رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 37492

مدیر عامل بیمه آسیا شرح داد :

ده عامل موثر در ورشکستگی شرکت های بیمه

ساعت 24-زیان پی در پی شرکت و کاهش نقدینگی علی رغم دارایی فیزیکی بالا ، حبس شدید سرمایه، عدم وجود ابزارهای مناسب مدیریت ، عدم اعتبار سنجی دقیق در انتخاب مشتریان ، مدیریت ریسک نادرست ، رقابتی نبودن ساختار بازار ، رکود اقتصادی، نداشتن قدرت کافی برای پرداخت دیون مادی، زیان انباشته بیش از ۵۰ درصد و عدم نظارت مناسب از سوی نهاد ناظر از مهمترین دلایل ورشکستگی شرکت های بیمه محسوب می شود.

ابراهیم کاردگر ، مدیر عامل بیمه آسیا ، طی مقاله ای تحت عنوان "ورشکستگی و مشتری مداری در شرکت های بیمه " که طی کارگاهی در بیست و یکمین همایش توسعه و بیمه ارایه گردید در تشریح ورشکستگی شرکت های بیمه به دلایل درون سازمانی اشاره کرد و افزود: ایجاد و توسعه بیش از اندازه اعتبار ، سرمایه ناکافی ، خیانت و تقلب ، استعفا مدیران ارشد در زمان بحران و ناکارآمدی مدیریتی از مهمترین دلایل درون سازمانی ورشکستگی یک شرکت بیمه محسوب می شود.

وی در ادامه به دلایل برون سازمانی موثر در ورشکستگی شرکت های بیمه اشاره کرد و افزود:تمام ارکان جامعه متاثر از سیستم اقتصادی هستند و بدون شک ناملایمات اقتصادی ، بنگاههای کوچک و بزرگ را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گفته وی بازار رقابتی سبب می شود ، شرکت هایی که توانایی رقابت با شرایط موجود را ندارند خودبخود از گردونه خارج شوند زیرا نمی توانند خود را با خواسته های روبه تغییر مشتریان تطبیق دهند .

مدیر عامل بیمه آسیا در ادامه به علل ورشکستگی شرکت های بیمه اشاره کرد و اظهار داشت :اگر شرکت های نتوانند تعهدات مشتریان خود را برآورده کنند همچنین زیان پی در پی شرکت و کاهش نقدینگی علی رغم دارایی فیزیکی بالا از علایم ورشکستگی محسوب می شود .

کاردگر حبس شدید سرمایه و عدم وجود ابزارهای مناسب مدیریت مانند افراد حرفه ای را از دیگر علایم ورشکستگی یک شرکت بیمه ای برشمرد.

وی همچنین از نداشتن قدرت کافی برای پرداخت دیون مادی در مرحله ای که شرکت رو به نابودی رفته است و نمی تواند از ورشکستگی کامل خود اجتناب کند را از دیگر علایم ورشکستگی دانست.

مشتریان هم در ورشکستگی شرکت های بیمه موثرند

مدیر عامل بیمه آسیا در ادامه با اشاره به نقش مشتریان در ورشکستگی شرکت ها افزود: به عنوان مثال ارایه اطلاعات اشتباه به مشتریان سبب تصمیم گیری های اشتباه از سوی شرکت ها می شود .

وی عدم اعتبار سنجی دقیق در انتخاب مشتریان را از عوامل موثر در ورشکستگی شرکت های بیمه دانست و اظهارداشت: کاهش اعتماد عمومی و از بین رفتن سرمایه های اجتماعی ، رقابتی نبودن ساختار بازار ، مدیریت ریسک نادرست از سوی شرکت های بیمه نوپا را از دیگر عوامل موثر در ورشکستگی شرکت ها خواند.

وی در ادامه خاطر نشان ساخت: اگر زیان انباشته شرکتی بیش از ۵۰ درصد باشد شرکت ورشکسته محسوب می شود.

راهکارهای پیشنهادی برای جلوگیری از ورشکستگی

مدیرعامل بیمه آسیا با اشاره به راهکارهای جلوگیری از ورشکستگی شرکت ها تصریح کرد: ارزیابی ریسک ، تعیین نرخ واقعی حق بیمه ، جلوگیری از دخالت های سیاسی در امور اقتصادی و استفاده از مدیران فنی در جلوگیری از ورشکستگی شرکت ها موثر است.

نقش بیمه مرکزی در پیشگیری از ورشکستگی شرکت های بیمه

به گفته کاردگر بیمه مرکزی باید سال ها قبل از ورشکستگی شرکت های بیمه قادر باشد ، ورشکستگی انها را پیش بینی کند تا حقوق بیمه گذاران ضایع نگردد.

وی با تاکید براینکه ریسک ورشکستگی شرکت های بیمه از آن سهامداران است ، افزود: قرار نیست با ورشکستگی شرکت های بیمه حقوق مردم از بین برود بنابراین باید قبل از تهی شدن شرکت،حقوق بیمه گذاران پرداخت شود .

به گفته وی پیش بینی ورشکستگی شرکت ها با ابزارهای نظارتی بیمه مرکزی میسر خواهد بود و در صورتیکه نظارت موثر از سوی نهاد ناظر صورت گیرد از ورشکستگی جلوگیری خواهد شد و حقوق سهامداران و ذینفعان زایل نمی گردد.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها