رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 356449

کارشناس روس: راهکار ایران و اروپا،آمریکا را عصبانی کرد

ساعت 24-کارشناس مسائل ژئوپولتیک روس روز چهارشنبه در مصاحبه با اسپوتنیک اعلام کرد که راهکار جدید ایران و اروپا در معاملات نفتی مبنی بر استفاده از پول واحد کشورهای اروپایی به جای دلار، علت اصلی خشم و عصبانیت واشنگتن است.

style="text-align:justify">'الکساندر آزادگان' استاد دانشگاه و کارشناس مسائل ژئوپولتیک به اسپوتنیک گفت: راهکار جدید اروپا و ایران، آمریکا را عصبانی کرده است. این اقدام مقامات ایران، آمریکایی ها را بر آن داشته است که به نوعی به تهران اعلام جنگ کنند. آمریکایی ها این تصمیم را آسیبی جدی برای دلار می دانند.

وی با اشاره به سخنان اخیر 'مایک پمپئو' وزیر خارجه آمریکا گفت: هیچ کدام از سخنان پمپئو مرا شگفت زده نکرد. ما این تصویر امپریالیست شیطانی را پیش بینی کرده بودیم. آمریکا بدون اینکه متوجه شود که این گونه سیاست ها در جهان دیگر پاسخگو نیست، همچنان به این اقدامات ادامه می دهد.
این تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا کشورهای اروپایی، آمریکا را در تحریم ها علیه ایران همراهی می کنند، گفت: اکنون بحث، بحث حاکمیت است. از این پس کشورهای اروپایی و به ویژه آلمان ترجیح می دهند که سیاست های خود را در جهت حاکمیت ملی خود ادامه دهند. اکنون به خوبی مشاهده می کنید که آلمان نمی خواهد زیر بار سیاست های دیکته شده واشنگتن برود.
این کارشناس مسائل سیاسی معتقد است که تحریم های آمریکا فقط ایران را نشانه نخواهد رفت بلکه تحریم ها علیه اروپا، چین و روسیه نیز هستند.
اتحادیه اروپا قصد دارد یورو را در تعاملات تجاری‌اش با ایران و پرداخت پول نفت به این کشور به جای دلار آمریکا جایگزین کند.
به گزارش ایرنا، پس از آنکه دونالد ترامپ رییس ‌جمهوری آمریکا خروج این کشور از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد، طرف‌های اروپایی این توافق در تلاشند تا بدون حضور آمریکا به اجرای تعهدات‌شان در توافق و تجارت با ایران به رغم تصمیم واشنگتن برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران ادامه دهند.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته گذشته پس از برگزاری نشستی با حضور وزیران امور خارجه ایران و سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در بروکسل مقر اتحادیه اروپا، گفت که آنها توافق کرده‌اند تا پس از خروج آمریکا، راه‌حل‌های اجرایی و مستحکم برای ادامه اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بیابند.
وی همچنین گفت که به ویژه ایران و اتحادیه اروپا روابط اقتصادی خود را حفظ و آن را در زمینه‌های مختلف شامل تامین نفت و گاز اروپا افزایش خواهند داد.
انگلیس،فرانسه و آلمان نیز پس از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با انتشار بیانیه مشترک تاکید کردند که حتی بدون حضور آمریکا به اجرای برجام ادامه خواهند داد.
همچنین روسیه و چین ضمن ابراز تاسف نسبت به این تصمیم آمریکا، بر ادامه پایبندیشان به توافق هسته‌ای تاکید کرده‌اند.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها