رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 347894

توافق مذاکره‌کنندگان اتمی ژاپن و کره جنوبی برای همکاری در مسئله اتمی کره شمالی

ساعت24-در آستانه دیدار تاریخی سران 2 کره، مذاکره‌کنندگان اتمی ژاپن و کره جنوبی طی دیداری در سئول توافق کردند برای مسئله اتمی کره همکاری داشته باشند.

نمایندگان ارشد اتمی کره جنوبی و ژاپن روز دوشنبه (امروز) برای گفت‌وگوهای همکاری در موضوع اتمی کره شمالی دیدار کردند.

به نوشته خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، «لی دو-هون» مذاکره کننده ارشد اتمی کره جنوبی و «کنجی کاناسوکی» همتای ژاپنی وی طی دیداری در سئول درباره نشست آتی سران ۲ کره و همچنین دیدار رهبر کره شمالی و رئیس جمهور آمریکا گفت‌وگو کردند.

مذاکره کننده کره جنوبی گفت، مسایل مهمی در این دیدارها وجود خواهدداشت و طی این فرآیند، سئول امیدوارم است چنین مشورت‌هایی را که منجر به خلع سلاح اتمی کره شمالی می‌شود با کشورهایی چون ژاپن، داشته باشد. مذاکره کننده ژاپن هم تاکید کرد برای کره جنوبی، چنین همکاری‌هایی با ژاپن و آمریکا پیش از دیدار سران ۲ کره حائز اهمیت است.

دیدار نمایندگان اتمی کره جنوبی و ژاپن بعد از دیدار سران ژاپن و آمریکا و تبادل نظر دو طرف درباره مسئله اتمی کره شمالی بود.

مقرر شده است، سران ۲ کره روز جمعه ۲۷ آوریل در روستای آتش‌بس مرزی برای اولین بار دیدار کنند. این دیدار حدود یک ماه قبل از دیدار رهبر کره شمالی و رئیس جمهور آمریکا انجام می‌گیرد. بویژه طی یک سال اخیر تنش‌های لفظی‌ میان سران آمریکا و کره شمالی به شدت افزایش یافته بود.

کره شمالی به دلیل حضور نظامی آمریکا در منطقه شبه جزیره کره اقدام به آزمایش‌های موشکی و اتمی می‌کند که با واکنش آمریکا و متحدانش در منطقه یعنی کره جنوبی و ژاپن مواجه می‌شود. طی ماه‌های اخیر و در ماه فوریه سال جاری میلادی، در حاشیه رقابت‌های المپیک زمستانی در کره جنوبی، هیاتی عالی رتبه از کره شمالی به کره جنوبی سفر کردند و با رئیس جمهور این کشور دیدار داشتند. چندی بعد هیاتی به نمایندگی از رئیس جمهور کره جنوبی با سفر به کره شمالی با رهبر این کشور دیدار داشتند. دیدارهای اخیر و دیدار آتی رهبر پیونگ یانگ و رئیس جمهور آمریکا می‌تواند زمینه را برای صلح و دوستی در شبه جزیره کره بعد از سال‌ها تنش، فراهم کند.

کره شمالی و کره جنوبی از نظر فنی از زمان پایان جنگ کره در سالهای ۱۹۵۰-۱۹۵۳ در شرایط جنگی به سر می‌برند و هیچ گاه توافق صلح میان آنها امضا نشده است اما انتظار می‌رود در دیدارهای پیش رو، توافق‌هایی میان ۲ کره به وقوع بپیوندند.

انتهای پیام/م

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها