رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 123115

چرا بعضی ها سینوزیت می گیرند

img alt="چرا بعضی ها سینوزیت می گیرند" src="http://vista.ir/include/articles/images/c338eec44cc15b92780da9eab6e24d5f.jpg" />

داخل استخوان های صورت چهار جفت حفره بسته به نام سینوس قرار گرفته اند. هر یك از سینوس ها توسط مجرایی به بینی راه پیدا می كنند. فلسفه ایجاد این سینوس ها شامل موارد زیر می شود: كاهش وزن سر، دلنشین شدن صدا، عمل محافظتی از جمجمه و مغز و تمیز كردن هوای ورودی از بینی به ریه. سینوس ها با وجود فوایدی كه دارند گاهی تحت تاثیر عوامل عفونی و غیرعفونی دچار بیماری هایی نظیر سینوزیت می شوند.
بیماری كه شیوع كمی ندارد و ما را بر آن داشت با دكتر ابراهیم رزم پا متخصص گوش و حلق و بینی، فلوشیپ سروگردن، دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران گزارشی را پیرامون این بیماری تهیه كنیم.سینوزیت بیماری سینوس های هوایی است كه در آن یك یا چند عدد از سینوس ها دچار التهاب می شوند. برخی افراد مكرراً دچار سینوزیت می شوند برخی دیگر اصلاً مبتلا نمی شوند. این موضوع به دلیل وجود برخی عوامل مستعد كننده بیماری در بدن فرد است.عواملی كه طیف وسیعی دارند و در صدر آنها عفونت های تنفسی فوقانی قرار می گیرند. در این باره دكتر رزم پا اظهار كرد: «هر عاملی كه باعث انسداد مجاری سینوسی یا اختلال در ترشح سینوس ها شود می تواند سینوزیت را ایجاد كند نظیر: زكامی كه خوب مداوا نشده است، عوامل محیطی (نظیر سرما، فضای بسیار گرم، هوای راكد اتاق، آلودگی هوا)، عفونت دندان، ناهنجاری های آناتومیك (نظیر انحراف تیغه بینی، مجراهای سینوسی بسیار تنگ، پولیپ بینی) عفونت های تنفسی فوقانی (نظیر سرما خوردگی)، ضعف سیستم ایمنی (نظیر ایدز، سرطان)، برخی بیماری های ژنتیك، اجسام خارجی شامل لوله های بینی- معدی در افراد بستری.»
علائم: سینوزیت در سه شكل حاد، تحت حاد و مزمن مشاهده می شود.به گفته دكتر رزم پا سینوزیت حاد التهاب و تورم مخاط سینوس است كه علائم آن شامل سردرد، ترشحات سبزرنگ بینی، احتقان بینی، درد در صورت یا دندان ها، درد چشم ها و سرفه های شبانه است.علاوه بر این در برخی بیماران تب، بی حالی، بوی بد دهان و گلودرد نیز وجود دارد و اما سینوزیت مزمن شكل خفیف تر و طولانی تر سینوزیت حاد است. تشخیص آن كمی سخت تر است.علامت اصلی آن ترشحات عفونی پشت حلق است. معمولاً با درمان دارویی جواب نمی دهد و برای درمان نیاز به عمل جراحی است.(تذكر: سردرد در سینوزیت حاد با خم كردن سر تشدید می شود.)
تشخیص افتراقی: گاهی از مواقع بیماری هایی كه علائمی شبیه سینوزیت ایجاد می كنند با بیماری سینوزیت اشتباه گرفته می شوند. نظیر: سردرد عصبی- عروقی، میگرن، اختلالات دید، فشار خون، تومورها.
شیوع: بنابر اظهارات دكتر رزم پا آمار دقیقی از بیماران مبتلا به سینوزیت در كشور وجود ندارد اما مشخص شده است میزان شیوع سینوزیت در بزرگسالان كمتر از حدی است كه تشخیص داده می شود و در بچه ها برعكس بیشتر از میزانی است كه تشخیص داده می شود.
عوارض: سینوزیت در صورتی كه درمان نشود عوارض متعددی را در فرد ایجاد می كند از قبیل: عوارض موضعی (مانند تورم، سلولیت بافت های اطراف سینوس)، عوارض چشمی، عوارض مغزی.
تشخیص: امروزه سینوزیت با استفاده از علائم بالینی، رادیوگرافی ساده، CT اسكن و آندوسكوپی تشخیص داده می شود.
درمان: سینوزیت به دو صورت دارویی و جراحی درمان می شود. در این باره دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران تشریح كرد: «در درمان سینوزیت باید دو نكته مورد توجه قرار گیرد. ۱- درمان خود سینوزیت ۲- درمان عواملی كه منجر به ایجاد سینوزیت می شوند.در صورت رعایت این دو نكته یك یا تركیبی از درمان های زیر مورد استفاده قرار می گیرد:آنتی بیوتیك، آنتی هیستامین، داروهای ضداحتقان، تركیبات كورتون، استفاده از مسكن ها، استفاده از سرم های فیزیولوژی جهت شست وشوی بینی، استفاده از بخور (به ویژه بخور سرد)، درمان جراحی.»به گفته دكتر رزم پا برای از بین بردن عوامل انسدادی ایجادكننده سینوزیت نظیر تیغه بینی، پولیپ ها، تومورها، بزرگی شاخك های بینی و دیگر مشكلات آناتومیك داخل بینی جراحی ضرورت دارد كه امروزه با توجه به پیشرفت های علمی، آندوسكوپی بینی و سینوس از مهم ترین و موثرترین روش های تشخیصی و درمانی سینوزیت است. در سال های اخیر انجمن علمی جراحان گوش و حلق و بینی و سر و گردن ایران نیز آموزش های متعددی را برای فراگیری این شیوه تشخیصی درمانی برای متخصصین این رشته در ایران برگزار كرده است.در ادامه دكتر رزم پا تاكید كرد: «آندوسكوپی بینی و سینوس به رغم ارزش بالای تشخیصی و درمانی نیاز به افراد باتجربه دارد تا این كار را به نحو احسن انجام دهند. چرا كه عدم مهارت در انجام آندوسكوپی عوارض جبران ناپذیری را در بیمار به دنبال خواهد داشت.»

افسانه بهرامی

منبع : روزنامه شرق

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها