رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 348471

ماجرای واردات غیرقانونی بیش از ۱۵ هزار خودرو

ساعت24 - دو موضوع واردات برنج و خودرو همواره با حاشیه همراه بوده است.

واردات خودرو
div style="text-align:justify">

روزنامه قانون نوشت: دو موضوع واردات برنج و خودرو همواره با حاشیه همراه بوده است.واردات برنج در عین ممنوعیت،قفل بودن سایت ثبت سفارش و ورود 15 هزار خودرو به صورت غیرقانونی از گمرکات، موضوعات آشنایی هستند که بارها در ایران سوژه رسانه‌ها قرار گرفته‌اند. اواخر فروردین امسال بود که رسانه‌ها در خصوص پشت پرده واردات غیرقانونی خودرو مطالبی منتشر کردند، این در حالی است که خبر واردات غیرقانونی خودرو در ماه‌های پایانی سال 96 به گوش می‌رسید.

ثبت سفارش‌های جعلی

در بازه زمانی تیر تا دی سال گذشته، ثبت سفارش جدید برای خودرو متوقف بود اما گفته می‌شود در این مدت تعدادی خودرو به صورت غیرقانونی ثبت سفارش و وارد شده است. خبر واردات غیرقانونی، در بهمن سال 96 منتشر وبه گوش مسئولان رسید. سال گذشته موضوع ثبت سفارش‌های شایبه‌دار و فاقد اصالت برای نخستین بار از سوی مرکز حراست وزارت صنعت رسانه‌ای شد. حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌ صورت رسمی اعلام کرد که در راستای اجرایی کردن تدابیر دولت و دستور ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت برای مبارزه با فساد و صیانت از حقوق بیت‌المال، تمامی خودروهایی که در زمان ممنوعیت واردات خودرو (از ۸ تیر ۹۶) از مبادی غیر قانونی و با روش‌های نامتعارف ثبت سفارش شده‌اند (اعم از خودروهایی که وارد کشور شده یا در گمرکات کشور موجود هستند)، شناسایی شده و براساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به مراجع ذی‌ربط برای برخورد با متخلفان منعکس شده است.

توپ در زمین وزارت صنعت

در عین حال پیش از این فرود عسگری، رییس کل گمرک ایران گفته است: همه کالاهایی که وارد کشورشده و باید از گمرک ترخیص شوند، طبق ماده ۸ مقررات صادرات و واردات باید دارای ثبت سفارش معتبر باشند. بنابراین ترخیص خودرو از گمرک در زمان ممنوعیت ثبت سفارش طبق قانون انجام شده و این موضوع را که چگونه امکان ثبت سفارش آن در زمان بسته بودن سایت فراهم شده، باید از وزارت صنعت پیگیری کرد. در حال حاضر بین گمرک و سامانه ثبت سفارش که متعلق به توسعه تجارت است، ارتباط الکترونیک وجود دارد. زمانی که شما می‌خواهید کالایی را از جمله خودرو اظهار کنید، باید کد هشت رقمی را وارد باکس کنید تا سیستم به‌ شما اجازه دهد مراحل بعدی را انجام دهید، اگر ثبت سفارش توسط سیستم فراخوانده نشود ،چیزی به‌‌عنوان اظهار نداریم. تعداد خودروهای ثبت‌سفارش‌شده در زمان بسته بودن سایت ثبت سفارش خودرو بیش از ۶ هزار دستگاه بوده و این اقدام در سایت ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت صورت گرفته است.

واردات غیرقانونی بیش از ۱۵ هزار خودرو

اما در همین حال فرهاد احتشام‌زاد، نایب رییس انجمن واردکنندگان خودرو در واکنش به صحبت‌های رییس سازمان توسعه تجارت مبنی بر تایید واردات غیرقانونی ۶۴۰۰ دستگاه خودرو در زمان بسته بودن ثبت سفارش در سال گذشته، می‌گوید: واردات غیرقانونی ۶۴۰۰ دستگاه خودرو را تایید کرده‌اند اما عددی که ما داریم، بیش از این مقدار است و طبق اطلاعات در زمان بسته بودن ثبت سفارش بیش از ۱۵ هزار دستگاه خودرو به صورت غیرقانونی وارد شده است. به هر حال این اتفاق عجیبی است که رخ داده است. مشکل اینجاست که وقتی ثبت سفارش به صورت غیرقانونی بسته می‌شود، رانت و فساد ایجاد می‌کند. البته نباید تعجب کرد که چرا این اتفاق رخ داده است بلکه باید سیستم‌ها را ارتقا داده و اخلاق‌مداری را توسعه دهند.

آی پی‌ها در حال بررسی‌اند

مهدی دادفر، دبیر انجمن وارد‌کنندگان خودرو بیان کرده است: نمی‌توان گفت این افراد از کارمندان وزارت صنعت بودند اما از طرق مختلف به سایت ثبت سفارش خودرو دسترسی داشتند. این موضوع که آی‌پی‌ها ثبت سفارش واردات خودرو را تایید کردند، در حال بررسی است و به زودی تمام این افراد شناسایی خواهند شد. برخی خودروها که با شیوه غیر قانونی وارد شدند در گمرک هستند و برخی دیگر حتی تحویل مشتریان شده‌اند. به‌ هرترتیب سفارش دهنده و تایید‌کننده ثبت سفارش باید پاسخگو باشد. گمرک در واردات خودروها در زمان بسته بودن ثبت سفارش خودرو مقصر نیست.گمرک با توجه به تاییدیه سازمان توسعه تجارت، اجازه واردات خودرو را می‌دهد.

تخلفات هیچ ارتباطی به گمرک ندارد

سعید احمد خانی، مدیرکل روابط عمومی گمرک در خصوص پیگیری پرونده واردات غیرقانونی خودرو می‌گوید: «سازمان توسعه تجارت به ما اعلام کرد که ۶۴4۱ خودرو ثبت سفارش غیرقانونی بوده است. اینکه در سیستم چگونه غیرقانونی ثبت شده کاری نداریم. اعلام کردند و به علت اینکه سازمان توسعه تجارت ضابط قضایی نیست، پرونده را به ما دادند تا فراخوان دهیم و ببینیم تکلیف آن‌ها از سوی گمرکات چیست که توسط مرکز جرایم سازمان یافته در حال بررسی است. نتیجه آن که مشخص شد، اطلاعات را در اختیار رسانه ها قرار می‌دهیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها