رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 120344

قراقات، داروی عفونت کلیه

قراقات، داروی عفونت کلیه

حتماً با خواندن این تیتر این سوال برای شما شكل گرفته كه اصلاً قراقات چیست؟ جزو خوراكی‌هاست یا اینكه در دسته داروها جای می‌گیرد. قبل از اینكه درباره این میوه كه در خانواده توت‌ها جای می‌گیرد صحبت كنیم، كمی‌ درباره عفونت‌های كلیوی می‌گوییم.
به طور كلی، كلیه زمانی دچار عفونت می‌شود كه بدن به طور مكرر دچار عفونت مجاری ادراری شده باشد. به این ترتیب كه ابتدا عفونت در مجاری ادراری، مثانه، حالب‌ها و سپس در كلیه‌ها شكل می‌گیرد اما وقتی به كلیه‌ها می‌رسد قضیه خیلی پیچیده‌تر می‌شود. همیشه این مثال را به خاطر بسپارید كه عفونت در مثانه مانند افتادن لكه خونی روی سرامیك است، در حالی كه عفونت در كلیه مانند افتادن لكه خون روی فرش می‌ماند. یعنی اینكه لكه خون را به راحتی می‌توان از روی سرامیك پاك كرد اما از روی فرش به سختی. این قضیه در بدن ما نیز به این شكل است كه عفونت مثانه را به راحتی می‌توان برطرف كرد اما در كلیه‌ها به سختی بهبود حاصل می‌شود.
به طور كلی در هنگام بروز عفونت در كلیه‌ها، كلیه‌ها بزرگ، متورم و دردناك می‌شوند، مریض به شدت تب و لرز می‌گیرد به طوری كه گاهی تخت او نیز می‌لرزد. سوزش و تكرر ادرار پیدا می‌كند و در ناحیه پهلو در پشت و دو طرف ستون فقرات درد شدیدی احساس می‌كند. نكته مهمی‌كه باید از عفونت در كلیه‌ها بدانید آن است كه این عفونت با تمامی ‌تمهیداتی كه در نظر گرفته می‌شود، رفع می‌شود اما احتمال زیادی وجود دارد كه دوباره عود كند. حتماً می‌پرسید چرا؟ باید بگوییم كه این موضوع به ساختمان خاص كلیه باز می‌گردد و اینكه میكروب‌ها دوست ندارند آنجا را ترك كنند. بنابراین باید از بروز اولین عفونت كلیه به شدت پیشگیری كرد.
اما چه كسانی بیشتر در معرض عفونت كلیه هستند؟ اولین كسانی كه احتمال دارد به این عفونت دچار شوند كسانی هستند كه سنگ كلیه دارند و ممكن است بر اثر وجود سنگ، مجاری ادراری‌شان تنگ‌تر از حد معمول بشود. دوم دیابتی‌ها هستند كه به دلیل قند بالا و از بین رفتن تدریجی رشته‌های عصبی‌شان و باقی ماندن همیشگی ‌ ادرار در مثانه، امكان بروز عفونت در آنها بالاست. علاوه بر این افراد، كسانی كه به سرطان كلیه دچارند و آنهایی كه به دلیل شرایط ویژه‌ای كه دارند از سوند به مدت طولانی استفاده می‌كنند هم مرتباً دچار عفونت مجاری ادراری می‌شوند و این تكرارها به عفونت كلیه منجر می‌شود.
اما این روزها برای این افراد نیز چاره‌ای اندیشیده شده و روزنه امیدی پیدا شده است. به این ترتیب كه محققان دریافته‌اند اسیدی نگه داشتن ادرار مانع از تجمع میكروب در آن می‌شود و با این استدلال دریافته‌اند با استفاده مرتب از میوه‌ای به نام Carnberry كه در كشور ما به نام قراقات شهرت دارد، می‌توان به این مهم دست یافت. نوع تازه این میوه در كشور ما وجود ندارد اما می‌توان از عطاری‌ها، خشك شده آن را تهیه كرد و به شكل دم كرده از خواص آن بهره‌مند شد. البته باید اضافه كنیم مخلوط چای این میوه به همراه آب میوه‌هایی كه ویتامین C فراوانی دارند مانند پرتقال و لیمو، می‌تواند این اثر را چند برابر كند.‌

دكتر حمید عمادی، متخصص عفونی

منبع : روزنامه سلامت

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها