رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 329724

خواص گشنیز | معجزه گشنیز برای پوست و بارداری

گشنیز معمولا برای پوست استفاده می شود اما افراد کمی از خواص بی نظیر آن مطلع هستند در این مطلب قصد داریم فواید آن را برای شما آشکار کنیم.

html>

خواص گشنیز

گشنیز گیاه بومی جنوب اروپا و مناطق مدیترانه است و در بیشتر نقاط ایران نیز می روید. از زمان های قدیم وجود داشته و حتی مورد مصرف مصری ها بوده است.

بقراط این گیاه را می شناخته و برای درمان بیماری های مختلف از آن استفاده می کرده است. در قرون وسطی ضعف جنسی را با گشنیز درمان می کردند. پزشکان قدیم عقیده داشتند گشنیز از سرایت امراض جلوگیری می کند، از این رو به افراد مبتلا به آبله دستور می دادند که آب گشنیز را به دور چشمهایشان بمالند تا میکروب آبله به چشم ها سرایت نکند.

گشنیز گیاهی است علفی و یک ساله، به رنگ سبز که ارتفاع آن تا 80 سانتی متر نیز می رسد. برگ های آن به دو شکل ظاهر می شوند. آنهایی که در قاعده ساقه وجود دارند به شکل دندانه دار و دیگری در طول ساقه که باریک و نخی می شود. قسمت مورد استفاده گیاه، ساقه، برگ و میوه آن است. میوه گشنیز گرد و به رنگ زرد است. بوی تازه آن مطبوع نبوده و تقریباً بد بو است ، ولی بر اثر خشک شدن این بو از بین رفته و خوشبو می شود.

خواص گشنیز برای پوست

شاید فکرش را نمی کردید که گشنیز برای زیبایی و درخشندگی پوست مفید باشد. گشنیزتاثیر تسکین دهنده و خنک کنندگی برای پوست دارد و خاصیت قابض آن به تعادل پوست چرب و مستعد آکنه و روشن کردن پوست کمک می کند. مخلوط کن خود را آماده نمایید و این پیشنهادات را امتحان کنید:

ماسک پاک کننده ی گشنیز و عسل مناسب پوست های کدر

گشنیز تازه ی این ماسکِ لایه بردار، پوست را روشن می کند و آرد برنج قهوه ای، سلول های مرده را به آرامی از بین می برد و عسل هم پوست را نرم می کند

مواد لازم:

۱ قاشق غذاخوری آرد برنج قهوه ای

۱ قاشق غذاخوری عسل

نصف پیمانه گشنیز تازه

۱ قاشق چایخوری صابون مایع ملایم

طرز تهیه:

مرحله اول:

گشنیز را با مقدار کافی آب در غذاساز بریزید تا به خوبی مخلوط شده و پوره شود ( ابتدا ۲ قاشق غذاخوری آب بریزید و در صورت نیاز آن را افزایش دهید).

مرحله دوم:

۲ قاشق چایخوری پوره ی گشنیزرا با آرد برنج قهوه ای، عسل و صابون مایع در ظرفی بریزید و هم بزنید.

طرز استفاده

آن را مانند دیگر پاک کننده های صورت استفاده کنید. می توانید هر روز آن را برای هر نوع پوستی استفاده کنید و به مدت ۷ روز در یخچال نگه داری کنید.

ماسک گشنیز و ماست مناسب پوست های مستعد آکنه

ترکیب گشنیزو خیار که خنک کننده هستند و جو دو سر که ضدالتهاب است، پوست آکنه ای و ملتهب را تسکین می دهد و ماست هم که حاوی اسید لاکتیک است، قدرت لایه برداری و روشن کنندگی به ماسک می بخشد.

مواد لازم:

۱ قاشق غذاخوری ماست یونانی

یک چهارم پیمانه گشنیزتازه

۲ قاشق غذاخوری جو دوسر پرک یا آرد جو دو سر

یک هشتم پیمانه خیار خرد شده

طرز تهیه:

مرحله اول:

همه ی مواد را در مخلوط کن یا غذاساز بریزید تا مخلوط و یکدست شوند.

مرحله دوم:

مقدار زیادی از ماسک را به پوست خشک صورت و گردن بزنید اما مواظب باشید به قسمت های حساس مانند چشم ها و دهان نخورد، اجازه دهید ۲۰ دقیقه روی پوست بماند ( ماسک کاملاً خشک نمی شود اما چسبناک می شود).صورت تان رابا آب ولرم بشویید و از مرطوب کننده استفاده کنید. دو برش خیار تازه را روی پلک ها بگذارید تا حس خوب پوست تان تکمیل شود.

خواص گشنیز

مصرف گشنیز در بارداری

یکی از سبزیجاتی که معمولا خانم‎ها در آشپزی‎ها از آن استفاده می‎کنند گشنیز است. اگرچه خواص بسیاری برای آن گفته شده اما لازم است خانم‎ها در دوران بارداری از این گیاه پرهیز کنند. گشنیز از نظر طب سنتی، دارای طبع سرد و خشک است. #خواص_گشنیز • اشتها آور • ضد التهاب • باد شکن و هضم کننده • بهبود عملکرد کبد • درمان بیماری دیابت یا قند خون • کاهش کلسترول خون • تسکین دردهای مفصلی همچنین گشنیز حاوی ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B6، آهن، منیزیم، کلسیم، پتاسیم و فیبر است که از مواد مغذی محسوب می‎شوند. اگرچه مصرف مقدار اندک گشنیز مشکلی ایجاد نمی‎کند اما بهتر است در دوران حاملگی مصرف نشود زیرا گشنیز قاعده‎آور است. برخی از حکمای طب_سنتی می‎گویند. مصرف گشنیز چه در دوران لقاح و چه در دوران بارداری ممنوع است چرا که باعث سقط جنین خواهد شد. همچنین مصرف گشنیز_در_بارداری سبب کاهش قند خون می شود و درنتیجه موجب کاهش حافظه نوزاد می شود.

بر طرف کردن بواسیر با گشنیز


10 گرم تخم گشنیز را بو داده تا قهوه ای رنگ شود. آن را پودر کنید و با مقداری سرکه مخلوط کرده و چند روز آن را بنوشید تا بواسیر بر طرف شود.

خواص عرق گشنیز

عرق گشنیز از خواص فراوانی بهره مند می باشد . برخی از خواص عرق گشنیز به شرح زیر می باشند :

آشامیدن یک لیوان عرق گشنیز در طول روز فشار خون را کاهش می دهد . علاوه بر این نوشیدن عرق گشنیز پیش از خوردن غذا از بروز نفخ و سوء هاضمه پیشگیری نموده و برای جلوگیری از ناراحتی های معده نیز سودمند است .

عرق گشنیز ضد تشنج بوده و باعث شادی و نشاط می شود . افزون بر این از خاصیت مدر بودن و خواب آوری نیز بهره مند می باشد .

برای افزایش اشتها و تقویت نمودن قلب و روده آشامیدن عرق گشنیز سودمند می باشد . علاوه بر این عرق گشنیز مغز و کبد را تقویت نموده و در درمان سوزش زبان موثر است .

مصرف عرق گشنیز برای نیرومند ساختن حافظه مفید بوده و در درمان بیماری هایی مثل بواسیر , دیابت , اسید اوریک و خون ریزی داخلی موثر می باشد .

برای رفع خستگی و تقویت اعصاب توصیه می شود که روزانه دو فنجان عرق گشنیز در صبح و عصر بیاشامید

گشنیز برای شستن دهان و دندان


یک قاشق چایخوری پودر تخم گشنیز را در یک لیوان آب جوش ریخته ، به مدت 5 دقیقه دم کنید. سپس آن را برای شستن دهان، دندان و گلو غرغره کنید.

خواص گشنیز و گوش درد

یکی دیگر از ویژگی های گشنیز مصرف آن برای درد گوش می باشد گشنیز با مواد مغذی که دارد می تواند درد گوش را تسکین دهد کارشناسان طب سنتی توصیه می کنند که اگر از درد گوش و کری رنج می برید مقدار پنج گرم گشنیز خشک شده را در صد سی سی آب بجوشانید و این جوشانده را ساعتی یک قاشق میل نمائید این کار را تا سه روز ادامه دهید.همچنین اگر حواس پرت هستید آب گشنیز را به همراه آب لیمو شیرین و مقداری عرق کاسنی بعد از بیدار شدن از خواب میل نمائید .پزشکان طب سنتی به جهت درد صورت بخور تخم گشنیز را توصیه می کنند و افراد مبتلا به دیابت دم کرده تخم گشنیز را در سه روز از ماه میل نمایند.

مضرات خوردن زیاد گشنیز

  1. با وجود گسترده بودن خواص گشنیز و فواید درمانی آن زیاده روی در مصرف تخم گشنیز به دلیل داشتن خواص مخدر مضر است، به طوریکه مصرف زیاد آن باعث حالت مستی توام با خستگی شدید میشود و گاهی به خواب عمیق، گنگی و بی حسی منجر میشود.
  2. در بعضی کتب طب سنتی آمده است زیاد خوردن گشنیز فراموشی و اختلال حواس ایجاد می‎کند.

گشنیز ارگانیسم شما را تمیز می کند

در مورد سم زدایی ارگانیسم گشنیز شماره یک است. مولکول های سموم و فلزات سنگین مانند جیوه را به هم پیوند داده و از بدن خارج می کند. این به نوبه خود از بسیاری از بیماری ها که می توانند از سموم در طولانی مدت ناشی شوند جلوگیری می کند.

گشنیز سطح قند خون را کاهش می دهد

گشنیز حاوی اسیدهایی است که کلسترول را از خون خارج می کند و به طور موثر رگ هارا تمیز می کند. گشنیز همچنین باعث می شود انسولین از لوزالمعده خارج شود و می تواند به دیابتی ها (نوع 2) کمک کند تا سطح قند خون خود را بهتر تنظیم کنند.

گشنیز برای چهره مفید است

همچنین از تمام خواص گشنیز که باعث سلامتی می شود در بسیاری از بیماری های پوستی مانند بثورات یا بیماری های قارچی نیز استفاده می شود.

گشنیز را می‌توان برای برگ‌های آن (تازه یا خشک) و همچنین برای دانه‌های آن، دو قسمت بسیار متمایز از نظر محتوای ترکیبات فعال مختلف مصرف کرد. تاکنون اثرات سلامتی مصرف گشنیز در انسان مورد مطالعه قرار نگرفته است. از سوی دیگر، خواص خاصی که به گشنیز نسبت داده می شود در حیوانات مورد ارزیابی قرار گرفته است و این مقاله به طور خاص به این مطالعات می پردازد.

گشنیز و آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد را در بدن کاهش می دهند. دومی مولکول های بسیار واکنشی هستند که در ظاهر بیماری های قلبی عروقی، سرطان های خاص و سایر بیماری های مرتبط با پیری نقش دارند. گشنیز حاوی چندین ترکیب آنتی اکسیدانی، عمدتا به شکل اسیدهای فنولیک، اما همچنین کومارین ها، ترپنوئیدها و فلاونوئیدها است. برگ گشنیز نسبت به دانه های آن دارای اسیدهای فنولیک بیشتری است.

در عوض، دانه ها حاوی مقادیر کمی فلاونوئیدها هستند، ترکیباتی که در برگ ها یافت نمی شوند. یک مطالعه آزمایشگاهی همچنین فعالیت آنتی اکسیدانی بالاتری را در عصاره برگ گشنیز در مقایسه با دانه ها گزارش کرده است.

خواص گشنیز | معجزه گشنیز برای پوست و بارداری

تاثیر مثبت گشنیز بر قند خون

محققان نشان داده اند که افزودن عصاره دانه گشنیز به رژیم غذایی موش های دیابتی باعث کاهش سطح قند خون آنها می شود. دانه های گشنیز حاوی ترکیباتی هستند که قادر به تحریک ترشح انسولین و افزایش ورود گلوکز به سلول ها هستند. گشنیز می تواند مکمل غذایی جدیدی برای کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت باشد. با این حال، مطالعات بالینی کنترل شده برای تأیید اینکه آیا چنین تأثیری در انسان رخ می دهد یا خیر، مورد نیاز است.

محتوای بتاکاروتن گشنیز

برگ‌های گشنیز تازه حاوی کاروتنوئیدها از جمله بتاکاروتن هستند. برای مقایسه، 125 میلی لیتر گشنیز تازه تقریباً به اندازه 250 میلی لیتر کلم بروکلی، بتاکاروتن دارد. از سوی دیگر، همان مقدار گشنیز تازه حاوی 10 برابر کمتر از یک هویج است، سبزی که به دلیل محتوای استثنایی بتاکاروتن شناخته شده است. به یاد داشته باشید که بتاکاروتن با چربی در همان وعده غذایی بهتر جذب بدن می شود و توانایی تبدیل شدن به ویتامین A در بدن را دارد. در مقابل، دانه گشنیز حاوی این ترکیب آنتی اکسیدانی ارزشمند نیست.

فعالیت ضد میکروبی گشنیز

علاوه بر کمک به فعالیت آنتی اکسیدانی گشنیز، وجود این مواد تا حدی فعالیت ضد باکتریایی آن را که در شرایط آزمایشگاهی مشاهده می شود توضیح می دهد. علاوه بر این، در شرایط تجربی، برخی از ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در دانه گشنیز نشان داده شده است که اثرات آنتی اکسیدانی را بر روی سلول های انسانی نیز نشان می دهد. اگرچه این مطالعه مصرف خاص دانه گشنیز را ارزیابی نکرد، اما نتایج حاکی از آن است که برخی از اثرات محافظتی در برابر استرس اکسیداتیو در بدن وجود دارد.

گشنیز و تنظیم سطح کلسترول

تحقیقات روی موش‌ها نشان داده است که افزودن دانه‌های گشنیز به رژیم غذایی آن‌ها می‌تواند کلسترول تام، کلسترول LDL ("بد") و تری گلیسیرید را کاهش دهد و علاوه بر آن سطح کلسترول را افزایش دهد. HDL (کلسترول "خوب"). لازم به ذکر است که این خواص در حیواناتی مشاهده شد که قبلاً پروفایل لیپیدی ضعیفی داشتند و میزان مصرف دانه گشنیز 10 درصد جیره روزانه آنها بود.

یکی از مکانیسم های اثر کاهش جذب اسیدهای صفراوی در روده با اثر گشنیز و در نتیجه کاهش کلسترول در بدن است. این نتایج بسیار اولیه باید قبل از نتیجه گیری در مورد اثربخشی قطعی مصرف گشنیز بر چربی های خون در انسان ارزیابی شود.

استفاده ممنوع از گشنیز

موارد منع مصرف کمی برای استفاده از گشنیز وجود دارد. با این حال، گشنیز به دلیل خانواده گیاه‌شناسی خود می‌تواند برای سوژه‌های خاصی آلرژن باشد. بنابراین توصیه می شود در صورت کوچکترین شک با پزشک مشورت کنید. علاوه بر این، گشنیز ممکن است با برخی درمان‌های دارویی، از جمله رقیق‌کننده‌های خون، تداخل داشته باشد، زیرا سرشار از ویتامین K است.

سندرم آلرژی دهان

گشنیز متهم به سندرم آلرژی دهانی است. این سندرم یک واکنش آلرژیک به پروتئین های خاصی از طیف وسیعی از میوه ها، سبزیجات و آجیل است. بر افراد حساس به گرده های محیطی تأثیر می گذارد. سندرم آلرژی دهان تقریباً همیشه مقدم بر تب یونجه است. هنگامی که برخی از افراد مبتلا به آلرژی به گرده غان گشنیز خام می خورند (پخت و پز معمولا پروتئین های آلرژی زا را تجزیه می کند)، یک واکنش ایمونولوژیک می تواند رخ دهد.

علائم موضعی محدود به دهان، لب ها و گلو، مانند خارش و سوزش، ممکن است ظاهر شوند، سپس معمولاً چند دقیقه پس از خوردن یا لمس غذای مزاحم ناپدید می شوند. در صورت عدم وجود علائم دیگر، این واکنش جدی نیست و نیازی به اجتناب سیستماتیک از مصرف گشنیز نیست. با این حال، توصیه می شود برای تعیین علت واکنش به غذاهای گیاهی با یک متخصص آلرژی مشورت کنید.

چگونه گشنیز را نگهداری کنیم؟

بذر گشنیز را باید در ظرف دربسته قرار داد و دور از نور و در محیط خشک و خنک نگهداری کرد.

در مورد برگ ها، نگهداری متفاوت است. توصیه می شود یک ورق حوله کاغذی را خیس کنید، ورق ها را داخل آن تا کنید و همه چیز را در کشوی سبزیجات قرار دهید. برگ های خرد شده را می توان با کمی آب در یک قالب یخ قرار داد. مصرف سریع برگ گشنیز توصیه می شود زیرا بعد از سه روز 50 درصد ویتامین C خود را از دست می دهد.

برای تازه نگه داشتن گشنیز، آن را به سرعت با آب تازه بشویید تا کثیفی از بین برود. به صورت عمودی در یک شیشه پر از آب نگهداری کنید، با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید و در یخچال بگذارید. قبل از پوشاندن حتماً برگهای پژمرده یا لزج را جدا کنید و گشنیز تازه باید تا 10 روز خوب بماند. خشک کردن گشنیز توصیه نمی شود، زیرا طعم مرکبات تازه کاهش می یابد.

گشنیز سرشار از ویتامین K است

برگ گشنیز منبع عالی ویتامین K، چه تازه و چه خشک است. ویتامین K برای سنتز (ساخت) پروتئین هایی که در لخته شدن خون شرکت می کنند (هم از طریق تحریک و هم از طریق مهار لخته شدن خون) ضروری است. بنابراین گشنیز برای افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند توصیه نمی شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها