رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 326845

خواص تخمه آفتاب گردان | تخمه آفتاب گردان درمان کبد چرب و مفید برای بارداری

اگر به تخمه آفتاب گردان علاقه دارید و میخواهید از این ماده ارزشمند حداکثر استفاده را ببرید این مطلب شما را در انجام این کار به بهترین شکل یاری خواهد کرد.

html>

خواص تخمه آفتاب گردان

تخمه آفتابگردان میوه گل آفتابگردان است که بسیار انرژی زا بوده، سرشار از انواع مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز برای سلامتی بدن است و غیر از آن خواص درمانی بسیاری نیز دارد.

مغز تخمه آفتابگردان بسیار پرطرفدار بوده و اصلی ترین کاربرد مغز این دانه، استفاده از آن در صنایع تهیه روغن است. همچنین از آن برای استخراج یکی از پرمصرفترین روغنهای گیاهی به نام روغن آفتابگردان نیز استفاده میشود. به طور کلی خواص تخمه آفتابگردان نیز همانند خواص پسته و خواص گردو بوده و از دانه هایی است که برای درمان بیماری های متعدد کاربرد دارد. کمک به درمان عفونتهای مجاری ادرار،درمان برونشیت، سرماخوردگی، زخم معده و تخفف دردهای روماتیسمی از خواص تخمه آفتابگردان و مزایای مصرف آن برای سلامتی میباشد. برای آشنایی بیشتر با خواص تخمه آفتابگردان با ما همراه باشید.

خاصیت ضد التهابی تخمه آفتاب گردان

تخمه‌ی آفتاب‌گردان باعث تسکین آلرژی و برخی از مشکلات التهابی می‌شود

تخمه‌ی آفتاب‌گردان منبع خوب ویتامین E محسوب می‌شود. یک مشت از این تخمه‌ها ۹۰ درصد نیاز روزانه‌ی ما به این ویتامین را تأمین می‌کند. ویتامین E، کاهش دهنده التهاب است، بنابراین برای افرادی که به بیماری های التهابی مانند روماتوئید آرتریت، التهاب مفصل و استخوان و آسم مستعد هستند، مفید است.

کمبود منیزیم در بدن باعث بالا رفتن فشارخون، گرفتگی ماهیچه‌ها ( شامل گرفتگی ماهیچه قلب، راههای هوایی که از نشانه های آسم است) و سردردهای میگرنی و همچنین خستگی و تنش می‌شود، تخمه آفتابگردان به واسطه دارا بودن مقادیر قابل توجهی از منیزیم در درمان این مشکلات نیز مفید است.

خواص تخمه آفتاب گردان

خواص تخمه آفتاب گردان برای بارداری

مصرف تخمه آفتابگردان در دوران بارداری نه تنها مضر نیست، که در منابع علمی مختلف توصیه هم شده است.

تخمه آفتابگردان حاوی ریزمغذی های مفید فولات:

روی منیزیم
ویتامین E سلنیوم

همچنین بد نیست بدانید مقدار فولیک اسید موجود در تخمه آفتابگردان از اسفناج نیز بیشتر است.
بنابراین خوردن میزان متعارف از تخمه آفتابگردان در دوران بارداری بسیار توصیه شده است.
البته مثل تمام انواع آجیل، بایستی از مصرف تخمه آفتابگردان شور، آلوده یا کهنه خودداری شود.

خواص تخمه آفتابگردان برای پوست

مصرف تخم آفتابگردان از پوست در مقابل آسیب های اشعه UV محافظت می کند.

مغز آفتابگردان را خوب کوبیده سپس کمی عرق برگ چنار به آن اضافه کنید به صورت ماسک روی پوست صورت بگذارید باعث شادابی و جلای پوست می‎گردد هفته‎ای دوبار شب‎ها استفاده کنید.

تذکر: تخمه ی بو داده به دلیل سرخ شدن و داشتن چربی در صورت مصرف زیاد ممکن است باعث جوش شوند.

خواص تخمه آفتابگردان در پیشگیری از سرطان

ویتامین E موجود در آن، از سلول ها و بافت ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند و در نتیجه مانع از بروز بیماری های حاد مانند سرطان روده بزرگ می شود.

دانه آفتابگردان حاوی مقدار زیادی سلنیوم است. این عنصر باعث کنترل عملکرد DNA در حین کد برداری شده و به این ترتیب مانع از ابتلا به سرطان می شود. علاوه بر اینکه سلنیوم باعث فعال شدن عملکرد بسیاری از پروتئین ها مانند «گلوتیشن پراکسیداز» می شود. این پروتئین ها مانع از ابتلا به سرطان می شوند.

زمانی که میزان پروتئین های مفید مانند پروتئینی که به آن اشاره شد، کاهش یابد، DNA آسیب دیده و کد برداری نامناسب، آغاز ابتلا به سرطان است. مصرف این دانه به طور خاص مانع از ابتلا به بعضی از انواع سرطان ها مانند کولون، خون و پروستات می شود.

تخمه آفتاب گردان وکبد چرب

همیشه هر غذای خوشمزه ای که مصرف می کنیم ، هرچند از نظر بسیاری از مردم سالم هم بنظر برسد ، نیاز دارد تا به اندازه مصرف شود ، تخمه آفتابگردان هم از این قاعده مستثنی نمی باشد. اما چرا؟؟ اعتدال در مصرف به دلیل چرب بودن این نوع تخمه می باشد ، بخصوص اگر عطردار و طعم دار شود و کمی بو داده باشد ، این میزان چربی بسیار بالا خواهد رفت.

چربی که در تخمه وجود دارد ، از انواع چربی هایی است که برای بدن ما ضروری به شمار می رود و مصرف آن آسیب جدی به وجود نخواهد آورد ، اما زمانی که همین چربی های خوب از سطح خود بالاتر بروند ، می توانند در اعضتی مختلف بدن ما همچون کبد تجمع یابند و منجربه کبد چربشوند. این موضوع به خصوص زمانی که ما از تخمه های بدون پوست بسته بندی شده استفاده میکنیم ، بیشتر نمایان خواهد شد.

خاصیت آرام بخشی تخمه آفتاب گردان

روغن آفتابگردان همچنین دارای منیزیم (Mg) است. منیزیم از ورود کلسیم (CA2 +) به جریان خون جلوگیری می‌کند. CA2 + موجب می‌گردد سلول‌های عصبی بسیار حساس شده، که این امر می‌توند به اسپاسم‌های عضلانی، فشار خون بالا و غیره منجر شود. وجود منیزیم به قدر کافی این احتمال را بی‌اثر ساخته و تأثیری شل کننده و آرامش بخش برجای می‌گذارد.

تخمه آفتاب گردان و لاغری

همه ی ما معمولا هنگام تماشای تلویزیون مخصوصا فوتبال مقدار فراوانی تخمه آفتاب گردان میل می نمائیم که این مقدار زیاد نه تنها لاغر کننده نیست بلکه موجب چاقی و اضافه وزن نیز می شود اما میزان خیلی کم آن بعله در استفاده طولانی مدت موجب کاهش وزن می گردد و این به دلیل فیبر فراوان آن می باشد که موجب احساس سیری گشته و عملکرد سیستم گوارش را بهبود می دهد. البته تکرار می نمایم که کاهش وزن در یک مدت طولانی مصرف اتفاق می افتد مثلا با میل نموده 10 گرم از تخمه آفتاب گردان برای دوماه شاهد لاغری خود خواهید بود.به این نکته توجه نمائید که مصرف تخمه خام و بو نداده بدون نمک است که باعث لاغری می گردد.

مضرات تخمه آفتاب گردان

متاسفانه در کشور ما، استفاده بی رویه از تخمه های آفتابگردان در بین مردم زیاد بوده و به همین دلیل مضراتی را نیز برای آن ها به همراه داشته است. یکی از مشکلات بسیار مهمی که مصرف بالایی این دانه ها ایجاد می کند، چرب شدن بدن و موی سر است که طبیعتاً باعث ایجاد جوش های زیادی می گردد. از دیگر مضرات بسیار مهم این دانه ها، چاقی مفرط است، چرا که میزان چربی این دانه ها بالا بوده و باعث افزایش وزن انسان می گردد.

از جمله مضراتی که می توان برای تخمه های آفتابگردان نام برد میزان چربی بالای آن هاست که اگر به صورت بو داده مورد استفاده قرار گیرد، باعث افزایش کلسترول خون می شود. البته نوع بو داده این تخمه به دلیل نمکی که دارد باعث افزایش فشار خون نیز می گردد و در نتیجه توصیه می شود که در مصرف آن ها افراط نکنید.

دانه های آفتابگردان غنی از اسیدهای چرب اشباع نشده هستند

حدود نیمی از تخمه آفتابگردان از چربی تشکیل شده است. با این حال ، این چربی ها کاملا سالم هستند:

90 درصد چربی های موجود اسیدهای چرب اشباع نشده هستند . در نتیجه ، بدن کلسترول مضر LDL تولید نمی کند ، که پزشکان آن را مقصر بیماری های مختلف می دانند.

یک مطالعه در سال 2015 تایید کرد ، چربی های اشباع نشده می توانند به شما در کاهش وزن کمک کنند . با دانه های آفتابگردان ، نسبت غذایی نیز مطلوب است: از آنجا که آنها فقط چند کربوهیدرات دارند ، بدن انرژی خود را عمدتا از پروتئین ها و چربی های موجود در بدن می گیرد.

خواص تخمه آفتاب گردان | تخمه آفتاب گردان درمان کبد چرب و مفید برای بارداری

تخم آفتابگردان سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع

آفتابگردان سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع است که به عنوان جایگزینی برای چربی های اشباع و ترانس در رژیم غذایی، اثرات مثبتی بر چربی خون (کلسترول) دارد. بنابراین، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را کاهش می دهند.

محتوای آنتی اکسیدانی خوب تخم آفتابگردان

روغن آفتابگردان حاوی مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان است که از سلول های بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند. دومی مولکول های بسیار واکنش پذیر هستند که در بیماری های قلبی عروقی، سرطان های خاص و سایر بیماری های مرتبط با پیری نقش دارند. آلفا توکوفرول (ویتامین E) ترکیب آنتی اکسیدانی اولیه در روغن آفتابگردان است، اگرچه سایر توکوفرول ها و ترکیبات فنلی در مقادیر کمتری وجود دارند.

تخم آفتابگردان منبع عالی فسفر و منیزیم

تخمه آفتابگردان بوداده منبع عالی فسفر است. فسفر بعد از کلسیم دومین ماده معدنی فراوان در بدن است. نقش اساسی در شکل گیری و حفظ استخوان ها و دندان های سالم دارد. تخمه آفتابگردان بوداده منبع منیزیم است. منیزیم در رشد استخوان، تولید پروتئین، فعالیت آنزیم ها، انقباض ماهیچه ها، سلامت دندان ها و عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد.

تخم آفتابگردان طیف وسیعی از عناصر کمیاب (منگنز، مس، آهن و روی)

تخمه آفتابگردان بوداده منبع عالی منگنز است. منگنز به عنوان یک کوفاکتور برای چندین آنزیم عمل می کند که ده ها فرآیند متابولیک مختلف را تسهیل می کند. همچنین در جلوگیری از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد شرکت می کند. تخمه آفتابگردان بوداده منبع عالی مس است. ترکیبی از چندین آنزیم، مس برای تشکیل هموگلوبین و کلاژن در بدن ضروری است، پروتئینی که برای ساختار و ترمیم بافت ها استفاده می شود. چندین آنزیم حاوی مس نیز به دفاع از بدن در برابر رادیکال های آزاد کمک می کند.

تخمه آفتابگردان بوداده منبع آهن است. هر سلول بدن حاوی آهن است. این ماده معدنی برای انتقال اکسیژن و تشکیل گلبول های قرمز در خون ضروری است. همچنین در تولید سلول های جدید، هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی نقش دارد. لازم به ذکر است که آهن موجود در غذاهای با منشاء گیاهی (مانند تخمه آفتابگردان) کمتر از آهن موجود در غذاهای با منشاء حیوانی جذب بدن می شود. با این حال، جذب آهن گیاهی زمانی بهینه است که با مواد مغذی خاصی مانند ویتامین C مصرف شود. تخمه آفتابگردان بوداده منبع خوبی از روی است. روی به ویژه در واکنش های ایمنی، تولید مواد ژنتیکی، درک طعم، بهبود زخم و رشد جنین نقش دارد.

تخم آفتابگردان و ویتامین E

دانه ها و روغن آفتابگردان منابع عالی ویتامین E هستند که عمدتاً به شکل آلفا توکوفرول هستند. ویتامین E یک آنتی اکسیدان اصلی است که از غشاهای اطراف سلول های بدن، به ویژه گلبول های قرمز و گلبول های سفید (سلول های سیستم ایمنی) محافظت می کند.

تخم آفتابگردان و ویتامین های B (B1، B2، B3، B5، B6 و B9)

تخمه آفتابگردان بوداده منبع ویتامین B1 است. ویتامین B1 که تیامین نیز نامیده می‌شود، بخشی از یک کوآنزیم ضروری برای تولید انرژی است که عمدتاً از کربوهیدرات‌هایی که مصرف می‌کنیم. همچنین در انتقال تکانه های عصبی شرکت می کند و باعث رشد طبیعی می شود. تخمه آفتابگردان بوداده منبع ویتامین B2 است که به نام ریبوفلاوین نیز شناخته می شود. مانند ویتامین B1 در متابولیسم انرژی تمام سلول ها نقش دارد. به علاوه، به رشد و ترمیم بافت، تولید هورمون و تشکیل گلبول های قرمز خون کمک می کند.

تخمه آفتابگردان بوداده منبع ویتامین B3 است. ویتامین B3 که به نام نیاسین نیز شناخته می شود، در بسیاری از واکنش های متابولیک، از جمله کمک به تولید انرژی از کربوهیدرات ها، چربی ها، پروتئین ها و الکلی که مصرف می کنیم، نقش دارد. همچنین در فرآیند تشکیل DNA همکاری می کند و اجازه رشد و تکامل طبیعی را می دهد.

تخمه آفتابگردان بوداده منبع عالی پانتوتنیک اسید است. اسید پانتوتنیک، همچنین به عنوان ویتامین B5 شناخته می‌شود، بخشی از یک کوآنزیم کلیدی است که به ما اجازه می‌دهد از انرژی دریافتی از غذایی که می‌خوریم به درستی استفاده کنیم. همچنین در چندین مرحله از تولید هورمون های استروئیدی، انتقال دهنده های عصبی و هموگلوبین نقش دارد.

تخمه آفتابگردان بوداده منبع خوبی از ویتامین B6 است. ویتامین B6، همچنین پیریدوکسین پوست کنده شده، بخشی از کوآنزیم‌های دخیل در متابولیسم پروتئین‌ها و اسیدهای چرب و همچنین در تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی.

تخمه آفتابگردان بوداده منبع خوبی از فولات است. فولات (ویتامین B9) در تولید تمام سلول های بدن از جمله گلبول های قرمز نقش دارد. این ویتامین در تولید مواد ژنتیکی، در عملکرد سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن و همچنین در بهبود زخم ها و زخم ها نقش اساسی دارد.

تخم آفتابگردان و سندرم آلرژی دهان

تخمه آفتابگردان از جمله غذاهایی است که می تواند در ایجاد سندرم آلرژی دهان نقش داشته باشد. این سندرم یک واکنش آلرژیک به پروتئین های خاصی از طیف وسیعی از میوه ها، سبزیجات و آجیل است. بر افراد حساس به گرده غان تأثیر می گذارد. این سندرم تقریباً همیشه مقدم بر تب یونجه است. ممکن است یک واکنش ایمنی رخ دهد زمانی که برخی از افرادی که به گرده غان حساسیت دارند، تخمه آفتابگردان خام مصرف می کنند. علائم موضعی محدود به دهان، لب‌ها و گلو، مانند خارش و سوزش، ممکن است ظاهر شوند، سپس معمولاً چند دقیقه پس از خوردن یا لمس غذای مزاحم از بین می‌روند. در صورت عدم وجود علائم دیگر، این واکنش خیلی جدی نیست: لازم نیست به طور سیستماتیک از مصرف تخمه آفتابگردان اجتناب شود. با این حال، توصیه می شود برای تعیین علت واکنش به غذاهای گیاهی با یک متخصص آلرژی مشورت کنید. دومی قادر خواهد بود ارزیابی کند که آیا اقدامات احتیاطی ویژه ضروری است یا خیر. توجه داشته باشید توجه داشته باشید که پخت و پز به طور کلی پروتئین های آلرژی زا در غذاها را از بین می برد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها