رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 123092

شناسایی 600 فرد مشکوک به آنفلوآنزا در گلستان

ساعت 24-‌معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت‌: 605 مورد که در گلستان مشکوک ‌به آنفلوآنزای بودند، شناسایی شدند که با توجه به ‌پراکنش آنفلوآنزا در تمام نقاط استان‌، 30 درصد نمونه‎های ما مثبت گزارش شده است.

آنفلوانزا
محمدرضا هنرور، امروز (20 دی) در جمع خبرنگاران گفت: بیماری واگیردار آنفلوآنزا یکی از مباحث روز است، تا 15 دی ماه جاری 605 مورد مشکوک به آنفلوآنزا در استان شناسایی شده که هر نمونه 70 هزار تومان هزینه دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: در راستای توسعه خدمات بهداشتی و درمانی در سطح شهرهای استان تاکنون مجوز ۱۰ پایگاه سلامت اخذ و به بخش خصوصی واگذار شده است.

‌وی ادامه داد: در حال حاضر 144 مرکز خدمات پزشک خانواده به مردم استان ارائه می‌کند. در سال 92 تعداد مراکزی که پزشک در آن‌ها بیتوته می‌کرد، 24 مرکز بود که به 42 مرکز افزایش یافته است.

‌وی به افزایش مراکز درمانی شبانه روزی در استان نیز اشاره کرد و افزود: در سال 92، 10 مرکز درمانی شبانه روزی در استان وجود داشت که هم اکنون به 13 مرکز افزایش یافته است. همچنین طرح‌های توسعه بیمارستانی و افزایش تخت‌ها نیز در دستور کار قرار داشته و دارد.

‌رئیس مرکز بهداشت استان با بیان اینکه همه خانه‌های بهداشت در استان از استیجاری به ملکی تبدیل شده‌اند، گفت: سال گذشته و ابتدای امسال تلاش کردیم تا همه خانه‌های بهداشت ملکی شود و امسال هم بنا داریم تا تمامی مراکز بهداشتی درمانی روستایی را تکمیل کرده و در سال آینده به بهره برداری برسانیم.

‌وی با اشاره به برنامه جامع خدمات شهری هم بیان کرد: امسال پیگیر توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی در قالب شهرهای بین 20 تا 50 هزار نفر جمعیت بودیم و در همین راستا نیز مجوز 10 پایگاه سلامت اخذ و به بخش خصوصی واگذار شده است.

‌هنرور با اشاره به برنامه‌های طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت، توجه به بخش سلامت دهان و دندان را جزو اولویت ها برشمرد و خاطرنشان کرد: به همین منظور 34 مرکز در استان تجهیز و نوسازی شده و 2 مرکز تجمعی در گرگان و گنبد کاووس با 8 و 7 یونیت نیز تجهیز شده و در حال ارائه خدمت به شهروندان است.

وی گفت: همچنین راه اندازی مراکز تجمیعی دندانپزشکی در شهرستان‌های آق قلا، کلاله، مینودشت و علی‌آبادکتول هم انجام شده و تا پایان سال جاری نیز شهرستان‌های بندرترکمن، بخش کمالان نیز واجد مراکز تجمیعی دندانپزشکی می‌شوند.

‌معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان همچنین اعلام کرد: بهسازی فضای فیزیکی واحدهای بهداشتی درمانی به تعداد 126 پروژه با اعتباری بالغ بر 18 میلیارد و 500 میلیون ریال در استان انجام شده است.

وی به راه اندازی 34 مرکز نمونه برداری آزمایشگاهی با اعتبار 680 میلیون ریالی در استان اشاره کرد و گفت: با فعال سازی 49 مرکز واحد نمونه گیری آزمایشگاه در سال‌های 93 و 94، و فعال بودن آزمایشگاه 12 مرکز، در 45درصد مراکز مجری برنامه پزشک خانواده، جمعیت تحت پوشش خدمات آزمایشگاهی را به طور مستقیم دریافت می‌کنند.

‌به گفته وی، بالغ بر 147 میلیارد ریال در برنامه سلامت شهری جهت تهیه و تأمین تجهیزات ضروری به منظور راه اندازی 11 پایگاه سلامت و واگذاری به بخش خصوصی، پایگاه‌های دولتی موجود و مراکز سلامت جامعه در مناطق شهری اختصاص یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به پروژه های عمرانی در اجرای برنامه تحول اظهار کرد: در طرح تکمیل شبکه و جشن پایان محرومیت، پروژه احداث 40 خانه بهداشت در روستاها با اعتبار تخصیص یافته 800 میلیون تا یک میلیارد ریال، از سال گذشته شروع و 17 پروژه همان سال به بهره برداری رسیده است. همچنین 24 پروژه نیز امسال افتتاح شده و یک پروژه نیز از محل مشارکت 100 درصدی خیران سلامت ساخته شده است.

‌وی اعلام کرد: در طرح مشارکت بنیاد برکت در ساخت مراکز بهداشتی و درمانی 3 پروژه روستایی در مناطق محروم با اعتبار 5 میلیارد ریال پیش بینی شده است. عملیات اجرایی این پروژه‌ها از سال گذشته آغاز شده و در دهه فجر امسال به بهره برداری خواهد رسید. همچنین 16 پروژه ساخت مرکز بهداشتی و درمانی روستایی از محل اعتبارات ملی در شهرستان های مختلف با اعتباری بالغ بر 12 میلیارد ریال از امسال آغاز شده و تا پایان سالجاری یا سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

به گفته وی، 18 پروژه ساخت و تمکیل مرکز بهداشتی درمانی از محل اعتبارات تملک دارایی استانی، در شهرستان‌ها با اعتبار بیش از 7 میلیارد ریال از امسال آغاز شده و تا پایان سال آینده افتتاح می‌شود. 113 پروژه تعمیرات خانه بهداشت با اعتبار بیش از 9 میلیارد ریال و 41 پروژه تعمیرات مراکز با اعتبار بیش از 6 میلیارد ریال در سال 93 شروع و به پایان رسیده است.

‌وی اظهار کرد: یک هزار کودک زیر 6 سال در استان گلستان با هزینه‌ای بالغ بر 8 میلیارد و 400 میلیون ریال تحت پوشش خدمات بهداشتی قرار دارد.

وی با بیان اینکه 5 هزار دانش‎آموز گلستانی دختر طرح آموزش تغذیه و مکمل‎یابی قرار دارند، گفت: برنامه پزشک خانواده که شامل ساکنین روستاها و شهرهای زیر بیست هزار نفر است از 964 هزار و 800 نفر در سال 1392 با 13 درصد افزایش به بیش از یک میلیون 90 هزار نفر رسیده است.

هنرور با بیان اینکه درمان سل در سطح استان گلستان به صورت رایگان صورت می‎گیرد، گفت: جزء استان‎هایی هستیم که درصد بیماری سرطان بالا است، ولی در پنج ساله نگاه کنیم میزان این بیماری رشد نزولی داشته است.

وی بیان کرد: 9 تا 10 هزار نفر در سال در استان گلستان مورد گزش قرار می‎گیرند و 97 درصد این گزارش به دلیل سگ‎های صاحب دار بوده است.

رئیس مرکز بهداشت استان گلستان با بیان اینکه برای هر گزش 2 میلیون تومان هزینه به مرکز بهداشت استان تحمیل می‎شود، گفت: خوشبختانه مرگ بر اثر بیماری گزش نداریم، ولی در مجموعه نزدیک به 20 میلیارد تومان هزینه هاری به استان تحمیل می‎شود.

هنرور از رشد بیماری سالک در استان خبر داد و گفت: هشت مرکز برای بیماری سالک در استان در نظر گرفته شده است و خدمات به صورت رایگان انجام می‎شود.

منبع: ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها