رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 537351

کره‌جنوبی و ژاپن مقصد اولین سفر بین‌المللی وزرای دفاع و خارجه امریکا

ماموریت آسیایی بلینکن و آستین/کره‌شمالی، چین و هزینه‎های دفاعی مهم‌ترین محورهای موردبحث در این سفر خواهد بود

ساعت 24-وزرای امور خارجه و دفاع ایالات متحده تصمیم دارند در اولین سفر بین‌المللی عازم کره‌جنوبی و ژاپن شوند تا نشان دهند دولت جدید امریکا برخلاف دولت پیشین که سیاستی یکجانبه‌گرایانه را در پیش گرفته بود و در تصمیم‌گیری‌ها نقش متحدان منطقه‌ای این کشور را نادیده می‌گرفت، قصد دارد با همراهی و همکاری کامل متحدانش در مسیر کنترل قدرت چین به عنوان یک «تهدید» و یک اولویت برای سیاست خارجی امریکا گام بردارد.

خبر
سی‌ان‌ان روز پنجشنبه به نقل از سه مقام آگاه دولتی گزارش داد که این سفرها از روز پانزدهم تا هفدهم مارس صورت خواهد گرفت و این اولین سفر مقام‌های ارشد دفاعی و دیپلماتیک ایالات متحده به یک کشور دیگر از زمان آغاز به کار دولت جدید خواهد بود. به نوشته این شبکه خبری، به‌رغم برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی وزارت امور خارجه و وزارت دفاع نگرانی‌های زیادی پیرامون مساله شیوع بیماری کووید19 وجود دارد و هنوز این احتمال وجود دارد که در صورت بالا بودن ریسک سفر برای بلینکن و آستین این دیدارهای برنامه‌ریزی‌شده لغو شده یا به صورت مجازی برگزار شود. شیوع این بیماری به صورت جدی سیاست «اول دیپلماسی» دولت بایدن را تحت‌تاثیر قرار داده و مقامات ارشد دفاعی و سیاسی دولت هر چند گفت‌وگوهای متعدد مجازی و تلفنی با همتایان خود داشته‌اند اما تاکنون موفق به برگزاری دیداری رو در رو نشده‌اند.
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در نشست خبری روز پنجشنبه اعلام کرد در حال حاضر قادر به تایید برنامه‌های هیچ سفری نیست و پنتاگون نیز از اظهارنظر رسمی پیرامون این سفر خودداری کرد، اما یک مقام ارشد وزارت خارجه و یک دیپلمات منطقه‌ای به سی‌ان‌ان گفته تصمیم‌گیری درخصوص این سفر نهایی شده و به‌زودی اعلام خواهد شد. خبرگزاری ژاپنی ان‌اچ‌کی نیز به نقل از منابع دیپلماتیک در ژاپن و امریکا نوشته است که برنامه‌ریزی‌ها برای دیدار «2 در برابر 2» در کره و ژاپن نهایی است و پس از این دو کشور نیز هر کدام از مقامات امریکایی احتمال دارد سفرهایی دیگر را در دستور کار قرار دهند. به نوشته ان‌اچ‌کی، ممکن است پس از کره و ژاپن لوید آستین عازم هند شود و تونی بلینکن نیز به اروپا سفر کند تا دیدارهایی با وزرای خارجه کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی ناتو داشته باشد.
جالب توجه آنکه جمهوری‌خواهان نیز از مطرح شدن چالش‌های منطقه شرق آسیا به عنوان یک اولویت سیاست خارجی برای دولت دموکرات‌ها استقبال کرده‌اند. بیل هاگرتلی، سناتور محافظه‌کار ایالت تنسی روز گذشته در توییتی نوشت: «به عنوان سفیر پیشین ایالات متحده در ژاپن، من کاملا چالش‌ها و واقعیت‌های منطقه ایندو-پاسیفیک را درک می‌کنم و متوجهم که باید روابطی دیپلماتیک و قوی با متحدان خود در این منطقه داشته باشیم. به همین دلیل بسیار خوشحالم که وزیر بلینکن و وزیر آستین، سفرهای بین‌المللی خود را با سفر به کره‌جنوبی و ژاپن آغاز می‌کنند.»
از چین تا کره‌شمالی؛ سفری برای مقابله با تهدیدها
انتظار می‌رود در سفر لوید آستین و آنتونی بلینکن به سئول و توکیو، همانند گفت‌وگوهای تلفنی که میان آنها و همتایان ژاپنی و کره‌ای صورت گرفت، درخصوص موضوعاتی نظیر مقابله با تهدید چین، خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی و تقویت روابط دوجانبه تبادل‌نظر شود.
کایلی آتوود، تحلیلگر سیاست خارجی نوشته است که چین مهم‌ترین محور این گفت‌وگوها خواهد بود. به نوشته او، دولت بایدن در طول هفته گذشته ضمن تاکید بر ضرورت مقابله با سیاست خارجی تهاجمی چین، اقدامات اخیر پکن در حوزه دریای چین شرقی را «خطرناک» توصیف کرد و آنتونی بلینکن نیز گفت که روابط امریکا و چین «بزرگ‌ترین آزمون ژئوپلیتیک قرن بیست و یکم» است.
وزیر امور خارجه امریکا چندی قبل در سخنرانی مطرحی که پیرامون سیاست‌های دولت بایدن در حوزه امنیت ملی داشت درخصوص این موضوع داشت تصریح کرد که «چین تنها کشوری است که قدرت اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و علمی کافی به منظور به چالش کشیدن سیستم پایدار و باز بین‌المللی را داراست و می‌تواند تمام قوانین، ارزش‌ها و روابطی را که باعث می‌شود جهان همان‌طور که می‌خواهیم کار کند، به چالش بکشد.» اکنون ایالات متحده در نظر دارد با همکاری ژاپن و کره‌جنوبی به عنوان دو قدرت اقتصادی برتر در آسیا شرایط را به منظور مقابله مشترک با تهدید چین فراهم کند.
موضوع کره‌شمالی نیز که اخیرا آزمایش‌های جدیدی را به منظور اثبات توانایی‌های نظامی خود آغاز کرده از دیگر موضوعات مورد بحث خواهد بود. کره‌شمالی و ایالات متحده با نقش‌آفرینی فعال کره‌جنوبی در دوره ترامپ گفت‌وگوهایی مستقیم را آغاز کرده بودند که درنهایت به امضای توافقی دو صفحه‌ای میان ترامپ و کیم جونگ اون منتهی شد اما عدم اجرای مفاد توافق از سوی هر دو کشور سبب گشت که مسیر دیپلماسی میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ بار دیگر به بن‌بست برسد. ژاپن و کره‌جنوبی آزمایش‌های نظامی کره‌شمالی را تهدیدی جدی برای خود تلقی می‌کنند و معتقدند این آزمایش‌ها هر چه سریع‌تر پایان یابد.

هزینه‌های دفاعی؛ چالشی که ادامه دارد
موضوع دیگری که مقام‌های آسیایی معتقدند طی این سفر به‌ طور ویژه به آن پرداخته شد، هزینه‌های دفاعی و سهم هر یک از کشورها در پرداخت این هزینه‌هاست. به گزارش تایمز کره، جئونگ اون- بو فرستاده ویژه کره در امور امریکا روز گذشته وارد خاک ایالات متحده شد و وعده داد که دو کشور به زودی گفت‌وگوهایی جدی پیرامون هزینه‌های دفاعی خواهند داشت. جئونگ اون- بو تاکید کرد: «مسائل حل نشده زیادی در روابط دو کشور باقی مانده و ما حل و فصل این مسائل را به گفت‌وگوهای جدی‌تر و رو در رو موکول کرده‌ایم. او همچنین دیداری با دونا ولتون، مشاور ارشد دفتر امور سیاسی - نظامی ایالات متحده داشت.
کره‌جنوبی و امریکا تلاش دارند تا در گفت‌وگوها، به توافقی پیرامون تقسیم هزینه‌های حضور 28500 سرباز امریکایی در خاک کره دست پیدا کنند. مذاکرات دو کشور پیرامون این موضوع از زمانی که ترامپ پیشنهاد کره مبنی بر افزایش 13درصدی سهم سئول در پرداخت هزینه‌ها را رد کرد و خواستار پرداخت حداقل 5 میلیارد دلار در سال گشت، عملا متوقف شده بود و اکنون به نظر می‌رسد با سفر بلینکن و آستین بار دیگر این گفت‌وگوها جریان پیدا کند. در حال حاضر کره‌جنوبی سالانه در حدود 920 میلیون دلار از هزینه‌های استقرار نظامیان امریکایی را تامین می‌کند اما دولت امریکا معتقد است سهم پرداختی کره‌جنوبی باید به ‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش پیدا کند.
یک منبع آگاه در این باره به خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی گفته است که در حال حاضر سئول و واشنگتن تا دستیابی به توافق فاصله چندانی ندارند و به احتمال بسیار با گفت‌وگوهایی که در سفر مقامات ارشد ایالات متحده به کره صورت می‌گیرد، این توافق حاصل شود. با این وجود به نوشته رویترز، هنوز وزارت خارجه امریکا حاضر نیست اظهارنظری پیرامون این موضوع خاص داشته باشد و اظهارنظر را به آینده موکول کرده است.
همچنین کره‌جنوبی در هفته‌های اخیر گفت‌وگوهایی را پیرامون آزادسازی منابع مالی مسدود شده ایران در این کشور با امریکا آغاز کرده بود که ممکن است این موضوع نیز در حاشیه گفت‌وگوهای بلینکن و همتای کره‌ای مطرح شود.

چین: قاطعانه مانع استقلال تایوان می‌شویم

دولت چین ضمن اعلام مخالفت قاطعانه با هرگونه فعالیت جدایی‌طلبانه در تایوان، گفت که به ‌دنبال ارتقای صلح و بهبود روابط در سراسر تنگه تایوان و اتحاد چین است. «لی که‌چیانگ» نخست‌وزیر چین روز جمعه گفت که با قاطعیت مانع استقلال تایوان و جدایی آن از سرزمین «چین واحد» می‌شوند. لی طی سخنرانی در آغاز جلسه سالیانه پارلمان چین گفت همزمان با اینکه از هرگونه فعالیت جدایی‌طلبانه با هدف استقلال تایوان مقابله خواهد شد، به ارتقای روابط مسالمت‌آمیز در تنگه تایوان و اتحاد سرزمین‌های چین متعهد هستند. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، او با تاکید بر اصل «چین واحد» که تایوان را نیز بخشی از سرزمین این کشور می‌داند، توضیح داد: «ما در برابر فعالیت‌ها برای جدایی و استقلال تایوان، بسیار هوشیار خواهیم بود و قاطعانه با آن مقابله می‌کنیم». نخست‌وزیر چین همچنین افزود: «ما تبادل‌نظرها، همکاری‌ها و رشد یکپارچه در تنگه تایوان را ارتقا می‌دهیم. با هم می‌توانیم آینده‌ای روشن برای اتحاد سرزمین بزرگمان شکل دهیم.» براساس این گزارش، شورای امور مرکزی تایوان نیز در واکنش به این اظهارات پکن گفت، برای حل تدریجی اختلاف‌نظرها از طریق گفت‌وگو، دولت چین باید تعاملات دوستانه‌ای را با این کشور آغاز کند. به نوشته رویترز، این شورا با تاکید بر اینکه تایوان به دفاع از حاکمیت، آزادی و دموکراسی خود ادامه می‌دهد، گفت: «تبادلات سالم و منظم بهتر از اعمال فشار بر تایوان است.» در تنش میان چین و تایوان، ایالات متحده از موضع تایوان حمایت می‌کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها