رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 217690

عوارض متادون چیست؟ | ترک اعتیاد با متادون

ساعت24- متادون یکی از پرمصرف ترین داروهای ترک هروئین است. اما محققان به تازگی کشف کردند که این دارو عوارض زیادی را به دنبال دارد. در اینجا می توانید هر آنچه در مورد متادون می خواهید را بخوانید.

متادون
html>

از متادون به عنوان مسکن درد و برای درمان اعتیاد به هروئین استفاده می شود.

ساختار مولکولی متادون
ساختار مولکولی متادون

ترک اعتیاد به هروئین بسیار دشوار است. از یک طرف ، باید با اعتیاد جسمی مقابله کرد: اگر معتاد به هروئین مصرف مواد مخدر را متوقف کند ، آنچه معروف به "ولع مصرف" است رخ می دهد. افکار فرد مورد نظر فقط در حین تهیه دارو تحت تاثیر قرار میگیرد علائمی نظیر لرزیدن ، تعریق و حالت تهوع به وجود می آید .

برای متوقف کردن این ولع مصرف ، متادون مخدر مصنوعی به عنوان بخشی از آنچه به عنوان درمان جایگزینی شناخته می شود ، استفاده می شود. این ماده به همان مکانهای اتصال دهنده (گیرنده ها) هروئین متصل می شود ، اما آنها را برای مدت زمان طولانی مسدود می کند و سرخوشی که هنگام مصرف دارو ایجاد می شود ایجاد نمی شود. میل جسمی به دارو در این لحظه برآورده می شود.

متادون برای ترک هروئین و تریاک

مشکل اعتیاد به هروئین نه تنها از نظر جسمی بلکه از نظر روانی نیز وابستگی دارد. بنابراین متخصصان برای اینکه بتوانند با موفقیت با اعتیاد مبارزه کنند مراقبت های روانشناختی بیشتری را برای بیمار توصیه می کنند.البته برخی معتادان که بطور همزمان از تریاک و متادون استفاده می کنند دچار عوارض مصرف همزمان متادون با تریاک می شوند که بسیار مخرب است و روند درمان را بطور کلی مختل می کند.علاوه بر آن با توجه به عوارض متادون بر کبد می بایستی از افزایش میزان دوز مصرف متادون اکیدا خودداری کرد.

نحوه مصرف متادون

نحوه مصرف متادون


در درمان ترک اعتیاد ، متادون به صورت شربت خورده می شود. این ماده فعال عملاً به طور کامل در روده جذب می شود (حدود 80 درصد) و به آرامی و به طور مداوم به سیستم عصبی مرکزی می رسد. اثر متادون بعد از 20 تا 30 دقیقه اتفاق می افتد و فقط پس از یک تا دو ساعت به حداکثر میزان خود می رسد. سپس ماده فعال از طریق کلیه ها دفع می شود.

هنگام درمان درد ، ماده فعال لوومتادون نیز می تواند مستقیماً به جریان خون تزریق شود. سپس اثر با سرعت بیشتری رخ می دهد. سپس دفع از طریق کلیه ها نیز انجام می شود.

میزان مصرف متادون

میزان مصرف متادون


در درمان ترک مواد مخدر متادون یک بار در روز خورده می شود. در ابتدا لازم است هر روز دارو را زیر نظر پزشک یا داروساز خورد. تحت شرایط خاص ، بیماران می توانند نیاز متادون هفتگی را پس از یک دوره درمانی با نظر پزشک کاهش و یا افزایش دهند. البته باید توجه داشت تعیین دوز متادون تنها با نظر پزشک امکان چذیر است.

در درد درمانی قطره هایی برای خوردن و محلول هایی که تزریق می شود در دسترس است. میانگین دوز روزانه برای تسکین درد بین 2.5 و 7.5 میلی گرم است.

تسکین درد بین 2.5 و 7.5 میلی گرم است.

عوارض متادون چیست؟

عوارض جانبی متادون چیست؟

عوارض متادون عبارتند از:

یبوست تعریق بیش از حد
آرامش کاذب کاهش اندازه مردمک چشم
مشکل تنفس خارش
فشار خون پایین مشکلات ادرار کردن

علاوه بر آن یک عارضه جانبی نادر طولانی شدن اصطلاحاً زمان QT (بخشی از EKG ) است که می تواند منجر به آریتمی قلبی شود .به تازگی طی مطالعاتی که بر تاثیر متادون بر اسپرم صورت گرفته مشخص شده که این دارو باعث کاهش فعالیت اسپرم ها در مردان نیز می شود.

متادون برای سرطان

متادون برای درمان سرطان؟!


در حال حاضر مشخص نیست که آیا متادون در برابر سرطان موثر است. هیچ مطالعه خوبی در این مورد وجود ندارد. چند آزمایش روی حیوانات و سلولهای سرطانی در آزمایشگاه می تواند نقطه آغاز تحقیقات بیشتر در مورد این سوال باشد. اما این برای استفاده منظم در افراد کافی نیست. کارشناسان در مورد آن توصیه نمی کنند.


در حال حاضر داستان هایی از بیمارانی که گفته می شود سرطان آنها با موفقیت با متادون درمان شده است در رسانه ها دست به دست می شود. در اینجا مهم است که بررسی کنید این گزارش ها چقدر قابل اعتماد هستند. برای انجام این کار ، آنها باید به گونه ای منتشر شوند که دیگران بتوانند آن را تأیید کنند. روایت شفاهی منبع خوبی برای تحقیق نیست.

سرطان و متادون

تاکنون فقط چند نشریه در این مورد وجود دارد. آنها اظهارات مشخصی در مورد اینکه آیا می توانند برای درمان سرطان استفاده شوند را مجاز نمی دانند:

یک مطالعه بسیار کوچک با حضور 27 بیمار ، بررسی کرد که آیا متادون و شیمی درمانی به هیچ وجه قابل تحمل نیستند. در مورد موثر بودن آن بررسی نشده است.

دو مطالعه بسیار ناکافی و کوچک ، بیماران مبتلا به سرطان را برای کنترل درد به متادون مشاهده کرده اند. هیچ تأثیری بر سرطان نشان نداده است.

هنوز مشخص نیست که آیا متادون علیه سرطان کار می کند یا خیر. در آخر باید توجه داشت که عوارض ترک متادون برای بسیاری کار راحتی نخواهد بود لذا به هیچ عنوان بدون نظر پزشک اعدام به مصرف قرص متادون و سایر اشکال آن نظیر آمپول متادون نکنید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها