رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 218938

سعید لیلاز در گفت و گو با ساعت 24

قیمت هر دلار روی 3800 تومان می ایستد

دولت به زودی در باره جهش دلار توضیح می دهد

ساعت 24-سعد لیلاز دبیر کمیته اقتصادی حزب کارگزاران سازندگی و یکی از کسانی که گفته می شود رییس کل بانک مرکزی با او در باره برخی مسایل مشورت میکند درگفت و گو با ساعت 24 گفت: به نظر من دولت به طور نامحسوس درتعدیل قیمت دلار دخالت خواهد کرد اما قیمت هردلار امریکا باردیگر به3600 تومان یاکمتر برنمی گردد و روی عدد3800 تومان یا نزدیکی آن می ایستد.

لیلاز
این عدد برای واقعی شدن نرخ دلار طبیعی است و آثار تورمی آن چندان نیرومند نیست. لیلاز در پاسخ به این پرسش ساعت 24 که آیا نباید دولت یا بانک مرکزی درباره اتفاق اخیر دربازار ارز توضیح دهد گفت : تاجایی که شنیده ام شاید دولت و مدیران بانک مرکزی قصد دارند به زودی دراین باره توضیح دهند.من افزایش قیمت ارز را اتفاق وحشتناکی نمی دانم و نباید در باره این رخداد خیلی متعجب شد و جنجال راه انداخت. وی در باره پیامدهای افزایش نرخ دلار گفت: اگر می خواهیم اقتصاد رونق بگیرد لازم است که این اتفاق بیفتد تا شرایط از یخ زدگی بیرون آید. دولت سه سال بود که خوب یابد اجازه نداد نوسان نرخ ارز شدید شودو نوعی دستکاری غیر محسوس برنرخها اعمال شده است و نرخ تغییر ارزهای معتبر کمتر از تورم عمومی بوده است و باید این تطابق رخ می داد.

لیلاز توضیح داد یکی از پیامدهای افزایش نرخ ارز کاهش شتاب سپرده گذاری در بانکها و آمدن بخشی از منابع پولی و نقدینگی به بازار ارز است.این تحلیلگر اقتصادی در باره واکنش اقتصاددانان نهادگرا که معتقدند افزایش نرخ ارز به زیان تولید است چون قیمت تمام شده را افزایش می دهد گفت: واقعیت ها را باید قبول کرد. ارز نیز در کلیت خودش کالای قابل داد و ستد است و نمی توان قیمت آن را با اراده سیاسی و خواست یک گروه منجمد کرد. افزایش قیمت دلار به مثابه یک ارز معتبر در اقتصاد کشورهایی که از این ارز استفاده می کنند یک اتفاق طبیعی است. مگر قیمت لیر ترکیه در همسایگی ایران در یک دوره کمتر از یک سال 25 در صد نسبت به دلار ارزان نشد. به اعتقاد لیلاز هفت دلیل وجود دارد که موجب افزایش قیمت دلار شد که برخی از این دلایل به سمت تقاضا برمی گردد و برخی از سمت تقاضا بوده است. به طور مثال شرکت های تولیدکننده و صادرکننده پتروشیمی به دلیل کاهش صادرات ارز کمتری به بازار عرضه کردند و این بر قیمت دلار اثر داشت. در این روزهای تازه سپری شده تقاضا برای ارز از سوی حدود 2میلیون زایر کربلا نیز بر بازار فشارآورد.رشد شدید نقدینگی و سرازیر شدن بخشی از آن به سمت بازار ارز نیز بر جهش قیمت دلار موثر بود.کاهش شتاب صادرات غیر نفتی در آبان ماه که از متوسط 8 درصد به حدود 5 در صد رسیده است نیز برتوفان ارزی و افزایش قیمت دلار اثر داشت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها