رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 348489

تهدیدهای تازه ایران و آمریکا در صدر اخبار جهان

برجام درآستانه رسیدن به نقطه جوش

ساعت24-از همان روز بلافاصله پس از امضای برجام معلوم شد ایران و آمریکا دوطیف سرمرزی داستان هستند و کشورهای عضو اتحادیه اروپا و روسیه و چین در میان این دوسر مرز بازی خواهند کرد.

خبر89
راهبرد آمریکا دنبال این بود که از گفت وگوها در باره برجام مذاکره با ایران بر سر تغییر مناسبات دوکشور بود و البته این احساس نزد جان کری بود که این اتفاق می افتد . تحلیلگران هسته ای ادعا می کنند راهبرد ایران شاید عبور کردن از شرایط دشوار تحریم غرب بود و اینکه بتواند در باره ادامه کار برای خود زمان خریداری کند. به هرحال تحولات در آمریکا با شکست حزب دموکرات از جمهوری خواهان و آمدن ترامپ به کاخ سفید در این کشور و دشمنی عمیق ترامپ با قرارداد برجام کاررا به اینجا رسانده است که این پرونده به نقطه جوش نزدیک می شود. تارسیدن به نقطه تحول کیفی دراین پرونده ، ایران و آمریکا به تهدید علیه هم روی آورده اند. آیا این تهدید ها به جایی می رسد
تهدید ایران
رئیس‌جمهوری ایران روز سه‌شنبه در جمع مردم تبریز هشدار داد واشینگتن در صورت لغو توافق هسته‌ای، باید عواقب وخیم آن را بپذیرد.وزیر خارجه ایران نیز روز سه شنبه در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت در صورت خروج ایالات متحده ، ایران نیز به احتمال زیاد از این توافق خارج خواهد شدمحمد جواد ظریف تاکید کرد خروج واشینگتن از این توافق در زمانی که ایالات متحده در صدد گفتگو با کره شمالی است نشان می‌دهد این کشور بر سر وعده‌های خود نمی‌ماند .علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز روز سه‌شنبه هشدار داد اگر اروپا با اشتباهی راهبردی برای جلب نظر ترامپ وارد حوزه های خطوط قرمز ایران شود ، بازنده اصلی این روند خواهد بود. دونالد ترامپ، تهدید کرده که اگر تا روز ۱۲ می – ۲۲ اردیبهشت – آنچه وی ایرادهای برجام توصیف می‌کند، رفع نشوند، آمریکا از این توافق خارج می‌شود. ایران اعلام کرده که درباره برجام و برنامه موشکی‌اش با هیچ کشوری مذاکره نخواهد کرد. اتحادیه اروپا ، روسیه و چین خواهان حفظ برجام هستند.
تهدید ترامپ
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا می‌گوید ممکن است به زودی در مورد ایران با ماکرون به توافق برسد. آقای ترامپ همچنین تهدید کرد اگر ایران برنامه هسته‌ای خود را از سر بگیرد با «مشکلات بزرگتری» روبرو خواهد شد.رئیس جمهوری ایالات متحده روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت در دیدار با امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود در کاخ سفید همچنین از برجام به عنوان توافقی «دیوانه‌وار» و «وحشتناک» یاد کرد. دونالد ترامپ ضمن اشاره به آزمایش های موشکی ایران، تهران را به «مشکل آفرینی» در منطقه متهم کرد.رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که از سرگیری برنامه هسته‌ای برای ایران «آسان» نخواهد بود. وی در عین حال گفت با رئیس جمهوری فرانسه در مورد ایران به شکل «بنیادین» گفتگو کرده است. به گفته ترامپ، سران دو کشور می‌خواهند در این زمینه کاری انجام بدهند اما این کار باید «قاطعانه» صورت بگیرد.
تهدید تازه ترامپ
دونالد ترامپ روز سه‌شنبه همچنین گفت: «اگر ایران بخواهد به هر نحوی آمریکا را تهدید کند، بهایی را خواهد پرداخت که کمتر کشوری تاکنون پرداخته است.»سخنان روز سه شنبه دونالد ترامپ تنها زمان کوتاهی پس از سخنان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بیان شد که تهدید کرده بود ایران در صورت عدم پایبندی آمریکا به توافق هسته‌ای، ممکن است از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، ان‌پی‌تی خارج شود. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز روز سه شنبه گفت کشورش برای «تمامی مراحل احتمالی توطئه دشمنان» برنامه‌ریزی کرده است.
ماکرون: نمی‌دانم
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز در این دیدار از قصد کشورش برای مهار ایران در منطقه خبر داد و گفت در مورد ایران تنها مسئله هسته‌ای مطرح نیست، بلکه برنامه موشکی این کشور نیز «مشکل‌ساز» است.ماکرون همچنین ضمن یادآوری گفتگوهای «بنیادین» با همتای آمریکایی‌اش در مورد ایران گفت: «امیدوارم با ترامپ به یک توافق جدید بلند مدت با ایران دست یابیم.» وی در عین حال گفت نمی‌داند ترامپ در مورد برجام چه تصمیمی دارد.دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا باید تا روز ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) در مورد تمدید تعلیق تحریم های هسته‌ای ایران تصمیم‌گیری کند. او پیش از این هشدار داده بود که در صورت عدم اصلاح برجام به تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران ادامه نخواهد داد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها