رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 340921

روند رو به رشد نرخ ارز مهار شد/ شفاف سازی عملیات مالی دولت با پیاده‌سازی سامانه نسیم

ساعت24-سیف در پیام نوروزی خود گفت:روند رو به رشد نرخ ارز که عمدتاً ریشه در عوامل غیراقتصادی داشت، مهار شد.

سیف
ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در بخشی از پیام نوروزی خود با اشاره اجرای سیاست های انضباط پولی تاکید کرده است: بی شک مهمترین دستاورد بانک مرکزی در سال 1396، ساماندهی موسسات اعتباری غیرمجاز بود که پیش از این نقش بسیار مخربی در نظام پولی کشور داشته و تهدیدی جدی برای ثبات مالی و اقتصاد کشور به حساب می‌آمدند.

وی در این پیام نوروزی تصریح کرده است که مایه مسرت و خوشحالی است که با تلاش‌های صورت گرفته نه تنها مشکل غالب سپرده‌گذاران این موسسات حل شده، بلکه سال 1397 را در شرایطی آغاز خواهیم کرد که هیچ موسسه غیرمجازی در بازار پول کشور فعال نیست.

سیف می افزاید: اقتصاد کشور در سالی که گذشت دستاوردها و تحولات قابل توجهی را تجربه کرد، در این میان بانک مرکزی توانست با وجود مشکلات و چالش‌های پیش‌رو به توفیقات چشمگیری دست یابد. به دنبال اتخاذ سیاست‌های منضبطانه پولی و مالی و تحکیم ثبات و آرامش در اقتصاد کشور، نرخ تورم پس از گذشت ربع قرن در سال 1395 تک رقمی شد. خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته، این دستاورد در سال 1396 نیز تداوم یافت و نرخ تورم در پایان سال جاری نیز در سطوح تک‌رقمی حاصل خواهد شد.

وی ادامه می دهد: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکیدات معظم‌له بر پیاده‌سازی اهداف اقتصاد مقاومتی، همچون سال گذشته، سیاست‌های اعتباری بانک مرکزی در سال 1396 نیز بر حمایت از فعالیت های تولیدی با تاکید ویژه بر تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی وتامین مالی واحدهای کوچک و متوسط متمرکز بود که نتایج آن در بهبود رشد غیرنفتی اقتصاد و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید نمود یافت.

سیف در قسمتی از این پیام یادآورشد: علی رغم التهابات بازار ارز در ماه‌های پایانی سال، به دنبال تمهیدات بانک مرکزی روند رو به رشد نرخ ارز که عمدتاً ریشه در عوامل غیراقتصادی داشت، مهار شد. بانک مرکزی تلاش خواهد کرد تا در سال آینده نیز ثبات بازار ارز را در سطحی مناسب و متناسب با اقتضائات اقتصاد کلان تامین کند.

در پیام مدیرکل بانک مرکزی نوشته شده است: علاوه بر حوزه‌های سیاستی، بانک مرکزی توفیقات قابل توجهی نیز در حوزه‌های عملیاتی حاصل کرد که در این خصوص می‌توان به اقداماتی نظیر پیاده‌سازی سامانه نسیم و انتقال بخش زیادی از حساب های دولتی به بانک مرکزی با هدف شفاف سازی عملیات مالی دولت، استقرار سامانه صیاد با هدف بهبود افزایش ضرایب امنیتی چک و افزایش اعتبار و کارایی این ابزار مهم پرداخت، ارتقای کیفیت و شفافیت گزارشگری مالی بانک ها از طریق پیاده‌سازی استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی (IFRS)، بهبود روابط کارگزاری بانک ها و تقویت روابط بین‌المللی بانکی و .... اشاره کرد.

سیف ابراز امیدواری کرده است که در پرتو توجهات حضرت حق، در سال جدید در کنار نزول برکات الهی و به پشتوانه تلاش و کوشش مجدانه پرسنل ساعی، خدوم و پرتلاش نظام بانکی بتوانیم ضمن تقویت همه جانبه اقتصاد کشور، مسیر سعادت و بهروزی ملت شریف ایران را هموارتر از پیش سازیم.

انتهای پیام/

باشگاه خبرنگاران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها