قرار است بیش از 13 میلیارد تومان باشد، چرا که بر اساس توافق دیگری که در ششم آبان 1396 منعقد شده (روز کاهش سهم فارابی)، قرار شده 25 درصد دیگر از این فیلم سینمایی (13 درصد از سهم شرکت دلتا مدیا و دوازده درصد از سهم شرکت آکوا فالز) توسط موسسه رسانه های تصویری سازمان سینمایی خریداری شود!

با توجه به اینکه 35 درصد این فیلم سینمایی برای سازمان سینمایی 13 میلیارد تومان تمام شده (371 میلیون تومان برای هر درصد سهم)، با همین نسبت برای 25 درصدی که توسط موسسه رسانه‌های تصویری خریداری شده، باید 9 میلیارد و دویست میلیون تومان دیگر پرداخت شود تا بدین ترتیب سهم مجموعه‌های سازمان سینمایی در این پروژه 60 درصد به ارزش حدود 21 میلیارد تومان باشد.

در واقع سازندگان فیلم «رستاخیز» ارزش فیلم‌شان را بیش از 37 میلیارد تومان (با در نظر گرفتن هر سهم معادل 371 میلیون تومان) در نظر گرفته‌اند که طبیعتاً این رقم با منطق سینمای ایران هم‌تراز نیست! آیا واقعاً رستاخیز توان فروش داخلی و بین المللی برابر با بیش از میلیارد تومان (به عنوان میزان فروش مورد نیاز برای بازگشت اصل سرمایه از گیشه و انواع رایت) داشته که چنین ارزش گذاری ریالی بر آن شده و اگر نداشته، پرداخت این صورتحساب منطقی است؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها