رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 122904

تشخیص آسم شغلی

img alt="تشخیص آسم شغلی" src="http://vista.ir/include/articles/images/c0ae108888446a311d2b633bbc40c8a7.jpg" />

اولین نشانه‌های تشخیصی، از شرح حالی كه بیمار برای پزشك تعریف می‌كند به دست می‌آید. اگر علایم آسم شما در تعطیلات آخر هفته بهتر میشود و یا اینكه وقتی مدتی از محل كار خود دور می‌شوید حال شما بهتر می‌گردد، این امر نشان‌دهنده این است كه چیزی در محل كار شما وجود دارد كه باعث بدتر شدن آسم شما می‌گردد. البته همه كسانی كه دچار آسم شغلی هستند دارای چنین شرح حالی نمی‌باشند. با اینحال چنین شرح حالی می‌تواند پزشك را مشكوك كند كه با بررسی‌های بیشتر بفهمد كه آیا شما دچار آسم شغلی هستید یا خیر. برای كشف چنین موضوعی، پزشك از شما خواهد خواست كه با استفاده از یك دستگاه مخصوص كه در اختیارتان خواهد گذاشت بطور منظم حداكثر هوای بازدمی خود را اندازه‌گیری نمایید و سپس آن را یادداشت كنید. شما باید هر دو ساعت این كار را انجام دهید (چه در محل كار و چه در خانه). با بررسی اعدادی كه شما یادداشت می‌كنید، پزشك خواهد فهمید كه آیا آسم شما به محل كارتان ارتباطی دارد یا خیر.
● شرح حال: حساسیت (آلرژی) نسبت به اسپری رنگ
برایان یك مرد ۳۲ ساله است كه به مدت ۱۰ سال در یك كارخانه اتومبیل‌سازی مشغول كار است. در طی چهار سال اولی كه به استخدام كارخانه درآمده بود، ‌انواع مختلفی از شغلها را در جاهای مختلف كارخانه انجام داد، اما از شش سال پیش بطور ثابت در قسمت نقاشی و رنگ‌كاری كارخانه مشغول به كار می‌باشد. گرچه او عادت داشت كه روزی ۱۰ تا ۱۵ عدد سیگار بكشد، اما تنها مشكلی كه تا آن هنگام داشت، ابتلا به برونشیت‌هایی بود كه گاه بهگاه در زمستانها دچار آن می‌شد. در زمستان سال ۱۹۹۰ میلادی، او دچار چیزی شد كه به نظر
خودش یكی دیگر از همان برونشیتها بود كه همراه با سرفه و خس خس سینه است، اما این بار علایم بیماری مدتی باقی ماندند و حتی باعث می‌شدند كه او شبها هم از خواب بیدار شود. او به پزشك عمومی مراجعه نمود و پزشك هم برایش كپسولهای آنتی بیوتیك تجویز كرد و توصیه نمود كه از استعمال دخانیات خودداری نماید. اما مصرف آنتی بیوتیكها هیچ اثری نداشت و خس خس سینه او حتی با كوچكترین فعالیتی آغاز می‌شد. او دوباره به پزشك مراجعه نمود. این بار پزشك فكر كرد كه ممكن است برایان دچار آسم باشد، به همین دلیل درمان آسم را برای او شروع نمود. این درمان همزمان شد با تعطیلات عید،‌و به همین دلیل برایان برای چند روز از كارخانه دور شد. در طی تعطیلات، حال برایان بقدری خوب شد كه او استفاده از اسپری‌هایی كه پزشك برای او تجویز نموده بود را كنار گذاشت. اما به محض اینكه تعطیلات تمام شد و برایان به كارخانه بازگشت، حملات آسم او دوباره شروع شد و این بار حتی شدیدتر از قبل شده بود. پزشك متوجه شد كه ممكن است آسم برایان یك آسم شغلی باشد به همین دلیل به برایان دستگاه مخصوص سنجش حداكثر هوای بازدمی (دستگاه پیك فلومتر) را داد تا هر دو ساعت یكبار حداكثر هوای بازدمی خود را اندازه‌گیری و یادداشت نماید. با بررسی اعداد بدست آمده، پزشك مطمئن شد كه برایان دچار آسم شغلی است. خوشبختانه مسئولین كارخانه برای برایان یك كلاه مخصوص تهیه كردند كه از مواجه شدن با مواد رنگی اجتناب نماید. از آن هنگام، آسم برایان خیلی بهتر شده و به راحتی كنترل می‌گردد و می‌تواند به كاری كه در آن ماهر شده و تجریه بدست آورده است ادامه دهد.

منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها