رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 368252

سازمان حمایت و خودپنداری به جای مردم

تلویزیون و یخچال گران باشد مصرف کننده نمی خرد

ساعت۲۴-نرخ تبدیل دلار به پول ایران درکمتر از 9 ماه دربازار ازاد حدود 2برابر شده است و اگر نرخ دلار دربازار ثانویه دراندازه هردلار برابر با 6500تومان باشد افزایش نرخ دربازار رسمی بیش از 60 درصد به نرخ اول پاییز 1396 است.

خبر۴
این وضعیت با توجه به ساختار بازار و تولید صنعتی درایران و روندها و فرایندهای سازگاری نرخ کالاها با نرخ دلار راه را برای افزایش هزینه تولید بازکرده است. در این شرایط و براساس گزارش های در دسترس نرخ جایگزینی مواد اولیه و کالاهای سرمایه ای برای ادامه تولید روندی فزاینده را تجربه می کند. صاحبان کارخانه های ایرانی درمواجهه با روند فزاینده رشد قیمت تمام شده تولید دوراه را پیش روی خود می بینند: یک راه این است که اجازه داشته باشند قیمت فروش خود را تعدیل کنند و راه دیگر این است شعله تولید را برای یک دوره تا آرام شدن بازار پایین بکشند. بدترین اتفاقی که این روزها می تواند رخ دهد و به نظر می رسد درحال اجراست خودپنداری یک نهاد نظارتی به جای مصرف کننده ایرانی است . مدیران این سازمان بارها و بارها دیده وشنیده اند که بازار و تمایل مصرف کنندگان دربرابرتحولات قیمتی بسیار نیرومندتر و واقعی تر و بارانت و فساد کمتری نسبت به دخالت آنها عمل می کنند اما حاضرنیستند این واقعیت را بپذیرند. .ا این امر معلوم هرگز دیده نمی شود و مدیران یک نها نظارتی بارها و بارها همان تجربه شکست خورده قبلی را تنها به این دلیل که می خواهند این سازمان پابرجا باشد را تکرارمی کنند.
سید داوود موسوی معاونت نظارت بر کالاهای مصرفی سازمان حمایت از مصرف کنندگان با همین دیدگاه است که می گوید "مصرف کننده از سازمان حمایت و دستگاه های نظارتی انتظار دارد که اگر افزایش قیمت غیر متعارفی در بازار اتفاق می افتد، ورود کند و این سازمان نیز بر اساس اسنادی که از واحدهای تولیدی دریافت می شود و بررسی که انجام می شود گزارش خود را تهیه می کند و به مراجع ذی صلاح می دهد و اگر قرار باشد تغییر قیمتی رخ دهد، بر اساس همان فرآیند است.یکسری از پارامترهای موثر را در قیمت تمام شده مثل بنگاه ها و واحدهای اقتصادی قائل هستیم ولی متاسفانه در شرایط کنونی با توجه به نوسانات نرخ ارز و مشکلاتی که بعضا پیش آمده بود، بعضی از واحدهای تولیدی در زمینه لوازم خانگی علیرغم اینکه انتظار می رفت بر اساس همان اثر افزایش عوامل قیمت تمام شده اقدام کنند، نسبت به افزایش قیمت اقدام کردند" .این مقام مسئول و مدیر دولتی یادش نمی آید مصرف کنند یخچال و تلویزیون نیز محاسبه گر است و اگر ببیند این کالاها به اندازه ای افزایش قیمت دارند که از توانایی اوبرای خرید بیشتر است از خرید امتناع می کند. از سوی دیگر تولیدکنندگان نیز برای تولید هزینه دارند و باید این هزینه های انجام شده را در زمان موعود پرداخت کنند و آن قدرمی دانند که قیمت ها اگر از اندازه عادی و توان خرید جامعه بیشتر باشد کالایشان درانبار می ماند. این گونه شده است که یک مدیر به تناقض می افتد و درحالی که می بیند قیمت تمام شده تولید افزایش یافته ست و با اینکه اطلاع دارد فروشنده و خریدار یخچال و تلویزیون دارای قدرت درک بازار هستند اما می خواهد خواسته سیاسی دولت را جایگزین فهم وشعور دیگران کند .
موسوی از یک طرف می گوید : "صرفا فقط بحث قیمت مطرح نیست و مشکلات متعددی برای واحدهای تولیدی وجود دارد از جمله تامین ارز، ترخیص کالا و چالش هایی که در بحث تولید است، در بررسی های ما این چالش ها احصا می شود و به دستگاه های ذیربط منعکس می شود و مورد پیگیری قرار می گیرد تا مشکلات حل شود." همین مدیر دولتی اما از سوی دیگر خبرمی دهد. : "جلساتی با کل واحدها گذاشته شد و نهایتا قرار شد بر اساس محاسبات کارشناسی و گزارش هایی که ارائه می شود اگر بحث افزایش قیمتی مطرح باشد، اتفاق بیافتد و سازمان حمایت در این زمینه تاکنون مجوزی را صادر نکرده است. " این تناقض یعنی اینکه تولیدکنندگان و عرضه کنندگان یخچال و تلویزیون سردرگم و آشفته بمانند تا چندکارشناس محترم به نتیجه ای برسند که از جنس سیاست است تا جنس اقتصاد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها