رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 434353

در چه شرایطی کودکان احساس امنیت ، توجه و آرامش می کنند

آنچه بچه ها واقعا از پدر و مادر می خواهند

ساعت 24-به عنوان یک پدر یا مادر ، درست رفتارکردن کار سختی است ، اما اگربدانید در طول روز مشخصا چه  تصمیاتی می خواهید بگیرید نیز گیج کننده است . فهرستی از مواردی که به نظر می رسد به فرزندمان کمک می کند تهیه می  کنیم  و امیدواریم برای کودک مفید باشد مانند : بردن آنها به کلاس ها و برنامه های مخصوص و روش های مناسب ، ما در مورد تمام جزییات مربوط به کودک مثل میان وعده مناسب برای کودک نوپا گرفته تا انتخاب  بهترین مدرسه برای نوجوان با دقت تصمیم گیری می کنیم

نیاز کودک

اما کودکان علاوه بر آنچه که گفته شد به طور اساسی و عاطفی نیازهایی دارند که ساده تر از چیزی است که ما فکر می کنیم .

مهمترین راه کمک به کودکان ایجاد احساس امنیت در آنهاست .اینکه ما آنها را درک کنیم و برای آنها آرامش ایجاد کنیم نیز بسیار مهم اند. اما چه چیزهایی این احساس را بوجود می آورند؟

آیا ایجاد احساس آرامش در کودکان به این معناست که ما 24 ساعته با آنها باشیم؟ یا اینکه آنها را تشویق کنیم ارتباطات بی خطری نیز داشته باشند ؟ آیا ایجاد احساس آرامش به این معناست کودکان از کارهای پر چالش اجتناب کنند یا اینکه به آنها ابزارهای لازم برای مدیریت هیجانات را بیاموزیم ؟ آیا احساس دیده شدن ودرک شدن به این معناست که با تشویق و جایزه دادن تصورات شخصی آنها را تقویت کنیم ؟ یا اینکه به خواسته های آنها توجه می کنیم ؟ پاسخ به نیازهای کودکان بدون چالش ونیز آسان نیست اما ملموس است و می توانیم برای برآورده کردن نیازهای کودک تلاش کنیم . ما می توانیم با پیروی از اصول خاصی هر چالشی که والدین با آن روبرو می شوند را به عنوان راهکار و راهنما به کار بگیریم.

کودکان را درک کنید

مطمین شویدکودکان احساس می کنند مورد توجه هستند و دیده می شوند، به این معنا که باید سعی کنیم کودکان را واقعا جدا از تصورات خویش بشناسیم . در اینجا به چند مورد اشاره شده که می توانید مورد توجه قرار دهید :

گوش دهید : اولین و ساده ترین قدم این است که مطمین شوید زمانی را برای گوش کردن به حرف های کودک صرف می کنید گوش کردن به حرف های کودک کمک می کند آنها بفهمند واقعا چه کسی هستند و چه چیزی برآنها می گذرد کودکان همیشه منطقی نیستند و احساسات آنها همیشه برای ما قابل درک نیست اما تمایل ما برای نشستن و گوش کردن به حرف ها و امور کودکان ضروری است ،کودکان نیاز به توجه و پاسخ احتمالی دارند ، پاسخ هایی مانند “من می فهمم این برای شما سخت است “یا “من برای شما متاسفم این مورد غم انگیز است " اینگونه راهی برای احساس درک شدن برای کودکان فراهم می کند . ما باید محیطی امن برای گفتگو با کودک فراهم کنیم و در باره احساسات و تجربیات آنها صحبت کنیم و جبهه گیری نکنیم .

برچسب نزنید: ازروزی که کودک متولد می شود برچسب ها را می چسبانیم ، کودک ایراد گیر، کودک ریاست طلب، بچه خجالتی ، یا نوجوان بی منطق .این برچسپ ها احساس کودک و حس هویت کودک را بیشتر از عملکرد آنها شکل می دهند . باید توجه کنید مهم است که از تعاریف و برچسب هایی که فقط بازتابی از خودمان است یا می خواهیم فرزندمان آنگونه باشد اجتناب کنیم .

اغلب پیش بینی های ما از کودک مثبت نیست و حتی ممکن است به طور ناآگاهانه از آنها شکایت کنیم و یا مخالفت کنیم و بخواهیم آنها را در یک چشم انداز مثبتی ببینیم و سهوا به آنها برچسب هایی مانند هوشمند یا زیبا بدهیم . این برچسب های ظاهرا مثبت نیز می توانند مخرب باشند و کودکان فکر می کنند فقط اگر آنها به انتظارات ما عمل کنند ارزشمند هستند بهتر است سعی کنید از تعاریف اجتناب کنید و به جای آن بفهمید آنها چگونه اند و چطور رشد می کنند و از آنچه به نفع آنهاست و مشوق آنهاست حمایت کنید .

تجربیات خود را از کودک جدا کنید : برای اینکه به خوبی کودک را بفهمیم باید سعی کنیم به گذشته خود نگاهی کنیم .خانواده چگونه با ما رفتارمی کرد ؟ چقدر ما را درک می کردند؟ کدام الگوها را می توانیم به کار بگیریم و تکرار کنیم ؟ کدام روش ها را باید کاملا تغییر دهیم ؟ مثلا اگر به ما به چشم سربار و نیازمند نگاه می کردند نگاه ما هم همانگونه است ؟ و خواسته های آنها را عملی می کنیم ؟ یا برای کودک نگران هستیم و بیش ازحد سعی می کنیم راحتی آنها را فراهم کنیم ؟

دلشاد کردن

در آغوش گرفتن و مهربانی فوق العاده با ارزش است . نتایج مطالعات جدید نشان می دهد شاد کردن کودکان مهمترین کاری است که می توانیم برای آنها انجام دهیم همه ما باید وقت بگذاریم تا بچه هایمان ما را بخندانند و از شیطنت های آنها لذت ببریم و و قدر این لحظات را بدانیم و با شاد بودن ما آنها نیز احساس شادی می کنند .

احساس امنیت در کودک

آگر تمام وقت کار می کنیم و یا در خانه هستیم ، هدف ما باید فراهم آوردن امنیت برای کودک باشد برای این کار ما باید توجه ، مهر و محبت و مراقبت داشته باشیم باید ثبات در کارها و قابل اعتماد و سازگار با کودک باشیم با این حال این به این معنی نیست که کارهای اضافی برای کودک انجام دهید .

کمک به کودکان آرامش بخش است

باید تجارب ناخوشایند مربوط به زندگی خود را حل کنیم که احتمالا توسط فرزند ما بوجود می آید .برای اینکه بچه ها احساس آرامش کنند باید زمانی که آنها مضطرب و ناراحت هستند خود را با آنها وفق دهیم و راهی برای پشتیبانی و راحتی آنها ارایه دهیم . وقتی کودک ناراحت است باید با آنها غمخواری کنیم و با محبت رفتار کنیم نباید بر اساس تجارب قبلی خود عمل کنیم باید توجه داشته باشید هر فرد ویژگی ها و تجربیات خاص وواکنش های خاص خود را دارد باید تلاش کنیم امنیت درونی بیشتری به وجود آوریم تا بتوانیم کاری کنیم که کودک ما را به خود جذب کنند .

باید به کودکان کمک کنیم در مقابل مشکلات و احساسات ناراحت کننده توانمند شوند تا بتوانند با ابزارهایی برای مقابله با چالش های فراوان زندگی با قدرت عمل کنند .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها