رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 364616

نماینده مجلس:این نگاه درست نیست که عده ای بگویند رهبری با FATF و لایحه مبارزه با تروریسم مخالفند

ساعت24-روزنامه اعتماد با جلال میرزایی نماینده مجلس گفت وگو کرده است.

FATF.jpg
بخشی از مصاحبه را می خوانید:

رهبری گفتند مجلس در لوایح مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم به صورت مستقل قانون بگذارد. مجلس چه کاری در این زمینه باید انجام دهد؟

توصیه ایشان به معنای این نیست که تجربه سایر کشورها را در زمینه‌های مختلف نادیده بگیریم. این تجربه باید به گونه‌ای باشد که مغایرتی با منافع ملی نداشته باشد. دغدغه رهبری حفظ استقلال کشور است. با در نظر گرفتن ارزش‌ها و هنجارهای حاکم بر نظام جمهوری اسلامی ایران دست نمایندگان برای قانونگذاری در کشور باز است. رهنمودهای رهبری همواره راهگشا بوده است. در مورد FATF آقای علی لاریجانی در جلسه‌ای کامل در این مورد صحبت کرده بودند و دیدگاه رهبری که امروز نیز ایشان بیان کردند، در آن جلسه مطرح شد. عنوان این لایحه مبارزه با پولشویی و منابع مالی تروریسم است. سعی کارگروهی که در رابطه با این لایحه تشکیل شد، این بود که دغدغه‌های رهبری در این رابطه مدنظر قرار بگیرد طوری باشد که رضایت رهبری تامین شود. آقای لاریجانی قبلا این مسائل را توضیح دادند. نمایندگان هم در جریان بودند. اینکه عده‌ای امروز از این موضوع سوءاستفاده کنند و بگویند که دیدید رهبری با FATFمخالف است. این نگاه درست نیست و همه این مطالب را آقای لاریجانی به نمایندگان منتقل کرده بود. به هر حال ما باید لایحه عدم تامین مالی تروریسم را با توجه به حساسیت‌های بین‌المللی طوری پیگیری کنیم که متهم به حمایت از تروریسم نشویم و چهره جمهوری اسلامی در فضای بین‌المللی تخریب نشود.

با توجه به وضعیت لوایح چهارگانه، مجلس برای اجرایی شدن صحبت‌های رهبری در چه مواردی باید تجدیدنظر کند؟

کلیات لوایح تصویب شده است. آقای لاریجانی در جلسه با نمایندگان همه دغدغه‌های رهبری را مطرح کرده بودند. از ابتدا هم بنا بود که مجلس شروط و استقلالش را در تصویب آن حفظ کند. موارد لازم تا الان در نظر گرفته شده است. دغدغه‌های رهبری برای حفظ عزت و استقلال کشور دارد، باید مبنای استدلال در مجلس باشد. به گونه‌ای نباشد که برخی نمایندگان با برداشت نادرست از سخنان مقام معظم رهبری و بدون توجه به اصولی که مدنظر رهبری است، مطالبی را دستاویز قرار دهند تا با کلی‌گویی همه‌چیز را به هم بزنند. فرمایشات رهبری کمک می‌کند تا با وسواس بیشتری این لوایح را بررسی کنند و بر اساس معیارها شرایط را بسنجند و اگر لازم بود بازبینی کنند. آن‌طور که امنیت ملی و منافع مردم اقتضا می‌کند، باید عمل شود.

لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم در مجلس داستان‌هایی داشت و برخی نمایندگان برای جلوگیری از تصویب آبستراکسیون کردند و تومار آوردند. توصیه‌های رهبری در این نوع رفتارها چطور می‌تواند اعمال شود؟

سلوک و منش رهبری این است که نمایندگان آزادانه بحث کنند اما بر اساس معیارها که همان منافع ملی است، نمایندگان بحث کرده و تصمیم بگیرند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها