رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 144428

خواص عسل برای پوست | کاربرد عسل در درمان بیماریها

ساعت ۲۴- عسل از گذشته در طب سنتی مردمان گذشته جای داشته و از ان برای درمان عمده بیماری ها استفاده میشد در این مطلب قصد داریم برخی از این خواص را به شما معرفی کنیم که در ادامه میخوانید.

عسل.jpg
html>

بیماری‌های فصلی مانند تب ویروسی، سرماخوردگی معمولی، سرفه‌گرفتگی بینی، ناگهان ما را غافلگیر می‌کنند، ما هر روز زخم‌های کوچک، گزش حشرات و سوختگی‌ها مواجه هستیم. تغییرات آب و هوایی، گرم شدن زمین و افزایش آلودگی هوا دقیقا همان موارد مشکل‌ساز هستند. بیماران نیز همیشه از پزشکان خود می‌خواهند تا برای درمان بیماری‌هایشان به آنها راه‌حل‌هایی پیشنهاد کنند. اما مصرف زیاد داروهای شیمیایی به سیستم ایمنی شما آسیب وارد می‌کند یعنی داروها سیستم ایمنی بدنتان را ضعیف کرده و موجب می‌شوند شما آنقدر به آنها وابسته شوید که وقتی جزیی‌ترین بیماری‌ها مانند آلرژی فصلی به سراغتان می‌آید از آنها کمک بگیرید.

امروزه اغلب مردم برای درمان بیماری‌های جزیی به درمان‌های خانگی با برخی مواد خوراکی روی آورده‌اند. اگرچه خیلی از دوستان، اقوام و خانواده به شما می‌گویند که تنها به درمان‌های خانگی اکتفا نکنید اما شما راه خود را پیش بگیرید و از آنها به درستی استفاده کنید. زیرا پزشکان نیز به تعدادی از این روش‌های درمانی قسم می‌خورند.

۵ مورد از این مواد ها در زیر آمده که به طور رسمی توسط پزشکان تجویز می‌شوند.

خواص عسل

۱- خواص عسل:

اگر می‌خواهید لاغر بمانید، اگر خارش گلو یا مشکل پوستی دارید عسلی اولین چیزی است که به کمک‌تان می‌آید حتی پزشکان نیز مصرف آن را توصیه می‌کنند. عسل می‌تواند زخم‌های کوچک، خراشیدگی‌ها و سوختگی‌ها را درمان کند. خاصیت ضدباکتریایی عسل به خاطر پروتیینی است که در آن وجود د ارد. مقدار کمی عسل گرم را روی ناحیه مورد نظر گذاشته و روی ان را با گاز ببندید. هر روز باند را عوش کنید. اما اگر زخم‌ها با تب و التهاب و درد همراه بود به جای درمان‌های خانگی با پزشکان مشورت کنید.

عسل به عنوان یک درمان

باکتری ها ، قارچ ها و جود بیش از حد رادیکال های آزاد در بدن از دلایل اصلی بیماری های التهابی متعدد هستند . بنابراین ، عسل ، با اثرات ضد باکتریایی ، ضد قارچی و آنتی اکسیدانی خود ، می تواند در بسیاری از فرآیندهای التهابی به خوبی عمل کند. مدت هاست که استفاده از عسل برای زخم های کوچکتر ، گلو یا مشکلات پوستی ، نارحتی های گوارشی یا عفونت های قارچی اثبات شده است.

در مورد زخم های عمیق یا بهبود ناپذیر و همچنین بیماری های جدی ، از انجام آزمایش های شخصی با عسل خودداری شود. در این موارد ، درمان با عسل دارویی و ضدعفونی کننده توسط یک درمانگر مجرب توصیه شده است.

۲- پودرهای تردکننده گوشت:

غافلگیر شدید، پودرهای تردکننده گوشت، نیش زنبور عسل و گزش عنکبوت غیرسمی را التیام می‌دهد. پاپایا آنزیمی است که در این تردکننده‌ها وجود دارد و می‌تواند پروتئین‌ها و سموم ناشی از گزش پشه‌ها و عنکبوت‌های غیرسمی و نیش زنبور عسل را درهم بشکند. روش کار ساده است مقدار کمی از پودر را در آب حل کرده تا اندازه‌ای که خمیری به دست آید. خمیر را روی محل مورد نظر قرار داده و اجازه دهید ۱۵-۱۰ دقیقه بماند سپس آن را با آب گرم بشویید.

خواص نمک

۳- خواص نمک:

نمک به دلیل ویژگی التیام‌دهندگی‌اش معروف است و نقش فوق‌العاده‌ای در درمان گرفتگی‌های سینوس و گلودرد دارد. غرغره کرده با آب نمک یکی از راه‌های موثر برای درمان گرفتگی سینوس است. اسپری‌های بینی را دور بریزید و با آب نمک سینوس‌های خود را شستشو دهید. تنها چند قطره‌ای آب نمک را دخل سوراخ‌های بینی خود بریزید این راه طبیعی بسیار موثر واقع می‌شود.

بلغور جو دوسر

۴- بلغور جو دو سر:

آیا تا به حال سعی کرده‌اید که بیماری‌هایی چون اگزما، آفتاب سوختگی و کهیر را با جو دوسر درمان کنید. اگر پاسخ شما منفی است پس آن را امتحان کنید. ممکن است عجیب به نظر برسد اما این روش بسیار موثر است جو دو سر سرشار از فیتوکمیکال‌هاست و خاصیت ضدالتهابی دارد که موجب تسکیل پوست می‌شود محلول با آب و بلغور جو دو سر ریز درست کنید. این محلول را در یک سطل آب ولرم ریخته و داخل آن غوطه‌ور شوید اگر به وان دسترسی داشته باشد بهتر است که این محلول را وان بریزید. به جای ریختن آب روی بدن خود، ۱۵ دقیقه در آن غوطه‌ور بمانید.

خواص نعنا

۵- خواص نعناع:

نعنا خاصیت خنک‌کنندگی دارد. پس مصرف چای نعنا برای مبتلایان به سوءهاضمه و در معده معجزه می‌کند.

خواص سیر

خواص سیر

یکی دیگر از روش های درمان آلرژی فصلی استفاده از سیر است سیر به علت دارا بودن ویژگی های ضد میکروب و ضد التهاب خود آلرژی و سرماخوردگی و آنفولانزا را درمان می نماید در واقع سیر با داشتن آلیسین خود سیسم ایمنی بدن را قوی می سازد همچنین سیر مانند یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل می نماید و به صورت طبیعی به مبارزه با میکروب و باکتری و ویروس می پردازد.متخصصان طب سنتی معتقدند سیر بهترین درمان برای آلرژی فصلی است.

خواص عسل برای پوست | کاربرد عسل در درمان  بیماریها

عسل و فعالیت پری بیوتیک

پری بیوتیک ها کربوهیدرات هایی هستند که توسط بدن ما جذب نمی شوند و به تعادل میکرو فلور روده کمک می کنند. عسل احتمالاً با بهبود رشد، فعالیت و بقای بیفیدوباکتری‌ها و لاکتوباسیل‌های میکرو فلور روده، باکتری‌های مهم برای سلامت، بر بدن انسان اثر پروبیوتیکی دارد.

عسل چقدر کالری دارد؟

فواید عسل غیرقابل انکار است، اما آیا این یک محصول پر کالری است؟ بسیاری از مردم عسل را به شکر برای نوشیدنی یا ماست ترجیح می دهند. در نگاه اول وقتی می دانیم یک قاشق غذاخوری عسل حدود ۲۲ کالری دارد (در حالی که همین مقدار شکر سفید ۲۰ کالری دارد)، می گوییم عسل چاق کننده است. اما این کاملا درست نیست. در واقع، این محصول سرشار از مواد مغذی است. در 100 گرم عسل 304 کالری، 82 گرم شکر، 17 گرم آب و 1 گرم درشت مغذی ها و ریز مغذی ها وجود دارد.

مانند هر غذای شیرین، مصرف آن در حد اعتدال توصیه می شود. بد نیست بدانید که استانداردهای دقیقی در ترکیب آن در مورد عسل وجود دارد. بنابراین صرف اینکه عسل ارگانیک است به این معنا نیست که کالری کمتری دارد. برای دانستن تعداد کالری، باید بدانید که از چه گیاهی ساخته شده است و به رنگ آن (که نشان دهنده گیاهی است که زنبور از آن تغذیه کرده است) نگاه کنید.

عسل یک قدرت مرطوب کنندگی

عسل همچنین بر روی غشاهای مخاطی دهان اثر روان کنندگی دارد. سپس یک داروی عالی برای تسکین سوزش گلو در صورت سرفه خشک، آنژین صدری یا سرماخوردگی است. عسل برای لثه های ملتهب یا تحریک شده یا حتی زمانی که نوزادان در حال دندان درآوردن هستند استفاده می شود.

استفاده از عسل روی موها به عنوان ماسک مراقبتی باعث درخشش مو بعد از تهاجم می شود. حتی می توانید ماسک خود را با عسل، صابون و روغن زیتون درست کنید. بنابراین شما یک محصول طبیعی با کیفیت و مفید برای بدن خواهید داشت. لب های ترک خورده با درمان روزانه مومیایی عسل خاصیت ارتجاعی خود را به دست می آورند.

اثرات ضد باکتریایی عسل

این محصول طبیعی از کندو دارای خواصی است که از رشد باکتری ها و قارچ ها جلوگیری می کند و از تکثیر آنها جلوگیری می کند. به عنوان مثال، یک قطره عسل روی زخم به جلوگیری از عفونت کمک می کند. کمی عسل در ماسک آن انواع خاصی از آکنه را تسکین می دهد. اثر پری بیوتیک عسل با تأثیر آن بر تعادل فلور میکروبی روده، با تحریک بیفیدوباکتری ها و باکتری های کلی ضروری برای هضم خوب آشکار می شود.

شکر خوب عسل

عسل حاوی فروکتوز است که همان قند است. اما در آنجا قند بهتری از ساکارز موجود در شکر سفید است که علاوه بر این، تصفیه شده و ارزش غذایی خود را از دست داده است. با جایگزین کردن شکر صبحگاهی خود با دو قاشق عسل، می توانید انرژی زیادی دریافت کنید. انرژی به دست آمده از این کربوهیدرات در دراز مدت توسط بدن استفاده می شود، که برای ورزشکارانی که می خواهند از افت سریع سطح قند خون جلوگیری کنند ضروری است.

کسانی که نیاز به استفاده از شیرین کننده ها به جای شکر دارند، مانند افراد دیابتی، می توانند عسل را انتخاب کنند. در نهایت، اگر به دنبال راهی طبیعی برای درمان مشکلات خواب خود هستید، نوشیدن یک فنجان شیر گرم شیرین شده با عسل را در نظر بگیرید.

عسل منبع آنتی اکسیدان

عسل منبع غذایی آنتی اکسیدان است. بیشتر این آنتی اکسیدان ها فلاونوئیدها هستند. اینها برای خنثی کردن رادیکال های آزاد در بدن تعامل دارند، بنابراین از شروع بیماری های قلبی عروقی، سرطان های خاص و بیماری های عصبی خاص جلوگیری می کنند. مقدار و نوع فلاونوئیدهای عسل بسته به منبع گل متفاوت است. به طور کلی، عسل های تیره تر، مانند آنهایی که از آفتابگردان و گندم سیاه تهیه می شوند، حاوی مقادیر بیشتری فلاونوئید نسبت به عسل های روشن تر و همچنین ظرفیت آنتی اکسیدانی بیشتری هستند. علاوه بر این، عسل به مقدار مساوی دارای همان قدرت آنتی اکسیدانی بسیاری از میوه ها و سبزیجات است. از سوی دیگر، به ندرت پیش می‌آید که به میزان یکسانی سبزیجات/میوه و عسل مصرف کنیم.

قدرت آنتی باکتریال عسل

برخی از ویژگی های عسل مانند pH پایین، ویسکوزیته بالا که انحلال اکسیژن را محدود می کند و غلظت پروتئین پایین آن، اثر ضد باکتریایی قابل توجهی به آن می بخشد. علاوه بر این، امکان پیشگیری و درمان برخی بیماری‌های گوارشی جزئی مانند التهاب یا زخم معده با مصرف عسل منتفی نیست. در واقع، دومی باعث کاهش چسبندگی سلول های باکتریایی به سلول ها می شود.

عسل قند خون را تنظیم می کند

این که عسل قند خون را تنظیم می کند، غیر منطقی به نظر می رسد. اما راز توانایی آن در انجام این کار در تعادل فروکتوز و گلوکز نهفته است. بنابراین، اگر هنگام مصرف، بخش فروکتوز اجازه می دهد تا گلوکز توسط کبد جذب شود تا گلیکوژن تشکیل شود که در دسترس مغز، قلب، کلیه ها و گلبول های قرمز خون قرار می گیرد. این کار عملکرد اندام ها و بافت های ضروری را بهبود می بخشد، گلوکز را از گردش خون خارج می کند و در نتیجه قند خون را کاهش می دهد. مطالعات نشان داده اند که عسل به سختی سطح قند خون یا انسولین را افزایش می دهد و در هر گرم عسل گلیکوژن بیشتری نسبت به هر ماده غذایی دیگری تولید می کند.

مصرف عسل طبیعی استرس را کاهش می دهد

همه استرس‌ها، چه احساسی، روانی یا فیزیولوژیکی، به یک شکل در بدن ترجمه می‌شوند. یکی از عملکردهای غده فوق کلیوی تولید آدرنالین و کورتیزول است که تجزیه پروتئین ماهیچه ای را به اسیدهای آمینه برای تولید قندهای جدید تحریک می کند. این زمانی اتفاق می‌افتد که مغز فکر می‌کند ممکن است سوختش تمام شود، مثلاً در حین ورزش بدنی یا در هنگام خواب شبانه.

عسل طبیعی گلیکوژن را در کبد تولید می کند که ذخیره انرژی مورد نیاز مغز برای عملکرد طبیعی است. اگر عسل طبیعی را در وعده صبحانه، قبل از خواب و در فواصل منظم در طول روز (به ویژه قبل و بعد از ورزش) مصرف کنیم، ذخایر گلیکوژن کافی خواهیم داشت، این ذخایر گلیکوژن کبدی حاوی آنتی اکسیدان ها و عناصر کمیاب (پتاسیم، کلسیم، منگنز) هستند. در عسل از ترشح هورمون های استرس جلوگیری می کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها