رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 348842

آثار اصغر فرهادی با فیلم های مهم ایرانی در دهه های اخیر متفاوت است

ساعت 24-جیووانی اسپانیولتی کارگردان ایتالیایی در هم‌اندیشی «مطالعات پسااستعماری» که چهارشنبه ۵ اردیبهشت در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، فیلم های اصغر فرهادی را آثاری متفاوت از فیلم های مهم ایرانی در دهه های اخیر برشمرد.

هم‌اندیشی «مطالعات پسااستعماری» با حضور لوسیا نجیب استاد رشته سینما، جیووانی اسپانیولتی کارگردان ایتالیایی، استاد سینما و نقد دانشگاه تور ورگاتا در رم و داور بخش مسابقه بین‌الملل، محمدمهدی فرقانی رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و حسین پاینده استاد نظریه و نقد ادبی و عضو هیات علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی ساعت 14 در محل دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

در ابتدای این نشست حسین پاینده درباره منشأ نظریه پسااستعماری در اندیشه های ادوارد سعید، متفکر فلسطینی مطلبی ارائه و این نظریه را به عنوان مبنای مهمی در مطالعات فیلم و سینما مطرح کرد.

وی بیان کرد: نگاه پسااستعماری در سینمای ایران چندان مورد توجه نبوده است که شاید دلیل اصلی این موضوع آن است که ایران برخلاف کشورهایی مانند هند، هیچگاه به طور مستقیم مستعمره کشور دیگری نبوده است.

لوسیا نجیب نیز رئالیسم را یکی از مبناهای مهم تفاوت سینمای اروپا و دیگر کشورهای جهان با سینمای آمریکا دانست و چند نمونه از فیلم های کشورهای مختلف را که دارای واقعگرایی سینمایی معناداری هستند، تحلیل کرد.

وی توضیح داد: چالش ها و مسائل مردم کشورهای مختلف در دنیای مدرن امروز، به شدت به هم مشابه شده اند و برای همین فیلم های ایرانی برای مخاطبان جهانی، فارغ از جغرافیا و محل تولید فیلم قابل فهم و توجه است.

در ادامه جیووانی اسپانیولتی کارگردان ایتالیایی درباره تجربه خود از مشاهده فیلم های ایرانی به ویژه آثار عباس کیارستمی و امیر نادری گفت: این آثار معرف سینمای جدید ایران در کنار سینمای آمریکا و اروپا بود.

وی در پایان به فیلم های اصغر فرهادی اشاره کرد و افزود: فیلم های اصغر فرهادی با توجه به تحولات اجتماعی، آثاری متفاوت از فیلم های مهم ایرانی در دهه های اخیر به حساب می آیند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها