رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 114531

عفونت کرم قلابدار

img alt="عفونت کرم قلابدار" src="http://vista.ir/include/articles/images/1700427e4486e318ad10095a9f9ac80e.jpg" />

● كرم قلاب دار چیست؟
كرم قلابدار نوعی انگل روده ای در انسان ها است كه معمولا موجب اسهال خفیف و شكم درد می شود . عفونت شدید و جدی كرم قلابدار می تواند موجب بیماریها و مشكلات جدی برای نوزادان ، بچه ها ، زنان باردار و افرادی كه دچار سوءتغذیه هستند ، شود.
عفونت كرم قلابدار اكثراٌ در آب و هوای استوایی و گرمسیری رخ می دهد و حدود ۱ بیلیون نفر یعنی۵/۱ جمعیت جهان به این نوع عفونت دچار می شوند.
● كرم قلابدار معمولا در كجاها یافت می شود ؟
یكی از انواع معمول آن ( آن سی سلوستاما دوئاهونال) در جنوب اروپا ، شمال افریقا ، آسیای شمالی و قسمتی از آمریكای جنوبی دیده می شود ، نوع دوم آن ( نكیتورام اریكنوس ) در قرن اخیر در شمال شرقی آمریكا پراكنده شده اند .
● چگونه دچار كرم قلابدار می شویم ؟
شما می توانید با تماس مستقیم با خاك آلوده مخصوصا پابرهنه راه رفتن یا بلعیدن اتفاقی خاك آلوده دچار این عفونت شوید.
كرمهای قلابدار چرخه زندگی پیچیده ای دارند كه این چرخه در روده كوچك، آغاز و پایان می یابد . تخم های كرم قلابدار به خاك نمدار و گرم و سایه احتیاج دارند تا به كرم تبدیل شوند.
این كرمها اغلب از طریق پاهای برهنه به داخل پوست نفوذ می كنند به داخل ریه ها راه می یابند از طریق دهان و بلع به دستگاه تنفسی و نهایتا خود را به روده كوچك می رسانند . این جریانات حدود یك هفته طول می كشد . در روده كوچك كرم ها بزرگ شده و به كرم نیم اینچی تبدیل می شوند و خود را به دیواره روده می چسبانند و خون می مكند . كرم های بزرگ ۱۰۰ تخم تولید می كنند . این تخم ها در مدفوع ( دستشویی) دفع می شوند. اگر تخم ،خاك آلوده و شرایط لازم و كافی داشته باشد از تخم در آمده پوست اندازی می كند و بعد از ۵ الی ۱۰ روز به كرم عفونی تبدیل می شود.
● چه كسانی بیشتر در معرض این نوع كرم قرار دارند ؟
در مناطقی كه كرم قلابدار شایع است افرادی که با خاك حاوی مدفوع انسانی و حیوانی تماس مستقیم داشته باشند بیشتر احتمال دارد به این نوع مرض مبتلا شوند. بچه ها چون با چیزهای آلوده و پابرهنه بازی می كنند بیشتر در معرض این نوع عفونت قرار دارند . از انجا كه كرمها برای بزرگ شدن به خاك احتیاج دارند این عفونت از طریق شخصی به شخصی منتقل نمی شود . ارتباط بچه ها در موسسات و مهدكودكها احتمال این عفونت را شدت نمی دهد.
● علائم كرم قلابدار چیست؟
خارش و تحریك پوست در جاهایی از بدن كه با خاك و شن تماس پیدا می كند معمولا اولین نشانه این عفونت و آلودگی است . وقتی كرم حشره به داخل پوست نفوذ كند این علایم بروز می كند.
ممكن است عفونت ساده و خفیف باشد و هیچ علایمی نداشته باشد اما عفونت شدید می تواند موجب كم خونی ، درد شكم ، كم اشتهایی و كاهش وزن شود . عفونت شدید و مزمن جلوی رشد فكری و بلوغ را می گیرد.
● آیا عفونت كرم قلابدار می تواند موجب مشكلات جدی شود ؟
بله . مهم ترین خطری كه كرم قلابدار موجب می شود افزایش كم خونی و كمبود پروتیین است كه نتیجه كم شدن خون می باشد .وقتی بچه ها مرتبا با كرمهای مختلف آلوده می شوند كمبود آهن و پروتیین می تواند جلوی رشد و بلوغ فكری آن ها را بتعویق بیاندازد.
عفونت این نوع كرم گاهی موجب خستگی ، تنگی نفس و بزرگ شدن قلب و تپش های نامرتب می شود.
گاهی بخصوص در بین نوزادان این نوع كرم، مهلك و كشنده است .
● اگر فكر كردم به عفونت كرم قلابدار مبتلا هستم چكار باید بكنم ؟
به پزشك خود مراجعه كنید . این نوع عفونت و آلودگی با مشاهده تخم كرم قلابدار از طریق آزمایش و نمونه گرفتن از مدفوع تشخیص داده می شود.
● معالجه و درمان كرم قلابدار چیست ؟
در برخی كشورها كه ابتلا به كرم قلابدار شایع و معمول است عفونت های خفیف درمان نمی شوند. در آمریكا عفونت كرم قلابدار بطور كلی در طی ۱-۳ روز پس از تجویز دارو درمان می شوند . به نظر می اید این داروها خیلی موثرند و اثرات جانبی ندارند.برای بچه های زیر ۲ سال معالجه و درمان باید توسط پزشك متخصص كودكان تشخیص داده شود.
آزمایش مدفوع دیگری ۱ الی ۲ هفته بعد از معالجه و درمان انجام میشود اگر عفونت همچنان موجود باشد درمان دوباره تكرار می شود . اگر فرد دچار كم خونی باشد مكمل های آهن تجویز می شود .
پزشک داروهای خوردنی مثل albendazole، mebendazole،pyrantel pamoate تجویز می کند به دلیل اثرات دارو بر جنین این داروها برای زنان باردار تجویز نمی شوند و به افراد کم خون مکمل آهن توصیه می شود.
● چگونه می توان از این نوع كرم جلوگیری كرد ؟
در مناطقی كه كرم قلابدار شایع است و امكان دارد مدفوع انسان وحیوان در خاك و شنش موجود باشد نباید پای برهنه راه رفت و بدون دستكش به خاك دست زد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها