رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 222629

مجادله سخت معاون اجرایی رییس‌جمهور با اعضا و رییس اتاق بازرگانی تهران

مسعود خوانساری: دولت ملوک‌الطوایفی اداره میشود

ساعت ۲۴- جمعی کمتر از ۱۰۰ نفر شامل اعضای هیات نمایندگان به همراه خبرنگاران روز سه‌شنبه ۲۳ آذرماه ۱۳۹۵ شاهد مجادله سنگینی میان یک عضو کابینه دولت یازدهم و رییس اتاق بازرگانی تهران بودند. دو مردی که در دولت اصلاحات یکی در نقش وزیر بازرگانی و یکی در نقش وزیر راه وقت لباس دولتی بر تن داشتند، حالا پس از سپری شدن ۸ سال ریاست محمود احمدی‌نژاد و ۳ سال ریاست حسن روحانی بر نهاد دولت شدیدترین مجادله را ترتیب دادند.

اتاق تهران
dir="RTL" style="text-align:justify">محمد شریعتمدار به عنوان مهمان اتاق تهران در این نشست حاضر شد و به مدت نزدیک به یک ساعت سخنان انتقادآمیز و پرمایه روسای کمیسیون‌های اتاق را شنید. شاید به جز معظمی رییس کمیسیون انرژی که برخلاف منصبش در بخش خودرو حرف زد، سایر روسای کمیسیون‌ها در موضوع مربوطه صحبت کردند. روسای کمیسیون در شرایطی که تصور می‌کردند محمد شریعتمدار پس از سخنان آنها پاسخی مناسب خواهد داد، مدیران دولت را زیر رگبار انتقاد گرفتند.

سخنان غیرمنتظره شریعتمدار

به گزارش ساعت ۲۴، محمد شریعتمدار معاون اجرایی رییس‌جمهور پس از شنیدن انتقادهای سختی که اعضای هیات نمایندگان از رفتار دولت کردند همه بحث‌های فرو خفته در ۸ سال فعالیت احمدی‌نژاد را نیز برملا کرد و تیغ انتقاد بر بدن بخش خصوصی فرود آورد.

او گفت: ‌به نظر من برای اینکه بخش خصوصی ایران به جایی برسد باید نقص‌های خود را برطرف کند. به طور مثال تجدید ساختار در اتاق ایران یک ضرورت است و باید قانون حاکم بر فعالیت‌ها و ساختار اتاق بررسی شود.

او انگار که بخواهد بخش خصوصی را که بهت زده شاهد حرف‌های او بود، از خواب بیدار کند خطاب به آنها گفت:‌ من شهادت می‌دهم که حمایت‌های مردانه و جانانه‌ای که علینقی خاموشی در دوران ریاست بر اتاق از بخش خصوصی نزد دولت وقت می‌کرد الان از طرف اتاق ایران انجام نمی‌شود. من متاسفم که با صراحت بگویم آن فشاری که آن زمان از طرف بخش خصوصی بر دولت اصلاحات می‌آمد الان از طرف بخش خصوصی بر دولت اعتدال نمی‌آید. من متاسفم بگویم که بخش خصوصی ایران در رسانه ملی حضور ندارد و نمی‌تواند از خود دفاع کند.

شریعتمدار تاکید کرد: شما از دولتی که از طرف دو قوه دیگر در کار آن به طور قانونی دخالت می‌شود چه انتظاری دارید. اصل تفکیک قوا مخدوش شده است و نمایندگان مجلس با استفاده از ابزار دیوان محاسبات و قوه قضاییه با استفاده از سازمان بازرسی کل کشور در کار دولت دخالت می‌کنند.

پیش از این دولت کار خودش را انجام می‌داد و پس از فعالیت بود که دو قوه دیگر انتقاد می‌کردند یا اشکال می‌گرفتند اما اکنون قبل از اینکه اقدامی صورت پذیرد به اعضای کابینه گفته می‌شود این این کار را نباید انجام دهید و این کار به طور قانونی هم انجام می‌شود این گونه شده است که کارهای دولت قفل شده است و ما از اداره کشور ناتوان و عاجز شده‌ایم و امیدی به اداره دولت به روش فعلی نداریم. ما نمی‌توانیم در دولت تصمیم بگیریم،‌ چون تصمیم‌ها پس از آنکه مجلس تشخیص داد که قانون وضع شده در دولت برخلاف قانون‌های دیگر نیست قابلیت اجرایی پیدا می‌کند.

وی گفت: وقتی رییس یک قرارگاه گفت که ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از دولت کار عمرانی به پیمان گرفته است از اینکه بخش خصوصی اینقدر ناتوان است ناراحت شدم. آیا شما فعالان اقتصادی هستید که راضی شده‌اید پیمانکار دست دوم یک قرارگاه شوید.

معاون اجرایی رییس‌جمهور با انتقاد شدید از رفتار انزواگرایانه و معطوف به کوچک ماندن بخش خصوصی ایران گفت: چرا جمع نمی‌شوید کاری کنید. من تسلیم هستم، ‌من قبول دارم دولت ضعف دارد، ‌اما شما چرا کاری نمی‌کنید؟ چرا بخش خصوصی ایران نمی‌توانند دور هم جمع شوند و به جای ده‌ها شرکت کوچک و متوسط غیرموثر چند شرکت کوه‌پیکر درست کنند تا دیگر پیمانکار دست دوم نباشند. آیا اندازه بخش خصوصی ایران همین است که می‌بنینیم. این ظلم است به ملت ایران که بخش خصوصی آن این قدر کوچک باشد.

وی گفت: آیا کسی جلوی شما را گرفته است که بروید با خارجی‌ها شریک شوید و شرکت‌های بزرگ‌تر تاسیس کنید. چرا نمی‌توانید به یک کشور سوم بروید و با خارجی‌ها شرکت مشترک درست کنید و برای فعالیت به ایران بیایید. آیا این کار منع قانونی دارد یا شما ضعیف هستید؟ من اعلام می‌کنم بدون حضور بخش خصوصی در حوزه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و ایستادگی آنها دولت نمی‌تواند مسایل را حل کرده و مشکلات را برطرف کند. بهره‌وری فعالیت‌های اقتصادی در دولت و در بخش خصوصی هم پایین است و این چیزی است که نمی‌توان آن را انکار کرد.

درباره اینکه خصوصی‌سازی به بیراهه رفته است باید بخش خصوصی هم جوابگو باشد. شما کجا بودید که خصوصی‌سازی این‌گونه شد؟ من انتقاد دلسوزانه دارم و می‌گویم حضور شما در نهادهایی که باید نماینده داشته باشید حضور مقتدرانه نیست. شما می‌بینید که می‌خواهند ایران را برگردانند به شرایط قبل از شرایط تصویب جذب سرمایه‌گذاری خارجی و آنگاه سکوت می‌کنید. دولت در مقابل این فشارها ایستادگی می‌کند اما شما هم باید به صحنه بیایید و حضور جدی داشته باشید. دولت بدون بخش خصوصی به جایی نمی‌رسد.

تقصیر را گردن دیگران نیندازید

به گزارش ساعت ۲۴، مسعود خوانساری رییس اتاق تهران پس از پایان صحبت‌های شریعتمدار و در پاسخ به او تندترین عبارات را که تاکنون از زبان یک مدیر خصوصی می‌شد شنید درباره دولت و کارنامه ضعیف آن بیان کرد.

خوانساری گفت: من قبول دارم که از بیرون در کار دولت دخالت می‌شود و دولت فاقد آن اختیارات لازم برای تصمیم‌گیری است، اما نباید مسوولیت‌ها را به گردن دیگری انداخت. رییس اتاق تهران گفت: ۳ سال است که با آقای سیف رییس کل بانک مرکزی و آقای جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور و برخی دیگر از اعضای ارشد کابینه نشست‌های مشترک داریم و گفت‌وگوهای طولانی انجام داده‌ایم که چرا نرخ ارز را سرکوب می‌کنید. به دولت بارها گفته‌ایم که این چه معنایی دارد برای واردات کاغذ دیواری و ماکارونی ارز مبادله‌ای می‌دهید. دولت یازدهم در این زمینه مثل دولت قبل عمل می‌کند و نباید توپ را به زمین دیگران انداخت.

۳ سال است که بخش خصوصی فریاد می‌زند که سازمان تامین اجتماعی بیداد می‌کند. آقای ربیعی وزیر کار و تعاون آمد در اتاق ایران و حرف‌ها را شنید و وعده داد که کارهای این سازمان را سامان می‌دهد اما رفت که رفت. آیا این تقصیر مجلس است. دولت خودش نمی‌تواند یا نمی‌خواهد تصمیم بگیرد. سازمان مالیاتی از شرکت‌های حقوقی ۱۹ هزار میلیارد تومان مالیات می‌گیرد که سهم صنعت ۳ هزار میلیارد تومان است و ما از دولت خواستیم در این باره تعادل برقرار شود.

به آقای طیب‌نیا، به آقای جهانگیری و آقای تقوی‌نژاد داستان را می‌گوییم اما کاری نمی‌کنند. دولت یازدهم متاسفانه ملوک‌الطوایفی اداره می‌شود. سازمان برنامه و بودجه از چیزی سردرنمی‌آورد. ۳ سال است این سازمان را رها کرده‌اید و نمی‌تواند حتی یک بودجه کارآمد بنویسد. قانون بودجه ۱۳۹۶ را ببینید چه مشکلاتی دارد. آیا این نیز به دلیل دخالت‌های دیگران است. آقای روحانی حاضر نیست که اسم یک شرکت ایرانی مثل کیسون را بر زبان بیاورد و شما این رفتار را در برابر رفتار اردوغان بگذارید که اسم همه شرکت‌ها را می‌داند و برای حل مشکلات آنها اقدام می‌کند. آقای روحانی حتی سفرای خارجی دولتی‌ها را در یک هواپیما سوار می‌کند و بخش خصوصی را در یک هواپیمای دیگر. دولت انسجام ندارد.

کاش آقای جهانگیری به عنوان معاون اول در پاسخ نامه‌هایی که برای او فرستاده می‌شود یک عبارت آری یا نه بنویسد، اما نامه‌ها پس از چند ماه از جاهای دیگر سردرمی‌آورد. ما می‌دانیم دولت زیر فشار منتقدان قرار دارد و در شرایطی ما از حق انتقاد خود می‌گذریم. اما دولت انگار می‌خواهد صنعت را بکشد و جانش را بگیرد. دولت فکر می‌کند بخش خصوصی باید اندازه‌اش در حد یک سوپر دریانی باشد. الان بخش خصوصی بیم دارد حرف بزند. دو نفر از مدیران خصوصی حرف زدند و ناگهان برخی سازمان‌های دولتی رفتند حساب‌های شخصی ده‌ها سال قبل آنها را به عنوان نقطه ضعف بیرون آوردند.

شریعتمدار اما وقتی این صحبت‌ها را شنید اندکی نرم شد و گفت من برای این نیامده‌ام که از دولت در برابر بخش خصوصی دفاع کنم. من اینجا آمده‌ام تا حرف‌هایم بزنم. اگر از حرف‌هایم ناراحتی پیش آمد ببخشید و اگر مفید بود که از آن استفاده کنید. من قول می‌دهم صدای رسای بخش خصوصی در دولت باشم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها