رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 355181

نشانه های وقوع سکته / این نشانه ها را جدی بگیرید

ساعت 24-سکته حادثه ای غیر منتظره است و باید رسیدگی پزشکی فوری انجام شود . بهترین درمان در دسترس TPA است که فعال کننده بافتی پلاسمینوژن است و سبب تولیدپلاسمین و حل شدن لخته خون می شود و داروی درمان سکته محسوب می شود .

سکته
سکته حادثه ای غیر منتظره است که باید رسیدگی پزشکی فوری انجام شود . بهترینددرمان در دسترس TPA است که فعال کننده بافتی پلاسمینوژن است و سبب تولیدپلاسمین و حل شدن لخته خون می شود وداروی درمان سکته محسوب می شود واگر بلافاصله پس از سکته تزریق شود پس از چند ساعت حتی زودتر جریان خون به حالت عادی برمی گردد . به همین دلیل بسیار مهم است شما نشانه های سکته را تشخیص دهید واگریکی از نشانه های سکته را داشتید ، فورا به اورژانس مراجعه کنید .

نشانه های سکته

نشانه های سکته ناگهان دیده می شوند که شامل:

-مشکل در راه رفتن

مشکل در راه رفتن به علت عدم تعادل ، ضعف ، سستی و سرگیجه پیش می آید .

-مشکل درایجاد ارتباط

ممکن است شما حرف های افراد دیگر را متوجه نشوید و توانایی بیان کلمه ای که می خواهید بیان کنید را نداشته باشید و قادر به نوشتن نباشید و صحبت های شما نامفهوم و قابل فهم نباشند .

-ضعف در یک طرف صورت

ضعف در یک طرف صورت ممکن بر اثر سکته کامل باشد و شما نتوانید دست راست و دست چپ را به درستی بالای سر خود نگه دارید . ضعف در یک طرف صورت شما سبب شل شدن و افتادگی یک سمت از صورت شما خواهد شد .

-ازدست دادن هماهنگی یک طرف

در حالی که اعضای بدن شما نیرومند است ممکن است هماهنگی در اعضای بدن شما وجود نداشته باشد و دیگر قادر به انجام کارهایی که قبلا می توانستید انجام دهید نباشید. مثلا نگه داشتن قاشق در دست یا بستن دگمه . بعضی مواقع در یک قسمت از بدن ممکن است ناهنجاری دیده شود و حرکتی خود به خودی و ناخواسته رخ دهد .

-مشکل در بینایی

ممکن است مشکل در یک یا هردو چشم شما پدید آید و یا همه چیز را دوتایی ببینید .

-سردرد شدید

بیشتر سکته ها سردرد ایجاد نمی کنند اما اگر سردرد ناگهان شروع شود ، شدید باشد یا همراه با استفراغ باشد و هشیاری کم شود ممکن است بر اثر سکته باشد .

-حمله ناگهانی

بیشتر اوقات حمله اتفاق افتاده به علت سکته نیست . از طرف دیگر سکته ها بیشتر سبب حمله های ناگهانی جدید در افراد بالای 50 سال می شود که هیچ پیشینه حمله های ناگهانی را نداشته اند .

-چه مدت نشانه ها طول می کشد

مدت زمان ادامه دار بودن نشانه ها بستگی به اندازه و شدت سکته دارد .نشانه ها ممکن است کمتر از یک ساعت ادامه داشته باشند اما ممکن است برای همه عمر با قی بمانند . حتی اگر صدمات جسمی برجا مانده از سکته با درمان رفع نشود ، گاهی مغز می تواند بازسازی کند و برای اطلاعات عملکردیداشته باشد . اگر نشانه ها بیشتر طول بکشد به احتمال زیاد مشکلات پیش آمده برای همه عمر باقی می مانند .

بهترین راه این است که مشکلات حاصل از سکته را سریع توجه کنید و درمان کنید.

-اگر نشانه های از بین رفتند چه باید کرد

حتی اگر نشانه های از بین برود حتما باید خیلی سریع بررسی روی هشدارها و نشانه ها انجام شود . حمله ایسکمی گذرا نوعی از سکته است که به طور موقت جریان خون درقسمتی از مغز را مختل می کند . مثلا لخته ممکن است در قسمتی از مغز جلوی جریان خون در مغز را بگیرد اما خون هنوز در مغز جریان داشته باشد . حتی اگر مغز بحال اول برگشته باشد و خون جریان داشته باشد هنوز خطر سکته به شکل دیگر با توجه به نشانه های قبلی شما را تهدید می کند .

-چه باید کرد اگر فکر می کنید که سکته کرده اید

با اورژانس تماس بگیرید .اگر قادر به صحبت کردن نیستید ازفردی کمک بگیرید و هر چه سریع تر به اورژانس مراجعه کنید تا شانس بیشتری برای از بین بردن عواقبسکته داشته باشید .

-آسپرین و داوهای دیگر

آسپرین و داروهای دیگر مصرف نکنید . بهترین کار مراجعه سریع به اورژانس است . در 85 درصد مواقع سکته ها از نوع حمله ایسکمی هستند یعنی اینکه لخته خون در قسمتی از مغز ایجاد می شود و جلوی جریان خون را می گیرد.

اما 15 در صد از سکته ها به دلیل خونریزی در مغز است در این حالت آسپرین شرایط را بدتر می کند . بهتر است قبل از مصرف هر دارویی تشخیص داده شود چه نوع سکته ای اتفاق افتاده است .

-چه کارهایی در اورژانس انجام می شود

وقتی شما به اورژانس می رسید دکتر سریع تصمیم می گیرد رقیق کننده به شما تزریق کند . مانند TPA که خون را رقیق می کند.

در اورژانس ممکن است این سوال های را از شما بپرسند :

-از کی حالتان تغییر کرد؟

-خلاصه ای از تاریخچه پزشکی شما را سوال می کنند ؟

-آیا عوامل که خطر سکته را بیشتر می کند مانند سیگار یا دیابت دارید ؟آیا قبلا سکته کرده اید ؟

-آیا اختلالاتی مانند لخته شدن خون یا خونریزی دارید ؟

-آیا قبلا خونریزی مغزی داشته اید ؟آیا اخیرا جراحی یا آسیب بدنی داشته اید ؟

-چه داروهایی مصرف می کنید ؟

-آیا ماده ای در بدنتان دارید مانند گیره یا باتری یا فلز مربوط به جراحی در بدنتان دارید ؟ آیا شما به بیماری کاسترو فوبیا یا تنگنا هراسی مبتلا هستید ؟این پرسش ها برای انجام ام ار ای بی خطرمهم است .

توجه داشته باشید سکته کاملا اورژانسی است و وقتی اتفاق افتد هر دقیقه مهم است . بهتر است اولین نشانه ها را که دیدید تا یک ساعت خودتان را به اورژانس برسانید . اگر شک دارید که آیا سکته کرده اید یا خیر باید فورا با یک پزشک متخصص مشورت کنید .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها